Začínáte s motorkou? Pro začátečníky je extrémně důležitá správná technika jízdy i kvalitní bezpečnostní výbava
Možná vás láká svoboda na dvou kolech. Vítr ve vlasech, motor pod vámi a pocit, že konečně opravdu jedete. Ale než se rozjedete vstříc západu slunce, měli byste vědět jedno: motorka není kolo s turbem. Začátky vyžadují víc než jen nadšení, hlavně správnou techniku, výbavu a trochu pokory.
První motorka: hlavně klid a rozum
Pokud s motorkami teprve začínáte, zapomeňte na sportovní mašiny o výkonu stíhačky. Pro začátečníky se hodí takzvané naked bikes. Jednoduché, lehké a snadno ovladatelné. Také skútry nebo menší cestovní motorky jsou dobrým startem, hlavně do města. Většinou mají nízké těžiště, menší výkon a odpustí víc chyb.
Zlaté pravidlo: začněte na motorce, která má do 400 cm³, ideálně i méně. Příklady? Honda CB 500, Yamaha MT-03 nebo třeba KTM Duke 390. Ušetří vám nervy i kosti.

Bez školení ani ránu
Ano, můžete si udělat autoškolu, udělat test a legálně jezdit. Ale umět jezdit je jiná disciplína. Kurzy bezpečné jízdy pro motorkáře by měly být naprostou samozřejmostí. A nejlépe ne jeden, ale víc.
Například FOR MOTO na Autodromu Most nabízí programy zaměřené na techniku brzdění, vyhýbací manévry i jízdu za špatného počasí. Podobně fungují i kurzy Honda Safety Training, kde si vše zkoušíte pod dohledem instruktora a na bezpečném místě.
A co v zahraničí? Například v USA je rozšířený kurz MSF Basic RiderCourse – teorie online, praxe na cvičišti. Podobné školení zachraňují životy. Opravdu.
Ovládni svůj stroj: základní techniky
Jakmile usednete za řídítka, všechno je nové: spojka, brzda, rovnováha, reakce. Základy, které se zdají samozřejmé, vyžadují stovky kilometrů tréninku.
Začněte jednoduchými manévry na prázdném parkovišti: pomalé zatáčky, krizové brzdění, „osmičky“, couvání s motorkou. Naučte se, co dělat, když motorka nebrzdí rovně nebo zablokuje kolo. A trénujte to opakovaně.
Když se něco pokazí v provozu, budete rádi, že to tělo zná.
Výbava: pancéřujte se
Motorkářská výbava není o stylu, ale o přežití. Dobrá přilba (ideálně integrální) vám může zachránit život. Rozdíl v ochraně je až 40 % proti otevřeným variantám. Kvalitní bunda a kalhoty s chrániči páteře, loktů, kolen? Standard.
Zapomeňte na kraťasy a kecky. Rukavice, kotníkové boty a páteřák by měly být vaší součástí, ne doplňkem. Dnešní výbava už není jen těžká kůže, existují lehké, prodyšné materiály s chrániči, které unesete i ve městě.
A pokud to myslíte opravdu vážně, zvažte airbagovou vestu. Ano, i pro začátečníky. Funguje podobně jako v autě a rozepne se při pádu.

Kontrola před jízdou a pár zlatých pravidel
Než otočíte klíčkem, zkontrolujte si stroj: světla, brzdy, pneumatiky, hladinu oleje. Nejde o formalitu, jde o to, jestli dojedete.
V provozu platí: buďte vidět, předvídejte, nezmatkujte. Nejezděte zbytečně v mrtvém úhlu, dejte si pozor na kluzké kanály nebo bílou čáru v dešti. A hlavně , nezkoušejte hned závodit. Když už závod, tak se sebou samým.
Začátky na motorce jsou krásné i náročné. Ale se správným přístupem, kvalitním kurzem a výbavou to zvládneš s úsměvem. Jezděte často, jezděte s respektem a hlavně jezděte bezpečně.
Zdroj: Novinky, Wikipedia, Research Gate