Vypněte tento systém. Při jeho používání hrozí drahá oprava auta každých 100 000 km
Mnoho moderních aut má dnes ve výbavě systém start-stop. Tato vymoženost má jeden jasný cíl. Snížit spotřebu paliva a omezit znečištění měst. Řidiči však často pochybují o výhodách tohoto systému a vypínají ho, protože je to pro ně rušivý element.
Systém start-stop nám pomáhá snižovat spotřebu paliva a emise CO2. Rovnice je jednoduchá. Čím déle zůstane motor vypnutý, když je vozidlo v klidu, tím více paliva se ušetří, což je logické. Různé jízdní situace však mohou vést k odlišným výsledkům. Záleží na celkové dopravní situaci. Pokud je ve městě hodně semaforů, na kterých se čeká dlouho na zelenou, systém start-stop se skutečně projeví jako úsporný pomocník.
Při častém rozjíždění a zastavování v dopravních zácpách je jeho vliv na úsporu paliva minimální. Laboratoře Auto Plus testovali tento systém, aby zjistili, zdali opravdu dochází k nižší spotřebě paliva a za jakých podmínek. Došli k závěru, že v městském provozu tento systém skutečně může snížit spotřebu paliva, a to až o 1,2 litrů na 100 kilometrů.
Při průjezdu menšími městy, kde byly jen dva nebo tři semafory, byla pozorována úspora 0,3 až 0,4 litry na kilometr, a to už je celkem hezké číslo. Když si uvědomíme, kolik dnes palivo stojí, systém start-stop se jeví velmi ekonomicky.
Vliv na technický stav vozidla
O úspoře paliva tedy nemusí být pochyb. Řidičům je však často trnem v oku vliv systému start-stop na technický stav vozidla. Mají strach, aby své auto příliš nehuntovali častým startováním. V autě je mnoho věcí, které časté startování může opotřebovávat. Nikdo pak nechce chodit do servisu s tím, že mu odešly svíčky, roztrhl se řemen, nebo nemá šťávu v baterii.
Vozidlo, které má systém start-stop, více zatěžuje díly a součástky, které jsou zapojené do procesu startování. Časté používání tohoto systému vás může dostat do servisu na výměnu startéru už po 100.000 kilometrech. Navíc se může stát, že tato výměna bude drahá.
Některé modely aut mohou také zaznamenat rychlejší opotřebení přídavných řemenů a napínacích kladek. Tyto komplikace jsou výrobcům známé, a proto do aut integrují elektronické ochrany, které mají ulevit od namáhání mechanickým součástkám. Příkladem takové ochrany je, že systém start-stop se nespustí při studeném motoru.
Startovat opakovaně nebo raději ne?
Občas se může stát, že systém start-stop vypne motor, zatímco je zařazena rychlost. To může působit komplikace při koordinaci mezi motorem a převodovkou. Poznáte to zejména v zácpách. Nejedná se však o poruchu, kterou by mohl start-stop systém způsobit motoru či převodovce.
Je to jen malá nepříjemnost, se kterou musíte počítat. Zároveň, než motor znovu nastartujeme, dochází k malé promlce, která se nám ale v rušném provozu může zdát dlouhá. I to je důvod, proč někteří řidiči tento systém vypínají.
Ačkoliv se názory na tento systém liší, je nutné podotknout, že pro aktivaci systému musíte sundat nohu ze spojky a sešlápnout brzdu, což pomáhá prodloužit životnost spojkového ložiska a mechanismu.
V praxi ale záleží čistě na vás, jestli systém start-stop budete používat. Vašemu auto jeho aktivní přítomnost nijak zásadně neubližuje. Pokud však máte strach, aby nedocházelo ke zbytečnému a nadměrnému opotřebovávání během opakovaného startování, stačí před začátkem každé jízdy zmáčknout tlačítko pro jeho deaktivaci.
Zdroj: autoplus.fr, garáž.cz, idnes.cz