Vykradou vám auto? Největším rizikem je Škodovka
Své ukradené auto málokdy najdete v českém autobazaru. A i přesto mezi kradenými značkami vede Škoda, a těsně po ní následuje VW, Ford, Mercedes, BMW a Audi. Pokud se ale radujete, že o vaši Dacii nebo Fiata nikdo nebude mít zájem, jste na omylu.
Trocha čísel na začátek
V roce 2024 Policie zaznamenala 2441 krádeží. Dobré je, že je to zhruba o 77 % méně než v roce 2014. Svou roli v tom hrají moderní zabezpečovací systémy. Klasicky nejrizikovější oblastí je Praha, kde je nejvyšší koncentrace pro zloděje „zajímavých“ aut.
Pokud byste po svém ukradeném autě pátrali, nejspíše jej ale nenajdete v žádném větším autobazaru. Autobazary nyní přijaté vozy důkladně prověřují, a tak se zloději většinou musí spoléhat na internetové bazary.
Proto před koupí ojetého auta od soukromé osoby raději sami auto prověřte. Pomoci vám v tom může příručka sdružení SOVA (sdružení na ochranu vlastníků automobilů), která detailně popisuje, na co si dát při koupi ojetého auta pozor.
Auta v ohrožení
A u kterých aut by se měli majitelé nejvíc bát? Podle portálu Srovnejto hrozí krádež především autům značky Škoda, Volkswagen nebo Ford. Dokonce existují organizované skupiny, které se specializují na konkrétní značky aut. Ty pak mohou rozložit na díly, které pak prodávají dál. Cena nového auta přitom nehraje až takovou roli. U značky Ford pak může být zvlášť zranitelný model Mustang, který je celosvětově velice žádaný.
Užitečné rady proti krádeži auta
- Pokud není k dispozici uzamykatelná garáž, parkujte, pokud možno na rušných a dobře osvětlených ulicích.
- Vždy aktivujte zámek volantu a chraňte vůz dodatečným mechanickým zabezpečením (zámek volantu , parkovací zámek , zámek řazení).
- Zablokujte přístup k zásuvce OBD zámkem.
- Zavřete okna a dveře a zkontrolujte blokovací mechanismus blokování rádiových vln.
- Nenechávejte náhradní klíče ve vozidle ani v jeho blízkosti.
- Klíče od auta mějte odděleně v bytě (ne na věšáku na klíče nebo na chodbě).
- Deaktivujte jakýkoli bezklíčový komfortní systém vozu.
- Pokud není k dispozici, dovybavte sledování GPS.

Co můžete udělat, abyste zabránili krádeži auta?
Nejprve špatná zpráva: 100% bezpečnost neexistuje. Při pouhém naložení a odtažení vozu nepomůže ani imobilizér, přerušovač zapalování ani zámky volantu. Někdy se to stane i za bílého dne. Ani garáž není překážkou, pokud je zloděj ochoten vloupat se do bytu a ukrást klíč. Pachatelé jsou však málokdy tak drzí, a tak je garáž stále nejlepší ochranou proti krádeži. Pokud nevlastníte nebo si nemůžete pronajmout uzamykatelné parkovací místo, měli byste se pokusit ochránit svůj vůz mechanickým nebo elektronickým zabezpečovacím zařízením. Zejména mechanické zabezpečovací systémy jsou účinným a levným způsobem, jak učinit vozidlo nepoužitelným a odradit případné zloděje.
Mechanické zabezpečovací systémy jako ochrana proti krádeži
Jedním z nejznámějších mechanických zabezpečovacích zařízení je zámek volantu, který by měl být vždy zapnutý při parkování vozidla. Přídavná svorka na volant má také za cíl znemožnit řízení vozidla, je však výrazně stabilnější a v závislosti na modelu je k dispozici již za několik set korun eur. Při nákupu dbejte na usazení a ideálně vyzkoušejte manipulaci. Držák by se měl snadno připevnit, protože jej musíte nasadit pokaždé, když vozidlo zaparkujete. Totéž platí pro parkovací svorku, kde pevná konzola blokuje jedno z kol, nebo brání jeho pohybu.
Vhodné jsou také zámky řazení, které blokují řadicí páku. Jsou pevně připevněny k řadící páce a po instalaci se snadno ovládají. Spořič OBD zabraňuje neoprávněnému přístupu k elektronice vozidla uzamčením přístupového portu. Díky tomu již není možné instalovat manipulační software nebo klíčové programátory. Pokud se bojíte o své ráfky, můžete použít tzv. ráfkové zámky. Tyto pojistné matice nebo šrouby kol lze otáčet pouze pomocí vhodného klíče.

Elektronické zabezpečovací systémy pro ochranu vašeho vozu
Od roku 1998 jsou elektronické imobilizéry povinné pro všechna nová vozidla. Obvykle se aktivují automaticky po vypnutí zapalování a obvykle je deaktivuje RFID čip v klíčku zapalování. Komunikace mezi RFID transpondérem a imobilizérem je však jádrem tohoto typu zabezpečení, protože musí být kryptograficky zabezpečena. Pokud tomu tak není, lze signál čipu zachytit a vytvořit „duplicitní klíč“. Někteří výrobci proto spoléhají na číselné kódy, které je nutné zadat před nastartováním vozu. Samotný elektronický imobilizér je buď součástí řídící jednotky motoru, nebo má vlastní řídící jednotku. Bez odpovídajícího uvolnění se motor nespustí.
Starší vozidla zase pracují s tzv. tříokruhovým přerušením, při kterém se relé přeruší zapalování, přívod paliva nebo startér. Mohou být také namontovány dodatečně, ale nabízejí pouze střední ochranu, protože přerušení lze obvykle překlenout. Poplašné systémy jsou také součástí elektronických zabezpečovacích systémů automobilu a při neoprávněném otevření dveří nebo zadních výklopných dveří nebo při neoprávněném zásahu do interiéru vydávají hlasitý poplach.
Hledání odcizených vozidel pomocí GPS
Zatímco předchozí přístupy se zabývaly předcházením krádeže vozu, systémy GPS se zabývají lokalizací kradeného vozu. Buď jsou již instalovány jako součást bezpečnostního konceptu, nebo je lze snadno dovybavit. Auto hlásí svou polohu a může být snadno nalezeno. Při dodatečné montáži je samozřejmě třeba dbát na to, aby systém nebyl nalezen. A vždy musí být zajištěna dodávka energie.
Zdroj: Policie ČR, SOVA, Stovnejto