Zabiják nacistů a československá tajná zbraň. To je Tatra 87 V8, které ukradlo design Porsche

Přidat na Seznam.cz

Spojenci Tatře říkali „česká tajná zbraň“, protože po pádu Československa připravila o život několik německých důstojníků, píše server Hot Cars. Pojďme se na auto podívat zblízka.

„Je to pravděpodobně nejlepší auto, o kterém nikdo nikdy neslyšel.“ Takto začíná moderátor a sběratel aut Jay Leno svou recenzi nechvalně proslulé Tatry T87, známé také jako „Zabiják nacistů“. Tatra, která je na svou dobu skutečně jedním z nejinovativnějších automobilů, se vyznačuje některými úžasnými konstrukčními prvky, které byly donedávna ignorovány.

Pokud se na ni díváte a říkáte si: „To vypadá jako VW Brouk,“ máte pravdu. Fascinující však je, o kolik byla Tatra pokročilejší a že Porsche přiznalo krádež designu.

1 000 000 německých marek

To byla částka, kterou Porsche mimosoudně zaplatilo Hansi Ledwinkovi a Tatře za krádež designu vozu Tatra. Proslýchá se, že to ve skutečnosti mohlo být až 3 000 000 marek, což by bylo dnes cca 37 milionů Kč. Co však nekopírovali, byla kvalita vozu.

Luxusní Tatra T87 je vybavena vzduchem chlazeným osmiválcem HEMI o objemu 2,9 litru, který je umístěn v samé zadní části vozu. Zatímco většina vozů na silnicích dosahovala spotřeby kolem 39 l/100 km, Tatra dokázala při rychlosti 96 km/h překročit hranici 11 l/100 km. Bylo to částečně díky výjimečně aerodynamické konstrukci, včetně kompletního obložení podvozku, které pomáhalo prokluzovat vzduchem. Kromě toho měl výkon kolem 75 koní a dokázal vůz rozjet na 169 km/h, což byl v té době pro sedan neslýchaný výkon. Tato rychlost však výrazně přispěla k jeho přezdívce.

Zabiják nacistů

Když Německo 15. března 1939 napadlo Československo, mnozí vysocí důstojníci SS využili situace a ukořistili Tatry jako svůj nový luxusní dopravní prostředek. Vozy byly sice skvělou volbou pro spolehlivou, výkonnou a pohodlnou přepravu, ale jejich správné řízení mohlo být díky silně vychýlenému rozložení hmotnosti dozadu obtížné.

Vojáci nacistické armády dosud podobný vůz neřídili a nechápali, že je třeba v zatáčkách držet plyn. Výsledkem bylo, že jen během prvního týdne okupace Československa zemřelo nejméně 7 vysoce postavených důstojníků kvůli špatné pilotáži svých špatně pořízených Tater. A to také jen první týden, některé zdroje uvádějí téměř 100 úmrtí německých okupantů na Tatry. Spojenecké síly nazývaly Tatru „českou tajnou zbraní“.

Předstihla svou dobu

V Nashvillu v Tennessee je místo, které se jmenuje Lane Motor Museum, a mají tam několik vozů Tatra. Kvalita řemeslného zpracování je vynikající. Vlastnosti, jako je obří střešní okno, vyspělý motor a aerodynamika, jsou daleko před vozy, které se v té době vyráběly.

Je to skutečně okouzlující vůz, který nečerpal z ničeho jiného, aby se stal tak úspěšným, jak se zdálo, že je mu souzeno. Až si příště představíte sedan s osmiválcem vycházejícím zpoza sedadla spolujezdce, vzpomeňte si na Tatru.

Zdroj: hotcars.com