Tímto skvostným vozem jezdili T. G. M., Karel Čapek i Karel Hašler. Zavzpomínejte na krásu starých časů
Škoda Hispano-Suiza aneb unikátní automobil inspirovaný francouzsko-španělskou značkou vyroben v Čechách. Na tehdejší dobu působila naprosto mimořádně. Vůz zaujal zejména moderní technikou a elegantním designem. Nešlo však o běžné auto do ulic. Vozily se v nich pouze ty nejznámější osobnosti první republiky. Prezident T. G. Masaryk vůz vlastnil a používal běžně. Hispano-Suizou se ale svezl i spisovatel Karel Čapek nebo písničkář Karel Hašler.
Auto pro elitu první republiky
Škodovy závody získaly licenci potřebnou k výrobě luxusního vozu Hispano-Suiza H6B v roce 1924. O rok později začala výroba. Během čtyř let se pak vyrobilo pouze sto vozů tohoto typu. Cena jednoho auta byla kolem 280 tisíc korun. To byla tehdy částka, za kterou se daly postavit tři rodinné domy. Už to samo o sobě ukazuje, že Hispano-Suiza nebyla autem, které by si mohl dovolit každý.
Vozy Škoda Hispano-Suiza byly určeny především pro státníky, významné umělce a podnikatele. Automobil zaujal hned na první pohled svou elegancí. Nebyl to ale jen krásný vůz. Pod kapotou ukrývala šestiválcový motor o objemu 6,6 litru. Ten dokázal vyvinout výkon až 135 koní a rozjet auto na rychlost přes 130 kilometrů v hodině. Na svou dobu šlo o úctyhodné parametry. Navíc měl vůz i posilovač brzd s progresivním účinkem, to z něj dělalo bezpečnější automobil než většina tehdejších automobilů.
Prezident Masaryk a jeho slavná limuzína
Tomáš Garrigue Masaryk se své Hispano-Suizy dočkal 10. května 1926. Jednalo se o první vyrobený kus. Prezident tento vůz využíval až do abdikace v roce 1935. Byla vyrobena na zakázku, s hned několika zvláštními úpravami. Nejznámější úpravou je skleněná přepážka oddělující prostor řidiče od míst, kde seděl prezident. Auto se rychle stalo symbolem mladé republiky a reprezentovalo ji doma i v zahraničí.
Masaryk s Hispano-Suizou projel Prahu i cestoval do svého sídla v Lánech. Vůz byl reprezentativní, komfortní a bezpečný, takže se hodil pro prezidenta, který se stal mezinárodně uznávanou osobností. Když Masaryk abdikoval, automobil byl vrácen výrobci do Mladé Boleslavi. Jeho další osud se bohužel ztratil.
Karel Čapek a jízdy luxusní limuzínou
I spisovatel Karel Čapek měl možnost usednout do vozu Škoda Hispano-Suiza. Automobil nevlastnil, přesto Hispano-Suizu využíval při oficiálních a společenských příležitostech.
Jízda v Hispano-Suize pro něj nebyla jen pohodlným přesunem. Byla také inspirací – ukázkou toho, jak moderní technika mění svět a jak luxusní automobil dokáže reprezentovat československou společnost.
Karel Hašler a elegance první republiky
Písničkář a herec Karel Hašler byl rovněž mezi těmi, kdo se svezli v této luxusní limuzíně. Pro umělce jeho formátu byl Hispano-Suiza ideálním prostředkem, jak zdůraznit společenský status a reprezentovat českou kulturu. Stejně jako Masaryk nebo Čapek, i Hašler díky Hispano-Suize okusil technickou špičku své doby.
Luxus i technický zázrak
Škoda Hispano-Suiza byla dlouhá přes pět metrů a vážila kolem 2,7 tuny. Přesto dokázala jet až 130 km/h. Spotřeba se pohybovala mezi 20 a 25 litry na sto kilometrů, což bylo přijatelné vzhledem k výkonu. Interiér vozu působil jako salon na kolech – prostorný, vybavený koženými sedadly a dřevěnými detaily.
Výroba probíhala převážně v Plzni a karoserie byly často zhotovovány na zakázku u českých i zahraničních firem. Díky tomu byl každý vůz originálem.
Společný symbol pro tři osobnosti
Ačkoli Masaryk Hispano-Suizu vlastnil a Čapek s Hašlerem ji spíše využívali při příležitostech, všechny tři osobnosti spojuje právě tento automobil. Pro Masaryka sloužila jako reprezentační vůz prezidenta. Čapek i Hašler si ji užili spíš jako výjimečný zážitek, když se svezli v nejluxusnějším autě své doby. Hispano-Suiza ale nebyla jen obyčejné auto – byla symbolem prestiže, moderní techniky a elegance, která charakterizovala první republiku.
Zdroje: Autosalon.tv, Autosalon.tv, Autoperiskop.cz