Vozíte české vlaječky na autě? Počítejte s vyšší spotřebou!
Květen je zde a s ním také světový hokejový šampionát. Mnoho fanoušků opět umístí českou vlajku na své vozidlo. Někteří ji dokonce umístí na karoserii, kde při jízdě vlaje. Vlajky na autech se v našich končinách objevují hlavně při významných sportovních událostech. Mnoho řidičů takto vyjadřuje svou podporu sportovcům a patriotismus. Je však důležité mít na paměti, že vlajka zvyšuje aerodynamický odpor, což může mít za následek i vyšší spotřebu paliva.
Jak funguje aerodynamika na autě?
Vlaječka na autě ovlivňuje aerodynamiku vozidla, a tak si připomeňme, jak tento princip funguje. Aerodynamika se zabývá studiem proudění vzduchu kolem objektů, například automobilů. V automobilovém designu je zásadním cílem minimalizovat odpor vzduchu, což může výrazně zlepšit výkon, snížit spotřebu paliva a zvýšit stabilitu vozidla. Mezi hlavní pojmy v aerodynamice patří:
- Odpor vzduchu (drag): Je to síla, která působí proti pohybu vozidla a je způsobena třením vzduchu. Nižší odpor vzduchu přináší lepší spotřebu paliva a umožňuje dosáhnout vyšší maximální rychlosti.
- Vzduchový vztlak (lift): Je to síla, která může působit směrem nahoru nebo dolů na vozidlo. Negativní vztlak (downforce) zajišťuje, že vozidlo zůstane pevně přitisknuté k vozovce, což je klíčové pro stabilitu, zejména při vysokých rychlostech.
- Turbulence: Turbulentní proudění vzduchu kolem vozidla zvyšuje odpor a může negativně ovlivnit stabilitu.
Aerodynamiku na autě hezky vysvětluje anglické video níže. Dozvíte se v něm o hodnotě „drag coefficient“. Ten zjednodušeně vyjadřuje, jak aerodynamické auto je. Čím nižší je tato hodnota, tím lepší jsou aerodynamické vlastnosti vozidla. Zajímavostí je, že i když byla hranatá auta kdysi v módě, jejich tvary nebyly z hlediska aerodynamiky příliš příznivé. (Vzpomeňte si například na DeLorean z filmu Návrat do budoucnosti.)
Mají vlaječky vliv na spotřebu?
Jistě nepřekvapí, že jakýkoli předmět vyčnívající z auta zvyšuje aerodynamický odpor, což vede k mírnému zvýšení spotřeby paliva.
Obvykle se v tomto případě uvádí studie Antonia Filipponeho z Manchester University týkající se světového fotbalového mistrovství v roce 2006. Vozidlo s dvěma malými vlajkami spotřebovalo při rychlosti 112 km/h asi jeden litr paliva navíc. Dr. Filippone tehdy odhadl, že půl milionu vozidel s vlajkami na karoserii spotřebovalo zhruba o 1,2 milionu litrů paliva více, což odpovídá nárůstu asi o tři procenta.
Řidiči musejí dbát na bezpečnost provozu
Provozovatel silničního vozidla je povinen zajistit, že je jeho vozidlo technicky způsobilé. Z toho vyplývá zákaz provádět změny na vozidle, které nejsou schválené a povolené. Dočasně umístěné vlaječky na sloupku nebo střeše aut asi nelze považovat za porušení této povinnosti. Vlaječka nezaviní technickou nezpůsobilost auta.
Jak upravuje tuto problematiku legislativa? Vyhláška Ministerstva dopravy 341/2002 o technických podmínkách provozu vozidel stanovuje, že „V zorném poli řidiče nesmí být umístěny žádné předměty (např. okrasné a upomínkové předměty), které by omezovaly výhled řidiče všemi směry…“ Je však dobré dodat, že během sportovních událostí bývají policisté v tomto ohledu obvykle shovívavější. Pokud vaše vlaječka viditelně neohrožuje další účastníky silničního provozu, policie vás asi po dobu šampionátu nechá na pokoji.
Řidiči by také měli pamatovat na svou zodpovědnost za bezpečnost na silnicích. Měli by proto věnovat připevnění vlaječky dostatečnou pozornost, aby se během jízdy neutrhla a někoho neohrozila.
Zdroje: autoweb.cz, www.zakonyprolidi.cz, iDnes