Vozidlo Mini Aceman EV má projektory místo palubní desky a další technologie budoucnosti

Přidat na Seznam.cz

Mini odhalilo nový koncepční elektromobil s názvem Aceman. Zvenčí jde o čtyřdveřový crossover zaměřený na městský trh, který se má zařadit mezi hatchback Mini a nový, větší Countryman, který má být uveden na trh v budoucnu.

Jakkoli elegantně vypadá zvenku, až v interiéru to začíná být zajímavé. Mini říká, že design palubní desky potažené látkou byl stylizován jako soundbar, který se táhne přes celou šířku kabiny a hrdě se tyčí nad krytem čelního skla, kde je připevněn k nosné konstrukci inspirované Union Jackem. Majitel BMW nám všem rád připomíná britské kořeny Mini.

Na přístrojové desce připomínající soundbar je připevněn centrální displej infotainmentu, který je ozvěnou displeje současné řady Mini a jenž je zase inspirován rychloměrem originálu z roku 1959. Displej poprvé využívá kruhový panel OLED a Mini tvrdí, že je prvním výrobcem, který takovou obrazovku do vozu namontoval. Mini také uvádí, že sériová verze Acemanu, jež má být uvedena na trh v roce 2024, bude mít informační a zábavní systém postavený na softwarovém balíku Android Open Source, což je pro značku rovněž první.

Kromě řady fyzických ovladačů a přepínačů pod displejem je zbytek palubní desky prázdný. Dokud vůz nezapnete a na látkou potaženou palubní desku nezačne svítit dvojice projektorů ve střešním obložení. Přestože se jedná nepochybně o novinku koncepčního vozu (alespoň prozatím), jsou projektory překvapivě dobře integrovány těsně za čelním sklem, kde nemohou oslňovat ani rozptylovat řidiče či chodce.

Jejich smyslem je promítat barvy a vzory na palubní desku a doplnit tak ambientní LED osvětlení, které se nachází jinde. Kromě toho však Mini vidí i budoucnost, kdy by se projekce mohly používat k vylepšení informačního a zábavního systému, třeba s mapovými podklady a dalšími prvky rozhraní zobrazovanými přímo na palubní desce.

Ačkoli je nepravděpodobné, že by se Aceman objevil v sériové verzi, která přijde na trh v roce 2024, Mini si dalo záležet na tom, jak by systém fungoval, a proč se rozhodlo pro projektory místo přidání dalších zobrazovacích a osvětlovacích modulů na samotnou palubní desku.

Podle Mini tato volba souvisí s homologací a bezpečností při nárazu, přičemž projektory ve střešním obložení jsou bezpečnější volbou než tvrdší a méně šetrné displeje a světelné moduly v palubní desce.

Aceman má interiér bez kůže a také se obejde bez chromu. Přístrojová deska je vyrobena z pleteného a recyklovaného textilu, zatímco volant a vnitřní kliky dveří jsou laminovány tmavě zeleným sametovým velurem, který působí zajímavěji než běžná kůže, ať už pravá, nebo jiná.

Zvenčí je koncept Aceman vybaven předními a zadními světly plnými LED diod schopných přehrávat různé sekvence a vzory. Ačkoli přední světla jsou určena výhradně pro koncepční vůz, Mini doufá, že zadní jednotky bude možné homologovat pro silniční provoz, kdy by se při zamykání a odemykání vozu mohly rozsvěcet personalizované vzory.


Mini hodlá uvést Aceman do výroby v roce 2024. Bude stejně dlouhý jako tento koncept, tedy asi 4,05 m, ale nebude tak široký jako zde zobrazený vůz, který měří 1,99 m. Vůz se zařadí do nabídky Mini nad třídveřový hatchback a pod elektrický Countryman nové generace, který bude větší než současný model. Aceman bude využívat stejnou platformu jako příští generace třídveřového elektrického vozu, který by měl mít dojezd mezi 320 a 400 km a výkon až 160 kW.

Zdroj: t3.com