Zákazy Evropské Unie budou nákladnější, než se zdálo. Odnesou to hlavně elektroauta

Přidat na Seznam.cz

Donedávna se mělo za to, že elektromobily se cenově rychle vyrovnají svým spalovacím protějškům. Nyní je zřejmé, že taková změna může trvat o něco déle, protože rostoucí ceny surovin jsou pro bateriové automobily větším problémem než pro vozidla se spalovacími motory.

Podle údajů společnosti AlixPartners činily v roce 2020 průměrné náklady na samotné suroviny potřebné k výrobě elektromobilu 50 700 korun. V září 2022 již tyto náklady dosáhly 135 000 korun. Na jedné straně je samotný nárůst zcela zřejmý. Ruská invaze na Ukrajinu měla mnoho finančních dopadů. Na druhou stranu však stojí za to podívat se, jak se za tu dobu změnila jiná vozidla.

Pokud jde o spalovací automobily, včetně hybridů, ale bez plug-in hybridů, v roce 2020 činila cena surovin potřebných k výrobě automobilu 35 000 korun. Dnes naopak činí 44 000 korun. Náklady na suroviny se tak zvýšily o 25,5 % u spalovacích automobilů a o 135,9 % u elektromobilů.

Elektromobily v současnosti používají lithium-iontové baterie. Ty vyžadují použití lithia, kobaltu nebo niklu, které v posledních měsících zdražily. Situaci by mohla změnit změna technologie trakčních baterií. Pokles cen je pro průmysl prozatím zklamáním. Podle šéfa Renaultu Luca de Meo, kterého cituje Automotive News Europe, před osmi lety průmysl očekával, že náklady na výrobu baterií za kilowatthodinu klesnou do pěti let pod 2500 korun. Toho se doposud nepodařilo dosáhnout.

Průlom by mohl nastat v roce 2025, kdy někteří výrobci oznámí, že budou připraveni nabízet na trhu elektromobilů sodíkové nebo lithium-sírové baterie. Ty by mohly být až o dvě třetiny levnější než v současnosti používané lithium-iontové baterie. Rostoucí obliba elektromobilů navíc znamená, že náklady výrobců na vývoj jednotlivých modelů se rozloží na větší počet vyrobených kusů.

Hrozbou pro tento příznivý scénář by mohly být rostoucí náklady na energie. V Evropě se průměrné náklady na energii potřebnou k výrobě jednoho automobilu zvýšily od roku 2020 do první poloviny roku 2022 o 12 000 korun. Kromě toho se očekává, že ceny plynu v roce 2024 budou 4,5krát vyšší než v roce 2020.

Budoucnost automobilů s nulovými emisemi dnes nevypadá tak optimisticky jako před několika lety. Orgány EU však nehodlají měnit své předchozí plány a nedávno potvrdily zákaz prodeje nových spalovacích automobilů od roku 2035. Z ekonomického hlediska to však může být pro řidiče obtížnější, než se očekávalo.

Zdroj: redakce, Europe Automotive News