Zapomenutá sovětská vojenská vozidla. Znáte aspoň jedno?

Přidat na Seznam.cz

Jediné dochované exempláře těchto vozidel na světě se nacházejí v armádním muzeu nedaleko Moskvy. Kromě vojenské techniky určené pro sovětskou armádu se na továrních linkách vyráběly také otevřené limuzíny a terénní vozy pro nejvyšší vojenské špičky. Některá z těchto vozidel se po mnoho let účastnila přehlídek nebo sloužila jako pohodlný dopravní prostředek přes vodu a nerovný terén, píše web Russia Beyond.

UAZ-3172 (projekt Vagon)

Od konce 70. let začali konstruktéři pracovat na náhradě slavného džípu „Uazik“ (UAZ-469).

Jednalo se o vozidlo s pohonem všech kol, uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, tuhými nápravami s koncovým převodem, světlou výškou 33 cm, odpružením s dlouhým zdvihem a motorem o výkonu 100 koní.

„Při zkouškách koncem 70. let byly terénní výkony terénního vozu srovnatelné s nejlepšími zahraničními protějšky té doby. Koncem 80. let se projekt připravoval k sériové výrobě, ale rozpad SSSR tyto plány zhatil a nyní se jeden z mála exemplářů UAZ-3172 nachází v muzeu v Kubince,“ říká profesor Vadim Kozyulin z Akademie vojenských věd.

Obojživelné vozidlo Jaguar

V polovině 80. let přišli sovětští konstruktéři s obojživelným terénním vozidlem pro výsadková vojska, kterému dali název „UAZ-3907“ (neboli „projekt Jaguár“).

Podle Kozyulina byl Jaguár navržen tak, aby vydržel vlny 2. stupně. Při zkouškách experimentálního modelu na Volze se navíc ukázalo, že je plně obojživelný a že jej stačí vynést z vody pouze pro doplnění paliva.

Všechno by bylo v pořádku, nebýt toho, že se na sériovou výrobu Jaguaru nenašly peníze a po rozpadu Sovětského svazu upadl v zapomnění stejně jako UAZ-469.

Frontový transportér LuAZ-967

Na rozdíl od předchozích projektů se frontový transportér LuAZ-967 (TPK) dostal do sériové výroby a byl dodáván sovětským útočným výsadkovým jednotkám a zdravotníkům. Obojživelné vozidlo používala sovětská armáda k evakuaci raněných z bojiště přes horské toky a k přepravě munice, zbraní a dalšího materiálu.

Zajímavým detailem je, že uprostřed vozidla se nacházel sklopný sloupek řízení, který umožňoval řidiči ovládat transportér v pololeže a zároveň se krýt za korbou vozidla, když se dostával pod nepřátelskou palbu.

ZiL-115V

Pouze tři tato vozidla byla vyrobena pro nejvyšší vojenské představitele země na slavnostní přehlídku ke Dni vítězství 9. května na Rudém náměstí. Jedno bylo určeno pro ministra obrany, druhé pro velitele přehlídky a třetí stálo vždy v záloze u brány Spasské věže, připraveno vyrazit do akce v případě poruchy nebo nepředvídaných okolností.

Otevřená limuzína byla navržena podle zásady „spolehlivost nade vše“. Konstruktéři instalovali systém dvojitého zapalování a vozidlo vybavili dvěma bateriemi. Současně byl Zil-115V s ohledem na přehlídku vybaven řadou vylepšení. Patřily k nim mikrofony, radiokomunikační souprava v zavazadlovém prostoru, speciální vojenský komunikační systém využívající zabezpečené kanály a dokonce i vyhřívaná podlaha pro pohodlí velitele přehlídky.

Zdroj: rbth.com