Život s vozem SUV bude v EU dražší. Jejich spotřeba se meziročně zvýšila o půl milionu barelů ropy denně
Život s vozy SUV je v současnosti mezi Evropany velmi oblíbený. Jejich prodeje prudce rostou a automobilky, které žijí z jejich vyšší přidané hodnoty, stále přikládají pod kotel. EU však na SUV leží již dlouho žaludek a postupně připravuje legislativní omezení, která majitelům SUV život prodraží. Problémem jsou jejich emise. Ale pozor, platí to stejně pro SUV na fosilní paliva i pro ta čistě elektrická. Euro 7 je teprve začátek. Cílem je vyhnat lidi z vozů SUV do menších aut, jak píše server Euractiv.
Na první pohled to může znít jako otřepaná písnička o tom, jak EU opět útočí na SUV, ve skutečnosti je to jen pes, který štěká, ale nekouše. Skutečnost je však poněkud jiná a na evropské půdě se ve skutečnosti připravuje poměrně systematická legislativa, která současný trend na trhu s novými automobily určitým způsobem omezí. Rostoucí prodeje velkých i kompaktních SUV musí evropský aparát zvrátit ve prospěch efektivnějších a, dá se říci, menších automobilů.
A jak jinak než restrikcemi na straně výrobců i samotných uživatelů. Život s vozy SUV bude v konečném důsledku dražší. Spotřebitelé navíc musí v budoucnu počítat s tím, že ani malé vozy již nebudou tak dostupné jako dříve. Opět se tak potvrzuje již několikrát vyslovený předpoklad, že osobní mobilita vlastním vozem se poněkud prodraží.
Vozy SUV zvyšují poptávku po ropě. Podaří se nám ji zastavit
Vozy SUV budou v roce 2022 tvořit až 46 % celkového prodeje nových automobilů. Na tom by samozřejmě nebylo nic špatného, ale jen do té doby, než Mezinárodní energetická agentura tuto skutečnost promítne do informace, že jejich celkové emise se blíží miliardě tun CO2.
A už je oheň na střeše. Spotřeba ropy v segmentech konvenčních automobilů se prý meziročně téměř vůbec nezvýšila, ale v segmentu SUV se spotřeba meziročně zvýšila o půl milionu barelů denně, což prý představuje třetinu celkového nárůstu poptávky po ropě (v rámci celé ekonomiky). Podle Mezinárodní energetické agentury spotřebují dnešní vozy SUV v průměru o 20 % více ropy než běžný automobil střední třídy.
Nicméně vozy SUV se již prosazují mezi elektromobily. Jejich podíl na celkovém prodeji elektromobilů v roce 2022 překročil hranici 50 %. Přitom trakční baterie v elektrickém SUV váží v průměru až 500 kg, a to je z hlediska celkové hmotnosti těchto vozů problém. Čím jsou totiž těžší, tím dražší suroviny spotřebují na výrobu vlastních baterií. A aby toho nebylo málo, produkují více pevných částic z brzd a pneumatik. Jak se již EU nechala slyšet, Euro 7, zaměřené i na elektromobily, bude pouze prvním krokem. Následovat budou další omezení a restrikce, které by měly zejména méně majetné motoristy bezpečně nasměrovat k menším a energeticky úspornějším vozům. Zatím není přesně známo, o jaká opatření se bude jednat.
Zdroj: redakce, euractiv.sk, iea.org