Zapomeňte na volant: Volkswagen ukázal revoluční koncepci ovládání auta očima
Jedno tlačítko a žádný volant. Volkswagen představil koncept Sedric – vůz, který má zcela změnit způsob, jakým chápeme řízení. Bez pedálů, bez řidiče, zato s vysokou dávkou umělé inteligence a futuristického designu. Sedric ukazuje, jak by mohlo vypadat cestování v době, kdy lidská ruka na volantu už nebude potřeba.
Auto, které se obejde bez řidiče
Volkswagen s modelem Sedric (zkratka z Self-Driving Car) poprvé naplno ukazuje, kam až se může posunout pojem „autonomní řízení“. Auto totiž žádné řízení v tradičním smyslu vůbec nemá. Chybí volant, pedály i převodovka – Sedric se ovládá jediným tlačítkem nebo hlasem. Stačí ho přivolat, nastoupit a říct, kam chcete jet. Zbytek obstará software a soustava senzorů.
Podle informací z ČT24 vůz rozpozná uživatele, reaguje na jeho pokyny a dokáže se samostatně rozhodovat v dopravě. Sedric stojí na platformě MEB, kterou využívají i jiné elektromobily koncernu, a slibuje dojezd kolem čtyř set kilometrů.
Je to zároveň první vůz Volkswagenu navržený rovnou pro pátý stupeň autonomie – tedy jízdu bez jakéhokoliv zásahu člověka.
Technologie, která vidí a přemýšlí
V přední části i na střeše má Sedric čtyři laserové LIDAR senzory, doplněné kamerami a radary. Systém vytváří trojrozměrný obraz okolí, díky kterému dokáže vůz reagovat i na nečekané situace. Mapová data a propojení s dopravní infrastrukturou umožňují vozu plánovat trasu, vyhýbat se kolonám a najít si vhodné místo k parkování.
Sedric tak v praxi nepotřebuje nikoho za volantem – protože žádný volant nemá. Cestující se jen pohodlně usadí a sledují, jak auto bez jediného zásahu hladce vyrazí. Je to trochu jako sedět v moderní tramvaji, jen v menším a v naprostém soukromí.
Kabina místo kokpitu
Interiér Sedricu připomíná spíš salonek než klasické auto. Sedadla jsou umístěna naproti sobě, mezi nimi je dostatek prostoru a přehledná obrazovka nahrazuje přístrojovou desku. Dveře se otevírají doširoka jako u minivanu, takže nastupování je snadné i pro starší nebo méně pohyblivé lidi.

Všechno je tu podřízené jednoduchosti – žádné páčky, páky ani ruční brzda. Volkswagen chce, aby se posádka cítila uvolněně, jako by seděla doma v obýváku. A právě to je klíčová myšlenka: už nejde o řízení, ale o samotné cestování.
Autonomní budoucnost nebo jen sen?
Sedric má být podle Volkswagenu ukázkou, jak by mohla vypadat doprava v éře plně autonomních vozů. Automobilka plánuje investovat miliardy eur do vývoje podobných systémů napříč svými značkami. Přesto se zatím nezdá, že by se Sedric brzy dostal do sériové výroby.
Hlavní překážky jsou stále stejné – zákony, bezpečnost a infrastruktura. Zatímco technologie už zvládne spoustu věcí, právní prostředí a silniční pravidla na to zatím nejsou připravená. Mnoho zemí stále neumožňuje provoz vozidel bez řidiče, a i kdyby ano, musí se řešit otázky odpovědnosti při nehodách.
Kam směřujeme
Sedric je víc než jen designová studie – je to představa o tom, kam může dojít automobilismus, pokud se vzdáme volantu. Ukazuje, že auto může být tiché, samočinné a klidné. Že místo soustředěného řízení můžeme číst, telefonovat, nebo si prostě užít cestu.
Ať už se na to díváme s nadšením, nebo s nedůvěrou, směr je daný. Volkswagen tímto konceptem posílá jasný vzkaz: řízení, jak ho známe, se promění. Možná dřív, než si myslíme.
Zdroj: ct24.ceskatelevize.cz, auto.cz