Výroba automobilů. Víte, kde se vaše auto vyrábí?

Přidat na Seznam.cz

Snad každý už někdy slyšel slogan typu „Moje Suzuki bylo vyrobeno v Japonsku, ne v Maďarsku“ nebo „Moje AUDI Q7 je solidní německý výrobek“. To má posluchače přesvědčit, že vůz je lepší a vyrobený s větší péčí. Prozkoumali jsme, zda je to pravda, a jak zjistit, kde je vůz vyroben.

Tvrzení, že země, ve které se automobil vyrábí, je synonymem kvality výrobku, má dnes jen málo společného se skutečností. Koneckonců pověst porouchaného vozu nemá na svědomí továrna v určité zemi, ale značka vozu, jak píše server The Reader.

To bude mít za následek obrovské oslabení pozice společnosti na trhu a měřitelné ztráty. Proto každý výrobce, který se rozhodne postavit novou továrnu, zavádí vlastní pravidla výroby a vlastní pravidla kontroly kvality. Globalizace výroby tedy neohrožuje kvalitu výrobků.

Společnosti se rozhodují stavět nové továrny a vyrábět automobily v různých částech naší zeměkoule z několika důvodů:

  • nižší mzdové náklady
  • zisk z nižších daňových nákladů
  • náklady na přepravu produktů
  • zisk spojený s tím, že nemusí investovat do nových výrobních linek

Takových příkladů je spousta. Zde jsou jen některé z nich:

  • Továrny v Číně se nestaví jen kvůli nižším nákladům na pracovní sílu, ale jsou zaměřeny na výrobu pouze pro tamní trh
  • Buick Cascada se vyrábí pouze v Polsku v Gliwicích, nikoli proto, že by Poláci vyráběli to nejlepší na světě. Bylo jednoduše výhodnější převážet vůz z Polska než stavět v USA výrobní linku pro malosériovou verzi
  • Podobně tomu bylo i v případě Fiatu 124 roadster, který se vyráběl pouze v Hirošimě v továrně Mazdy

Kde vyrábějí auta největší světové koncerny?

Jedním z největších světových výrobců je Toyota. Japonský koncern má své továrny po celém světě. Jak ukazuje graf, pouze v Asii nebyly postaveny žádné továrny tohoto koncernu.

Toyota: Argentina, Austrálie, Čína, Česká republika, Francie, Indonésie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Mexiko, Thajsko, Turecko, USA, Venezuela, Velká Británie, Polsko, Rusko nebo Jihoafrická republika.

Koncern Stellantis, který v současné době vlastní značky: Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, Dodge, DS, FIAT, JEEP, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM a Vauxhall, má své továrny v Evropě (Česká republika, Francie, Španělsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Srbsko, Slovensko, Itálie, Rumunsko, Rusko), Africe (Jižní Afrika, Nigérie, Egypt, Keňa), Asii (Čína, Indonésie, Írán, Kazachstán, Thajsko, Turecko) a Americe (Argentina, Brazílie, Chile, Kanada, Mexiko, USA).

Podobně je na tom i Renault. Továrny vyrábějící různé modely se nacházejí v Evropě (Francie, Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Slovinsko), Asii (Indie, Írán, Jižní Korea, Pákistán, Turecko), Americe (Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie) a Africe (Alžírsko, Maroko, Jižní Afrika).

Některé z těchto továren samozřejmě vyrábějí vozy pouze pro místní trhy, které ani neznáme, ale existují i globální modely uznávané po celém světě.

Pozorně jsme sledovali továrny společnosti Volkswagen AG

  • Německo – Ingolstad (Audi: A3, A4, A5, Q2), Neckersulm (Audi: A4, A5, A6, A7, A8), Heilbron (Audi R8), Lipsko (Porsche: Macan, Panamera), Stuttgart (Porsche: 718, 911, Taycan), Emden (VW: Arteon, Passat), Wolfsubg (VW: Golf, Tiguan, Touran a Seat Tarraco), Drážďany (VW ID.3). ), Zwickau (Audi Q4 e-tron, VW ID.3, VW ID.4, VW ID.5, Seat Born);
  • Spojené království – Bentley
  • Itálie – Lamborghini
  • Portugalsko – Seat Alhambra, VW Sharan, VW T-Roc
  • Španělsko – Seat Ibiza, Seat Arona, Seat Leon, Cupra Formentor, Audi A1, VW Polo, VW T-Cross
  • Slovensko – Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Škoda Karoq, VW Touareg
  • Česká republika – Seat Ateca, Škoda: Enyaq, Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq
  • Maďarsko – Audi TT, Audi Q3
  • Rusko – Škoda Rapid, VW Polo, VW Tiguan
  • Mexiko – Audi Q5, VW Jetta, VW Taos, VW Tiguan
  • USA – VW Atlas, VW ID.4, VW Passat
  • Argentina – VW Amarok, VW Taos
  • Brazílie – VW Fox, VW Nivus, VW Polo, VW Saveiro, VW Virtus
  • Čína – Audi A4L Sedan, Audi A6L Sedan, Audi Q5L, Audi e-tron, VW Bora, VW C-Trek, VW CC, VW CC Shooting Brake, VW Tacqua, VW Magotan, JETTA VA3, JETTA VS5, JETTA VS7, VW Sagitar, Audi Q2L, Audi Q2L e-tron, VW T-Roc, VW Golf, VW ID.4, Audi Q3, VW Thayron, Audi A3 Sedan, Audi A3 Sportback, VW New Bora, VW e-Bora, Audi A7 Sedan, Audi Q5 e-tron, VW e-Lavida, VW ID.3, VW ID.4, VW Phideon, VW Polo, VW T-Cross, VW Tiguan (LWB), Škoda Kodiaq, Škoda Kodiaq GT, VW New Lavida, VW Touran, Škoda Kamiq, Škoda Kamiq GT, Škoda Superb, VW Passat China, Škoda Karoq, Škoda Octavia, Škoda Octavia Combi, VW Lamando, VW Tharu, VW Teramont, VW Teramont X, VW Viloran

Z tohoto seznamu jsme kromě naznačených čínských odlišností, jako jsou malé verze s prodlouženým rozvorem typu Q2L nebo verze s neznámými názvy, zaznamenali několik zajímavých skutečností:

  • Španělský Seat Ateca se vyrábí pouze v České republice a španělský Seat Tarraro se vyrábí pouze v Německu. Totéž platí pro elektrickou Cupru Born, která se Španělska nedočkala
  • Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne a VW Touareg se vyrábějí pouze v Bratislavě, takže slogan o „německé výrobě“ se míjí účinkem
  • Volkswagen Amarok se vyrábí pouze v Argentině
  • Audi A1 se vyrábí pouze ve Španělsku
  • VW T-Rock se vyrábí pouze v Portugalsku a verze kabriolet se vyrábí v Německu (v Číně se vyrábí pouze pro místní trh)
  • VW T-Cross se pro místní trh vyrábí ve Španělsku, Brazílii a Číně

Jak zjistit, ve které zemi bylo vozidlo vyrobeno?

Každý to zvládne sám bez sebemenších problémů. V osvědčení o registraci vozidla je uvedeno identifikační číslo vozidla (VIN). Jedná se o PESEL vozidla, který umožňuje identifikovat přesně jedno jediné vozidlo (číslo VIN se neopakuje). Každému vozidlu, ať už se jedná o osobní automobil, nákladní automobil nebo třeba přívěs, je přidělen jedinečný 17místný kód VIN, který se skládá z čísel a písmen.

Jednou z nejdůležitějších informací obsažených v čísle VIN jsou právě kódy zemí. Znaky určující zemi výrobce (WMI – World Manufacturer Identifier) jsou uspořádáním prvních tří znaků. Všechny nejdůležitější výrobce vozidel jsme seskupili do tabulky. Čtení těchto kódů je uvedeno níže:

WMIKontinentSymboly označující zemi
A-HAfrikaAA-AH = RPA
J-RAsieJ = Japonsko
KL-KR = Jižní Korea
L = Čína
MA-ME = Indie
MF-MK = Indonésie
ML-MR = Thajsko
PA-PE = Filipín
PL-PR = Malajsie
S-ZEvropaSA-SM = Spojené království
SN-ST, W = Německo
SU-SZ = Polsko
TA-TH = Švýcarsko
TJ-TP = ČR
TR-TV = Maďarsko
VA-VE = Rakousko
VF-VR = Francie
VS-VW = Španělsko
VX-V2 = Jugoslávie
XS-XW = SSSR
X3-X0 = Rusko
YA-YE = Belgie
YF-YK = Finsko
YS-YW = Švédsko
ZA-ZR = Itálie
1 – 5Severní Amerika1, 4, 5 = USA
2 = Kanada
3 = Mexiko
6 – 7Oceánie6A-6W = Australia
7A-7E = Nový Zéland
8 – 0Jižní Amerika8A-8E = Argentina
8X-82 = Venezuela
9A-9E, 93-99 = Brazílie
9F-9J = Kolumbie

Co dál s výrobou v Rusku?

Vzhledem k tomu, že každý z výrobců uvedených v materiálu má své továrny v Rusku, zeptali jsme se zástupců těchto koncernů na současný stav výroby.

Volkswagen

V souvislosti s ruským útokem na Ukrajinu a jeho důsledky se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo pozastavit výrobu vozidel v Rusku. Vývoz automobilů do Ruska byl rovněž zastaven. V důsledku současné situace se představenstvo skupiny rozhodlo pozastavit obchodní aktivity v Rusku.

Toyota

V současné době továrna Toyota v Rusku výrobu neprovozuje. Od 4. března byly rovněž pozastaveny dodávky vozů Toyota a Lexus a náhradních dílů. Obchodní činnost v Rusku tak byla pozastavena.

Renault

Provoz výrobního závodu Renault v Moskvě byl od 23. března 2022 pozastaven. V současné době zůstává síť prodejců Renault otevřena pro provádění záručních oprav a servisu vozů zákazníků. Dodávky vozů byly realizovány pouze v rámci stávajících zásob v Rusku. Prozatím byla činnost společnosti Renault v Rusku pozastavena.

Stellantis

Činnost společnosti Stellantis v Rusku, včetně výroby, nemá významný dopad na její celosvětové obchodní aktivity. Společnost Stellantis počátkem března oznámila, že zastavila dovoz a vývoz vozidel do Ruska a že bude vždy dodržovat mezinárodní sankce.

Ve všech případech bylo také zdůrazněno, že značková dealerství vlastní jiné subjekty než VW, Toyota, Stellantis nebo Renault. Žádný z koncernů tedy nemá informace o tom, zda prodejní místa fungují. Zároveň bylo zdůrazněno, že servisní firmy pravděpodobně pracují, i když obavy přerušily dodávky dílů.

Zdroj: thereaderwiki.com, Wikipedia, BusinessInsider.com