VW Golf s motorem V10 a výkonem 500 koní byl skutečností. Bylo to šílené auto, říká zaměstnanec koncernu
VW Golf asi není třeba představovat. Svého času patřil k nejoblíbenějším vozům na světě a jeho kořeny sahají až do roku 1974. Dnes je na scéně jeho osmá generace, kterou si můžete pořídit mimo jiné ve sportovních verzích GTI, GTD, GTE a R. Právě posledně jmenovaná varianta je z rodiny Golfů nejvýkonnější a nabízí 235 kW, tedy 320 koní a 420 Nm, které se přenášejí na všechna kola. Zdá se vám to málo? A co když vám řekneme, že v minulosti existovalo také monstrum s výkonem 500 koní a motorem V10?
Golf páté generace nabízeli v několika sportovních verzích, přičemž vrcholem byla tehdy známá varianta R32. Pod kapotou se nacházel motor VR6 o objemu 3,2 litru, který dosahoval výkonu 184 kW (250 k) a 320 Nm. Výkon hnacího ústrojí se přenášel na všechna čtyři kola, což tomuto ostrému hatchbacku umožnilo zrychlit z nuly na stovku za 6,5 sekundy, s automatickou převodovkou dokonce za pouhých 6,2 sekundy. Inženýrům z Wolfsburgu to však zřejmě nestačilo, a tak zapracovali na ještě ostřejší variantě.
V rozhovoru pro časopis The Intercooler to prozradil Marcos Marques, vedoucí projektu eFuels Porsche. Podle něj Volkswagen pro pátou generaci Golfu postavil model s vidlicovým desetiválcem a pohonem všech kol. Stejně jako u ostatních verzí byla pohonná jednotka uložena vpředu napříč, zatímco koncernové supersporty (Audi R8 nebo Lamborghini Gallardo), s nimiž byl dotyčný motor společný, jej měly uložený vzadu podélně.
500 atmosférických koní
Ačkoli se Marques na výše zmíněném projektu přímo nepodílel, domnívá se, že vznikl v době, kdy se koncern VW zajímal o vstup do F1. Motor měl výkon kolem 500 koní a točil se až 8200 otáček za minutu. V tajné centrále ve Wolfsburgu Marques také spatřil funkční prototyp: „Několikrát jsem ho viděl a slyšel běžet, bylo to dost šílené auto.“
Vůz se však nikdy nedostal do výroby a neznáme důvody, proč tomu tak bylo. Nebyl to však poslední projekt tohoto typu. V roce 2014 totiž VW představil koncept R400 s 2,0litrovým čtyřválcem TSI a výkonem 400 koní pod kapotou. S pozdějším odhalením emisního skandálu Dieselgate však dostal na frak. V dnešní době, kdy se zraky koncernu upírají k elektrické budoucnosti, už podobně tvrdý model ani v podobě konceptu neočekáváme. VW totiž většinu svých peněz vkládá do bateriových technologií.
Zdroj: the-intercooler.com