Vše o použitých hybridech. Mechanik radí, co zkontrolovat před nákupem

Přidat na Seznam.cz

Hybridy jsou oblíbené u taxikářů, ale stále častěji je volí i soukromé osoby. Na trhu není nouze o ojeté vozy. Odborník na opravy hybridních vozidel se s námi podělí o své tipy a poví nám o provozu těchto vozidel.

Co když se vybije baterie?

„To je velmi obecná otázka. Především: Co znamená „vybitá baterie“? Je to taková, která brání nebo omezuje používání vozu. Předpokládám, že kupující ojetých vozů si koupí dobrý vůz, a zde bych se zaměřil na kontrolu opotřebení a životnosti baterie. Za druhé je třeba zjistit, jakým typem hybridu je vůz vybaven: Mild Hybrid, HEV Hybrid, PHEV (plug-in)?“ říká Robert Ondrašík, specialista na hybridní motory a baterie.

„Stav „opotřebení“ baterie je u běžného hybridu méně důležitý než u plug-in nebo elektrického vozu. Pokud je baterie méně účinná, auto bude více kouřit, ale stále bude jezdit. Problémy způsobuje pouze zcela poškozená baterie. Může dojít k zablokování vozu nebo například k nefunkčnosti několika zařízení, jako je klimatizace. Stručně řečeno, když se baterie vybije, je třeba ji vyměnit nebo opravit,“ dodává Ondrašík.

white sedan on road during daytime
Foto: JavyGo / Unsplash

Přichází na řadu oprava

„Oprava baterií pro hybridní vozidla závisí na značce a oblíbenosti modelu. Nejjednodušší je to u Toyoty. U těchto vozů je dokonce možné vyměňovat články mezi modely nebo generacemi,“ říká odborník.
„Výměna jednoho článku u vozu Prius v současnosti stojí cca 8 000 Kč, zatímco všechny stojí kolem 26 000 Kč, pokud mluvíme o dobrých použitých dílech,“ dodává.

„Proto se vyplatí zvážit i výměnu celé baterie, protože není příliš nákladná. Pokud chcete s takovým vozem jezdit déle, opravdu se vyplatí koupit si nový. Dražší je např. u Hondy Civic Hybrid. Výměna baterie zde stojí asi 45 000 Kč s novými čínskými prvky. Při použití použitých článků je to asi 26 000 Kč, jako u Toyoty.“

„Na trhu ojetých hybridních vozů se vyskytují baterie, jejichž oprava je složitější, např. u starších modelů BMW ActiveHyrid nebo Mercedes. Výrobci nepočítali s jejich opravou a z bezpečnostních důvodů je uzavírali do „svařované plechovky“. Provádíme jejich servis, i když je to dražší. Regenerace neznamená pouze výměnu článků, ale také opravu BMS, regulátorů, relé, vnitřní instalace a softwaru,“ říká Robert Ondrašík.

Je to jako kupovat články do elektromobilů?

„Většina výrobců hybridů neprodává jednotlivé články. V autorizovaném servise vám vymění celou baterii. My při výměně obvykle používáme testované použité články, protože naše dílna je vybavena specializovaným měřicím zařízením. Je také nutné je správně vybrat, aby všechny baterie měly podobné parametry. Jak už jsem zmínil v souvislosti s elektromobily: baterie je tak silná, jak silný je její nejslabší článek.“

„Někdy je řešením výměna baterie za dobrou použitou. Chtěl bych vás však upozornit, že pokud si koupíte použitou baterii sami, měli byste na ni požadovat záruku. Pokud uvažujete o pořízení baterií ze starších modelů (10-20 let starých), které jdou do likvidace po nehodě nebo z důvodu poruchy, měli byste použité díly pečlivě zkontrolovat. Toyota tedy vyhrává dvojnásobně. Nejenže jsou jejich hybridní vozy dobré, ale díky jejich popularitě jsou jejich opravy levnější, a proto mají delší životnost,“ říká Ondrašík.

Foto: Toyota

Jaké jsou nejčastější poruchy u hybridů?

„Stejně jako u elektromobilů hrozí největší nebezpečí od chladicího systému. Například u vozu Auris kombi dochází často k ucpávání přívodu vzduchu pro chlazení baterie umístěné pod sedačkou. Kromě toho se v zavazadlovém prostoru odlupuje obložení výstupní mřížky, což omezuje proudění vzduchu a způsobuje přehřívání baterie. U tohoto modelu je mřížka blízko podlahy, takže nasává veškeré nečistoty. Čím je tedy auto špinavější, tím větší je nebezpečí.“

„Je třeba jej čistit alespoň jednou ročně, např. při každé kontrole oleje, a jednou za několik let je třeba vyčistit ventilátor a prostor mezi články. Nové vozy Prius používají pylový filtr, který je třeba pravidelně měnit. Ze zkušenosti víme, že ne všechny servisy pravidelně čistí chladicí systém během servisních prohlídek – a to vede k selhání baterie,“ dodává odborník.

„Mezi další poruchy patří poškození 12V baterie. Měli bychom se o ni starat a nenechat ji vybít. Dochází také k poruchám měničů, ale to je poměrně vzácné. Elektromotory mají nejmenší pravděpodobnost poruchy. V případě motorů umístěných v převodovkách musíme pamatovat na pravidelnou výměnu oleje.“

Co zkontrolovat u hybridu před jeho koupí?

„Především to, zda fungují zařízení založená na hybridním systému, jako je nabíjení 12 V baterie, klimatizace nebo topení. Je velmi důležité připojit vůz k diagnostice a zkontrolovat chyby. Pokud žádné nejsou, je to dobře. Je však důležité si uvědomit, že ne všechny chyby se na přístrojové desce zobrazují.“

„U plug-in hybridů je důležité zkontrolovat nabíjecí systém a kapacitu baterie (ovlivňuje dojezd v elektrickém režimu). Stejně jako u jiných spalovacích vozů je třeba zkontrolovat správnou funkci všech mechanických součástí. Někdy se hlášení o závadě hybridního systému týká chyb spalovacího motoru nebo hnacího ústrojí,“ říká Robert Ondrašík, specialista na hybridní motory a baterie.

Foto: Hermann / Pixabay

Které hybridy nekupovat?

„Upřímně řečeno, je pro mě těžké být objektivní, protože dostáváme většinou vozy s poruchami. Myslím, že je třeba se vyhnout modelům vyráběným v krátkých sériích nebo těm, které se neprodávaly na evropském trhu. Třeba Peugeot RXH. Diagnostika a oprava tohoto vozu je obtížná, ale i s tím si poradíme. Je důležité dobře znát konstrukci hybridních vozidel, princip jejich fungování, mít přístup k technické dokumentaci a zkušenosti s opravami.“

Foto: Peugeot

„Doporučuji Toyoty, protože jsou nejen propracované, ale taky velmi oblíbené, což usnadňuje provoz a snižuje náklady na opravy. Také Mitsubishi Outlander PHEV a Ford Mondeo Hybrid nejsou špatné,“ dodává Robert Ondrašík.