Výhodná koupě, ale také past na náklady. Jaká jsou nejlepší ojetá prémiová SUV za dobrou cenu?

Přidat na Seznam.cz

Stále to nejsou SUV pro každého. U těchto vozů je třeba mít na paměti provozní náklady. Již samotné opotřebení základních komponent přináší značné náklady, jak píše web Moto PL.

Výměna předních brzdových kotoučů představuje náklady ve výši přibližně 10 000 korun. Vysoká pohotovostní hmotnost také zkracuje životnost odpružení. Pokud se jedná o pneumatické řešení, náklady na servis se pohybují v řádu tisíců zlotých. Jeden tlumič stojí nejméně dva tisíce zlotých a je třeba si uvědomit, že jsou čtyři. Hodiny práce mechanika také stojí peníze. V případě závady na podsestavě osmi- nebo desetiválcového motoru je obvykle nutné jednotku vytáhnout, což již na začátku generuje náklady ve výši několika desítek tisíc korun. Nejméně dvacet tisíc Vás bude stát výměna rozvodovky.

Pokud si tedy zákazník cení luxusu a prémiové SUV splňuje jeho očekávání, vyplatí se vsadit na slabší motorové varianty s klasickým odpružením založeným na ocelových a hliníkových prvcích. Zaručuje nižší komfort, ale mnohem méně zatěžuje peněženku.

Audi Q7 I

Vlajková loď značky Audi této generace se vyráběla v letech 2005-2015 a jako jedna z mála na trhu se dodávala také v sedmimístné verzi – další dvě sedadla jsou umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru. Vysoká kvalita kabiny, která je pro Audi typická, se odráží ve vynikajícím stavu i nejstarších modelů. Navzdory svým rozměrům nabízí interiér Q7 dostatek prostoru pro cestující.

Nabídka pohonných jednotek Audi Q7 je velmi velkorysá. Všechny benzinové motory mají přímé vstřikování, což výrazně zvyšuje náklady na montáž plynového systému. Motory 3.6 V6 a 4.2 V8 FSI s výkonem 280 a 350 koní efektivně pohánějí těžkou Q7, přičemž spotřebují obrovské množství paliva. Velmi žádaným kompromisem jsou vznětové motory 3.0 V6 TDI a 4.2 V8 TDI s výkonem 240 a 340 koní. Dobře vybavené vozy mají pneumatické odpružení, které zaručuje ještě větší jízdní komfort za všech podmínek.

Mercedes ML II

V letech 2005 až 2011 se vyráběla druhá generace modelu Mercedes ML, která na rozdíl od svého předchůdce neměla řadu problémů s kvalitou. Hlavní změnou bylo opuštění rámové konstrukce ve prospěch samonosné karoserie. Výrobce zároveň zřetelně zlepšil ochranu proti korozi – pouze několik exemplářů je postiženo korozí. Kvalita interiéru se neliší od ostatních osobních modelů značky. Nabízí vysokou kvalitu zpracování, montáže a materiálů, i když některé plastové panely neodpovídají SUV v původní hodnotě milionů korun.

V tomto modelu výrobce upustil od čtyřválcových motorů a manuálních převodovek. Nabídku pohonných jednotek ML tvoří výhradně vidlicové šestiválce a osmiválce. Benzín 3.5 272, 5.0 V8 306 k a diesel 3.0 190-235 koní. Nejméně problémů způsobuje základní benzinová varianta. Lze jej doplnit plynovým systémem.

Volvo XC90 I

Obrovské popularitě se po celou dobu výroby těšila první generace Volva XC90. Švédské SUV se vyrábělo od roku 2002 do roku 2014 v prakticky nezměněné podobě – výrobce provedl pouze estetické změny. Konzervativně vyvedená karoserie byla příkladně chráněna proti korozi. Bez ohledu na stáří se rez na nehodových exemplářích neobjevuje. Asketický interiér je vzorem ergonomie a vysoké kvality provedení. Plastové díly však mohou po letech vrzat a skřípat. Kompletní komfortní a bezpečnostní výbavu najdete ve většině vozů, včetně těch dovážených ze Spojených států a Kanady.

XC90 pohání švédský vznětový pětiválec 2,4 D o výkonu 163-200 koní. Paletu benzinových motorů tvoří odolné, ale úsporné motory 2.5 Turbo, 2.9 Turbo, 3.2 a 4.4 V8 (Yamaha) s výkony 210, 272, 238 a 315 koní. Nejslabším místem XC90 jsou automatické převodovky, které vydrží 200-250 tisíc kilometrů – oprava vyjde na zhruba 30 tisíc korun.

BMW X5 I

Podobná částka bude stačit na nákup první generace BMW X5 vyráběné v letech 1999 až 2006 v severoamerických závodech značky. Vzhledem k popularitě modelu by nemělo být problémem najít dobře udržovaný exemplář. Kontroverzní silueta může zaujmout i dnes. Velkou výhodou vlajkové lodi SUV BMW je vynikající ochrana proti korozi a odolná povrchová úprava interiéru. V prostorné kabině se snadno ubytují čtyři dospělé osoby. V jednotkách bez nehod funguje veškeré vnitřní vybavení bez sebemenších problémů, pouze občas dochází k vypalování displejů z tekutých krystalů a drobným, ale nákladným poruchám elektronických modulů.

Pro pohon modelu X5 byla použita řada úspěšných pohonných jednotek. Z benzinových motorů mechanici doporučují základní jednotku 3.0 231 k a 4.4 V8 286 k. Milovníky dieselů jistě láká motor 3.0 D s výkonem 184-218 koní. Každý motor byl kombinován s automatickou převodovkou a pohonem 4×4 upřednostňujícím zadní nápravu.

Porsche Cayenne I

SUV značky Porsche vyráběná v letech 2002 až 2010 byla velmi oblíbená. Příkladný design exteriéru, prostorná kabina pro cestující a viditelné prvky značky stále přitahují zákazníky. V rámci příplatkové výbavy nabízí Cayenne všechny v té době dostupné novinky – barevnou navigaci, panoramatické střešní okno, tempomat, rozsáhlý zvukový systém a četné asistenční systémy pro řidiče. Sofistikovaný pohon 4×4 zajišťuje fenomenální trakci a umožňuje překonávat lesní cesty bez obav z poškození podvozku.

Nabídka motorů začíná jednotkami vyvinutými inženýry VW. Benzínový motor 3.2 VR6, později 3.6 V6, dosahuje výkonu 250 a 290 koní, zatímco naftový motor 3.0 TDI 240 koní. Vlastní konstrukce Porsche 4.5 V8 a později 4.8 V8 Turbo mají 340-521, resp. 385-550 koní.

Zdroj: moto.pl