Výměna tlumičů nemusí být drahá. „U některých vozů si to můžete udělat sami,“ radí odborník

Přidat na Seznam.cz

Tlumiče se stejně jako většina komponentů v průběhu let a ujetých kilometrů opotřebovávají. Jejich stav má velký vliv na pohodlí a bezpečnost jízdy. Jak poznáte vadný tlumič? Můžete si ho vyměnit sami? Zeptali jsme se odborníka.

„Potřeba výměny tlumičů je problém, který zná mnoho uživatelů automobilů. Obvykle se o tom dozvíme na diagnostické stanici nebo v servisu. Tato diagnóza nemusí vždy znamenat vysoké výdaje. Existují automobily, u kterých bude oprava levná a s trochou sebezapření a dovedností ji lze provést ve vlastní garáži,“ říká Zbyněk Ferenčík, odborník na podvozky a geometrii.

Kdy je vhodné tlumič vyměnit?

Účelem tlumičů je tlumit nerovnosti, přitlačovat kolo k vozovce a snižovat náklony karoserie. Vadná součástka, která neplní svou funkci, proto přímo ohrožuje bezpečnost jízdy. Proto je kontrola stavu tlumičů jedním ze základních vyšetření prováděných servisem. Na základě testů může technik určit, zda jsou tlumiče vhodné k výměně.

„Vlastnosti, které vylučují součást z použití, jsou netěsnosti viditelné pouhým okem, nadměrná koroze a špatný výkon na diagnostické trase. Pokud je testovaná účinnost nižší než 20 % nebo rozdíl mezi pravou a levou stranou přesahuje hranici 30 %, je nutné tlumiče vyměnit,“ říká Ferenčík.

Mohu si tlumiče vyměnit sám?

Odpověď na tuto otázku závisí především na modelu vozidla a typu nápravy. Zatímco výměna předních tlumičů bude u většiny vozů problematická, výměnu zadní nápravy by měl u jednoduchých konstrukcí zvládnout i amatérský mechanik.

„Přední tlumiče v naprosté většině vozů tvoří spolu s pružinou takzvaný McPhersonův sloupek, který je nutné z vozu vyjmout a následně demontovat vyjmutím horních polštářů s ložisky a pružinou,“ pokračuje Ferenčík. „Tento proces vyžaduje nejen správné znalosti, ale také nástroje, například stahováky pružin. Kromě toho by měla být doplněna kontrolou a případnou korekcí vyrovnání a geometrie. Zadní část je naopak mnohem jednodušší,“ dodává.

„Na rozdíl od přední části zde tlumiče často nejsou připojeny k pružinám, ale pouze k řídicímu rameni nebo nosníku v dolní části a ke karoserii v horní části. Stačí jednoduché nářadí a zvedák. Samozřejmě za předpokladu, že montážní šrouby nejsou zapečené nebo zkorodované, což bohužel u starších vozů není neobvyklé. Je také třeba mít na paměti, že u některých modelů je horní držák přístupný zespodu vozidla. V jiných případech však může být nutné odstranit čalounění nebo koberec pokrývající podběhy kol z boku kabiny nebo zavazadlového prostoru,“ říká Zbyněk Ferenčík, odborník na podvozky a geometrii.

Internet může pomoct

O tom, že výměna zadních tlumičů u jednoduchých starších konstrukcí může být opravdu snadná, svědčí množství návodů dostupných na YouTube. Snadno tam najdete videa, která ukazují, jak se to dělá, například u populárních modelů Opel nebo Volkswagen. Seznámení s nimi vám také usnadní posouzení, zda se na výměnu cítíte sami.