Volkswagen W8: jedinečný v době své premiéry, jedinečná pohonná jednotka i dnes

Přidat na Seznam.cz

Když se řekne osmiválec, většina lidí si vybaví motor v klasickém uspořádání V8. Zmíníte-li se o něm mezi veterány, debata se obvykle stočí na staré Bugatti s řadovými motory. Vytáhněte ho na srazu VW a máte o zábavu postaráno. Právě Volkswagen W8 totiž patří k pohonným jednotkám, které nemají v historii automobilismu obdoby, jak píše server Jalopnik. Vzpomenete si ještě, na který model ho německý koncern namontoval a jak tento design vznikl?

Motory s uspořádáním válců ve tvaru písmene W jsou jednou ze zvláštností koncernu Volkswagen. Asi nejrozšířenější je jednotka W12, kterou jste mohli mít v Touaregu, Phaetonu, Audi A8 nebo různých modelech Bentley. Výhodou této pohonné jednotky bylo, že byla odvozena od motoru VR6, což konstruktérům usnadnilo její vývoj. Jednoduše spojili dvě šestiválcové konfigurace VR do jednoho celku.

Pouze v jednom autě

V případě motoru W8 to bylo o něco složitější, ale pokud víte, co dělat… V tomto případě vezmete šestilitrový motor W12 a zkrátka odstraníte čtyři válce. Zůstane vám úhel hlavního válce 72 stupňů, snížíte objem pohonné jednotky na osm litrů a získáte unikátní věc, kterou lze prezentovat například jako kombinaci dvou jednotek VR4 s 15stupňovým rozevřením válců.

A kam ho namontovat, když je dvanáctiválec vyhrazen pro nejluxusnější modely koncernu? Sestoupíte o stupínek níže, otevřete kapotu a namontujete ji mezi přední kola Passatu, konkrétně modernizované verze B5 s označením GP (Große Produktaufwertung, někdy také označované jako Passat B5.5), pro kterou se v osmiválcovém provedení v interních záznamech objeví zkratka 3BS.

Objem motoru byl téměř přesně čtyři litry, přesněji 3999 cm3, ale svými parametry neohromil. Nabízel maximální výkon 202 kW (275 k) při 6 000 ot/min a maximální točivý moment 370 Nm při 2 750 ot/min. Kompresní poměr byl 10,8:1 a motor byl nadčtvercový, takže vrtání 84 mm bylo o něco menší než zdvih 90,2 mm.

Blok a hlava byly hliníkové, olejová vana dvoudílná. Zajímavé je, že navzdory uspořádání W8 měl motor vyvažovací hřídele. Ventilový rozvod byl poháněn až třemi rozvodovými řetězy. Litinové sběrné výfukové potrubí pro každou řadu válců navazovalo na dva katalyzátory a celkem zde najdete čtyři lambda sondy. Hmotnost motoru byla 193 kg.

Neobvyklý osmiválec byl k dispozici pouze s pohonem všech kol a bylo možné jej kombinovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo za příplatek také s pětistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za 6,5, resp. 7,8 s a maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h.

Asi nemusíme připomínat, že dnes je to jeden z nejvyhledávanějších modelů Passatu pro případné chovy veteránů. Z různých zdrojů lze vysledovat, že automobilka vyrobila asi 10 000 kusů, ale jen několik stovek s manuální převodovkou. Kdo tedy přemýšlí o zajímavém Passatu, je to jasný favorit.

S cenami je to jinak. Za pěkný kousek zaplatíte patnáct tisíc eur, ale najdete i auta za pět tisíc, dokonce s manuálem. Asi nemusíme zdůrazňovat, že nástupce (B6) přišel s příčnými motory, kde vrcholem byl menší agregát VR6 ve verzi R36. Museli jste zapomenout na klasickou vidlici nebo W8.

Zdroj: jalopnik.com, Wikipedia