Záhadná a často používaná zkratka ESP. Co přesně znamená?

Přidat na Seznam.cz

Elektronický stabilizační systém (ESP) je život zachraňující technologie. Vysvětlíme vám, co to je a jak funguje.

ESP (Electronic Stability Programme), známý také pod zkratkou ESC (Electronic Stability Control), je technologie šetřící životy, která je od roku 2014 povinná pro moderní vozy v Evropě, i když některé starší vozy ji mají také, píše web CarBuyer.

Podle britského výzkumu se pravděpodobnost, že se stanete účastníkem smrtelné nehody, snižuje při řízení vozu s ESP přibližně o 25 %. Jen ve Švédsku se díky systému ESP snížil počet kolizí za mokrého počasí o 30 %. Náš průvodce vysvětluje, proč je ESP tak zásadní pro bezpečnost moderních automobilů.

Jaké jsou rozdíly mezi ESC a ESP?

Je dobré mít na paměti, že váš vůz může mít nainstalovaný systém ESP, ale může se jmenovat jinak. Výrobci automobilů si pro tento systém vytvořili různé ochranné známky a zkratky, ale všechny plní stejnou funkci. V seznamech výbavy vozidel se systém někdy označuje jako VDC (Vehicle Dynamic Control), VSA (Vehicle Stability Assist) nebo DSC (Dynamic Stability Control).

Některé značky dávají systému rády vlastní značku: Volvo používá název Dynamic Stability & Traction Control (DTSC), zatímco Porsche jej nazývá PSM (Porsche Stability Management – nezaměňovat s PASM, což je zkratka pro Porsche Active Suspension Management a označuje adaptivní systém odpružení Porsche.

Kdysi běžné iniciály TCS (Traction-Control System) nebo ASR (Antriebsschlupfregelung, německy „kontrola prokluzu pohonu“) se používají pro technologii zabraňující protáčení kol a byly běžnější, než byly u většiny modelů integrovány do elektronické kontroly stability.

Jak ESP funguje?

Systém ESP kombinuje několik technologií, které udržují vůz bezpečně na silnici, pod kontrolou a v požadovaném směru. To zahrnuje protiblokovací systém brzd (ABS) a kontrolu trakce (TCS).

Při řízení, akceleraci a brzdění sledují chytré senzory chování vozu a odesílají data do centrálního palubního počítače. Tento počítač pak porovnává, co děláte, s tím, jak vůz reaguje. Pokud například zatáčíte prudce doleva nebo doprava, ale vůz jede rovně (třeba proto, že je silnice velmi mokrá nebo namrzlá), počítač to rozpozná a dá pokyn systémům vozu, aby zasáhly a pomohly.

Pokud náhle prudce zabrzdíte a hrozí zablokování kol, počítač může rovněž nařídit protiblokovacím brzdám, aby zasáhly a pomohly pneumatikám získat zpět přilnavost. Může také měnit brzdnou sílu přenášenou na jednotlivá kola, takže pokud má jedno nebo více kol větší přilnavost než ostatní, lze toho maximálně využít.

Stejně tak může počítač ESC řídit systém kontroly trakce, aby řídil množství výkonu přenášeného motorem na poháněná kola. Pokud silně sešlápnete plynový pedál a hodně vytáčíte motor, ale kola se na ledu nebo blátě jen zbytečně protáčejí, kontrola trakce sníží množství výkonu, které na ně jde, a dá jim tak větší šanci najít nějakou přilnavost.

Celý proces – od detekce vašich vstupů, přes rozhodnutí, že je něco špatně, rozhodnutí, co dělat, až po aplikaci řešení – probíhá ve zlomcích sekundy, a tak může tato technologie snížit závažnost nehody nebo jí zcela zabránit.

Výstražná kontrolka ESP

Systém ESP má na přístrojové desce speciální výstražnou kontrolku, kterou tvoří žluté autíčko se dvěma smyky pod ním. Tato výstražná kontrolka začne blikat, pokud je vůz na hranici přilnavosti a systém se aktivuje, což je pravděpodobné zejména při jízdě na kluzkém povrchu. Pokud se však kontrolka rozsvítí a zůstane svítit, znamená to buď závadu systému ESP, nebo jeho vypnutí, takže je třeba nechat systém zkontrolovat v servisu nebo jej znovu zapnout tlačítkem, které se obvykle nachází na středové konzole.

Je kontrola trakce totéž co ESP nebo ESC?

Kontrola trakce a ESP/ESC nejsou totéž, ale obě tyto funkce spolupracují, aby dosáhly požadovaného výsledku. Kontrola trakce je jedním z nejdůležitějších nástrojů, které má celkový systém ESP/ESC k dispozici, aby vám pomohl udržet kontrolu nad vozem.

Vypnutí kontroly trakce, ESP nebo ESC

Mnoho vozů je vybaveno tlačítkem, které umožňuje částečně nebo úplně vypnout standardní elektronické bezpečnostní systémy. Na veřejných komunikacích bychom to důrazně nedoporučovali, ale nadšení řidiči často dávají přednost vypnutí těchto funkcí pro výkonnou jízdu na závodních okruzích nebo uzavřených letištích a spoléhají se místo toho na vlastní reflexy a dovednost ovládat vůz, aby zabránili protáčení nebo vyklouznutí vozidla ze zatáček.

Někteří výrobci montují sofistikované systémy ESP, které mají přechodné nastavení. Systém ESP umožní určitý stupeň „prokluzu“, než automaticky zasáhne a zabrání tomu, aby se vůz vymkl kontrole. Řidiči tak mohou bezpečně zkoumat hranice ovladatelnosti svého vozu s vědomím, že stále existuje elektronická bezpečnostní síť. Řidiči mohou tato nastavení využít také na zasněženém nebo zledovatělém povrchu, aby získali trakci, i když mnohá z nich se doporučují pouze pro použití na závodním okruhu.

Zdroj: carbuyer.co.uk