Zákaz se nekoná. Revoluční motor Omega 1 vrací do hry automobily se spalovacím motorem

Přidat na Seznam.cz

Společnost Astron Aerospace letos zaujala svým motorem Omega 1 s rotační konstrukcí. Údajně produkuje téměř nulové emise a má vysoký měrný výkon (poměr výkonu k hmotnosti), takže by teoreticky mohl být použit k pohonu automobilů, motocyklů nebo dokonce letadel, píše server Autocar.

Motor se skládá ze dvou párů rotorů, přičemž jeden rotor z každého páru „sedí“ na druhém. Jsou spojeny převodovkou, takže se otáčejí v opačných směrech. První pár je „studený“ a druhý „horký“.

První pár funguje jako kompresor, který nasává a stlačuje vzduch do předkomůrky a poté do zadního páru, který má na starosti spalování a výfuk. Kompresor stlačuje nasávaný vzduch na tlak 13,7 až 20,7 barů (v porovnání s přibližně 2,4 barů u běžného přeplňovaného motoru). Omega 1 váží 15,9 kg a disponuje výkonem 160 koní a točivým momentem 230 Nm, který dosahuje maxima při 25 000 ot/min. Pro srovnání, typický tříválcový benzinový motor o objemu 1,0 litru váží přibližně 97 kg a má výkon něco málo přes 120 koní.

Zvýšení účinnosti je z velké části způsobeno tím, že motor netrpí vnitřními „parazitními“ ztrátami, které jsou u pístového motoru nevyhnutelné (ztráty při čerpání a úsilí potřebné k práci ventilového rozvodu a stlačování ventilových pružin tisíckrát za minutu). Omega také zabraňuje tření způsobenému nesčetnými pohyblivými částmi, jako jsou ložiska, ventilový rozvod, písty klouzající nahoru a dolů po otvorech při vysokých otáčkách a čerpání chladicí kapaliny. Motor je vzduchem chlazený a nemá talířové ventily ani ventilové pružiny. Jedinými pohyblivými částmi jsou rotující prvky.

Nemá klikový hřídel jako pístový motor ani excentrický hřídel jako Wankelův motor. Místo toho je výkon přenášen přímo a efektivně z jediného rotujícího hřídele. Spotřebu paliva snižuje funkce „skip fire“. Má podobný účinek jako deaktivace válců u pístových motorů. Při náročné práci se směs zapaluje při každé otáčce, ale při cestovních otáčkách se motor spouští pouze podle potřeby, což může být například při každé páté nebo desáté otáčce.

Co se týče počtu dílů, je motor Astron složitostí srovnatelný s jednoválcovým čtyřtaktním motorem ze sekačky na trávu. Tvrdí také, že motor vyžaduje pouze jednoduchou a nenákladnou údržbu, přičemž kompletní opravy jsou nutné až po ujetí 160 000 km. S Wankelovým motorem má společnou jednu vlastnost – může být modulární, s rotačními jednotkami, které lze spojovat do větších celků a znásobit tak výkon a točivý moment. Například dvoumotorový agregát Omega má výkon 320 koní, 460 Nm a hmotnost 31,8 kg.

Zdroj: autocar.co.uk