Vše, co potřebujete vědět, než si pořídíte elektrickou Škodovku

Přidat na Seznam.cz

Co byste měli očekávat při koupi elektromobilu? Především nový zážitek z jízdy. A zpočátku možná i nutnost zvyknout si na nové návyky a chování. Nicméně, opravdu se není čeho bát.

Je nutné elektromobil Škoda nastartovat?

Ne, to už nikdy nebudete muset dělat. Jakmile nastoupíte, stačí sešlápnout brzdový pedál – a je to. Vůz se poté aktivuje, což signalizuje hlášení zobrazené na displeji virtuálního kokpitu. Pak už stačí jen zařadit pohon a vyrazit. Stejně snadné je to i po dojetí na konec cesty, stačí vystoupit a vůz se sám deaktivuje.

Musíte při jízdě elektromobilem Škoda řadit?

Ne. Samozřejmě musíte stále volit jízdu vpřed nebo vzad, jako je tomu u vozů s automatickou převodovkou. Elektromotor vozu však pracuje v širokém rozsahu otáček bez nutnosti řazení, přičemž maximální točivý moment je k dispozici již při nulových otáčkách.

A co dojezd vozu?

Dojezd na jedno nabití se s každou novou generací elektromobilů zlepšuje. Škoda Enyaq iV nabízí dojezd až 547 kilometrů, což bohatě stačí pro naprostou většinu jízdních scénářů. V ideálním případě jej můžete pravidelně nabíjet doma přes noc nebo v práci během dne. Při delších cestách je dobré si předem ověřit, kde najdete dobíjecí stanice, u kterých můžete po cestě zastavit a částečně nebo úplně dobít baterii. Na dojezd vozu má vliv mnoho faktorů, včetně stylu jízdy, rychlosti a teploty venku i uvnitř vozu.

Navigační systém vám snadno vyhledá nejbližší dobíjecí stanice, což usnadní plánování trasy.

Jak nabíjení funguje a jak dlouho trvá?

Existují dva způsoby nabíjení: střídavý proud a stejnosměrný proud. Nabíjení střídavým proudem není tak rychlé jako nabíjení stejnosměrným proudem, což souvisí s výkonem dodávaným z elektrické sítě. Zásuvky 230 V nebo 400 V v domácí síti navíc dodávají střídavý proud, který musí elektromobil přeměnit na stejnosměrný. Nabíjení z třífázové zásuvky je rychlejší díky vyššímu průtoku energie, ale proud se stále musí měnit ze střídavého na stejnosměrný. Nejrychlejším způsobem je nabíjení stejnosměrným proudem z nabíječky určené speciálně pro elektromobily. Nabíjení je nelineární proces, na rychlonabíjecích stanicích trvá nabití vysokonapěťové baterie z 10 % na 80 % kapacity pouhých 36 minut, ale zbývajících 20 % může trvat přibližně stejně dlouho.

Co je to wallbox?

Wallbox je nástěnné nabíjecí zařízení pro elektromobily. Je napájeno střídavým proudem. Škoda iV Charger, oficiální wallbox české automobilky, je k dispozici ve třech provedeních, z nichž každé nabízí jinou úroveň funkčnosti.

Mohu použít jakoukoli nabíječku ve městě?

K nabíjení elektromobilů lze využít širokou síť nabíjecích stanic po celé Evropě, pokud je nabíječka vybavena konektorem vhodným pro vozy Škoda. Existuje několik typů konektorů, ale v zásadě se řidiči elektromobilů Škoda nemusí obávat, že by nemohli svůj vůz připojit k jakékoli nabíjecí stanici, kterou najdou. V Evropě se stal standardem pro rychlonabíjení stejnosměrným proudem konektor označovaný jako CCS – Combined Charging System. A to je právě rozšířený konektor Mennekes, který je standardem pro nabíjení střídavým proudem, a proto se nachází jak v domácích wallboxech, tak v kabelu dodávaném s vozem, který lze připojit do dvoufázových zásuvek 230 V a třífázových zásuvek 400 V.

Jak se platí?

Možná si myslíte, že v Evropě můžete za nabíjení jednoduše zaplatit kartou, stejně jako při nákupu jakéhokoli jiného zboží. Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není: musíte se přihlásit ke specializované službě, jako je Powerpass Škoda. Pak není problém se zaregistrovat u většiny poskytovatelů veřejného dobíjení.

Jak se vaše auto během jízdy dobíjí?

Jednou z významných funkcí elektromobilů je rekuperace, což je v podstatě brzdění motorem, které dobíjí baterii. Škoda Enyaq iV umožňuje volit ze tří stupňů intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, případně lze zvolit nejsilnější stupeň přepnutím vozu do režimu B. K dispozici je také plně automatický režim, kdy se vůz o vše postará sám. Rekuperace zásadně změní váš zážitek z jízdy – nejsilnější úroveň brzdí tak účinně, že vůz začne zpomalovat, jakmile uvolníte plynový pedál, takže můžete pohodlně jezdit jen s jedním pedálem. Rekuperace také pomáhá zvýšit dojezd vozu.

Jaká je životnost elektromobilu?

Roli hraje řada faktorů, zejména styl jízdy, péče o vůz a dodržování předepsaných plánů údržby. Přesto je garantovaná životnost baterie vozu Škoda osm let nebo 160 000 kilometrů. V případě modelů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV je zaručeno, že kapacita baterie během této doby neklesne pod 70 % původní hodnoty.

Zdroj: Škoda Storyboard