Zaniklé automobilky: Znáte příběhy značek SAAB či Oldsmobile?
Příběhy zaniklých automobilek nás nepřestávají fascinovat. Možná je to nostalgií, možná obdivem k inovacím, které předběhly dobu. Značky jako SAAB, Oldsmobile či Pontiac kdysi zářily, dnes jsou však jen vzpomínkou.
SAAB se zrodil z trysek, ale byl uzemněn realitou
Když se řekne SAAB, co vás napadne? Letadla, že? A přesně odtamtud vítr vál. Švédové vzali svou leteckou preciznost a vdechli ji autům. Aerodynamika byla svatá, stejně jako bezpečnost – kdo jiný by dal klíček zapalování na středový tunel, aby vám při bouračce neporanil koleno? Nebo vymyslel Night Panel, co zhasne všechno kromě rychloměru, abyste se v noci soustředili? A turbo! SAAB 99 Turbo ukázal světu, že rodinné auto může mít pořádný zátah. Fanoušci milovali tenhle jedinečný přístup, svérázný design a pocit, že řídí něco výjimečného.

Jenže pak přišel velký bratr General Motors. A co si budeme povídat, jejich představa o autech byla… no, jiná. Snaha narvat SAAB do koncernových tabulek a sdílet díly třeba s Opelem byla jako snažit se naučit orla zpívat pop. SAAB ztrácel duši, a s ní i peníze. Když se GM dostal do vlastních potíží, SAAB byl první na odstřel.
Prodej holandskému Spykeru byla spíš labutí píseň a čínsko-švédský pokus NEVS o elektrickou reinkarnaci už byl jen takový smutný epilog. Výroba skončila kolem roku 2011. Ale parta nadšenců drží tyhle severské unikáty při životě dodnes.
Oldsmobile byl americký průkopník, který ztratil směr
Představte si značku, co začala v roce 1897! Oldsmobile byl u samých začátků amerického automobilismu. Právě oni rozjeli první „masovku“ modelem Curved Dash a po dekády sypali z rukávu jednu inovaci za druhou. Automatická převodovka Hydra-Matic? Jejich práce. Legendární motor „Rocket“ V8, co z obyčejného auta udělal raketu (doslova, model Rocket 88!)? Taky Oldsmobile. A co pohon předních kol u velkého amerického korábu Toronado v 60. letech? Jasně, Olds.
Cutlass byl jednu dobu dokonce nejprodávanějším autem v USA. Jenže pak se něco pokazilo. Značka jako by zapomněla, čím chce být. Slavná (nebo spíš neblaze proslulá) kampaň „Tohle není Oldsmobile vašeho otce“ měla přitáhnout mladé. Výsledek? Tátové se urazili a mladí stejně nepřišli. Snaha konkurovat luxusním dovozům s modelem Aurora sice nebyla úplně marná, ale nestačilo to. GM se rozhodl udělat pořádek ve svém portfoliu a pro Oldsmobile už v něm v roce 2004 nezbylo místo.
Pontiac přinesl zrušení, které však vyhaslo
Pontiac se pod křídly GM profiloval jako značka zaměřená na výkon a sportovní styl, zejména díky manažerům jako John Z. DeLorean. Slogan „Stavíme vzrušení“ dokonale vystihoval jeho podstatu. V roce 1964 Pontiac GTO prakticky definoval kategorii amerických „muscle cars“. Následoval legendární Pontiac Firebird, jehož vrcholná verze Trans Am s typickou grafikou ohnivého ptáka na kapotě se stala kulturní ikonou.

Pontiac se odlišoval také designem, například širokým rozchodem kol pro lepší stabilitu a vzhled, nebo typickou dělenou mřížkou chladiče. Ropné krize v 70. letech a zpřísňující se regulace však éře nespoutaného výkonu zasadily ránu. Ačkoliv se Pontiac snažil oživit svou image i v pozdějších letech, globální finanční krize v roce 2008-2009 donutila GM k radikální restrukturalizaci. V jejím rámci byla značka Pontiac v roce 2010 zrušena.
Proč legendy umírají?
Pád těchto velikánů měl často společné jmenovatele: vliv mateřského koncernu a tlak na unifikaci, který vedl ke ztrátě jedinečné identity. Finanční problémy, neschopnost plně se přizpůsobit měnícím se požadavkům trhu, preferencím zákazníků či novým regulacím také hrály klíčovou roli.
Přesto jejich odkaz žije dál. Inovace, design a emoce, které tyto vozy nabízely, stále rezonují. Aktivní kluby fanoušků a sběratelský zájem dokazují, že i když značka zmizí z trhu, její duch může přetrvat.
Zdroje: garaz, wikipedia, Auto.cz