Vůz, kterým Sověti chtěli konkurovat kapitalismu. Víte, o jaké auto šlo?

Přidat na Seznam.cz

Volha Gaz-3105 byl vůz s velkým potenciálem, ale skončil v 90. letech spolu se SSSR. Na poměry pozdního Sovětského svazu šlo o unikátní vůz, ale bylo jich smontováno pouze 50 kusů a projekt byl po rozpadu SSSR zastaven. Informace o tomto vozidle přináší server Russia Beyond.

Zpočátku byl tento model až příliš slibný pro sovětský automobilový průmysl, který na přelomu 80. a 90. let vyráběl modely horší než evropské a americké automobilky.

V osmdesátých letech pracovala automobilka GAZ na vývoji zcela nového vozu, který by byl pokročilejší než jakýkoli jiný model automobilu vyráběný v tehdejším SSSR. Výsledkem jejich práce byl GAZ-3105. Vůz využíval nejmodernější technologie, které byly v té době k dispozici jako například nezávislé zavěšení kol McPherson, hřebenové řízení s posilovačem, kotoučové brzdy na obou nápravách, zcela nový motor a zásadně odlišné hnací ústrojí.

Pro sovětský automobilový průmysl znamenala montáž tohoto modelu obrovský technologický průlom, který mu mohl umožnit konkurovat kapitalistickým automobilkám.

Koncem 80. let se již montovalo několik prototypů Volhy GAZ-3105. Vůz měl neortodoxní interiér. Jeho okna byla větší než obvykle, spodní část se otevírala, zatímco horní zůstala nedotčena. Toto nepříliš praktické řešení dodávalo vozu zcela nový vzhled neobvyklý mezi ostatními modely sovětské výroby.

Ve srovnání s ostatními vozy sovětské výroby se jednalo o technologický průlom. GAZ-3105 byl vybaven elektricky ovládanými sedadly a elektrickými zrcátky, okny a anténami. Dokonce i zadní sedadla byla elektricky ovládaná a vybavená vyhříváním.

Naděje na masovou výrobu tohoto modelu se rozplynuly současně se SSSR. Když se Sovětský svaz rozpadl a nově nezávislé Rusko se snažilo obnovit své rozvrácené hospodářství, státní financování automobilky GAZ skončilo. Inženýři nemohli na automobilu dále pracovat, neměli totiž prostředky na jeho výrobu.

Výsledek vypadal nedůvěryhodně. Vozy se montovaly z různých dílů, z nichž některé byly ještě z původní SSSR, některé z Ruska. Některé součástky dodala Lada a dokonce i Audi ze svého modelu Audi 100.

GAZ-3105 se stal symbolickým vozem označujícím rozkol mezi dvěma různými epochami, a to pozdním Sovětským svazem s jeho ambiciózními plány a nefunkčním politickým a ekonomickým systémem a moderním Ruskem počátku 90. let, které muselo znovu objevit a napravit strukturální problémy zděděné po SSSR. Volha GAZ-3105 bohužel tento posun nepřežila.

Zdroj: rbth.com