Vodíková Tatra se stává skutečností. Ve vývoji je také elektromobil s vodíkovým prodloužením dojezdu
Alternativní druhy pohonu jsou velkým tématem nejen pro osobní automobily, ale i pro těžké nákladní vozy. V Kopřivnici myslí i na budoucnost, o čemž svědčí jejich vývojové oddělení a projekty, na kterých česká Tatra aktuálně pracuje. Jedním z nich je vodíková Tatra, kterou chtějí dostat k prvním zákazníkům už na přelomu let 2025/2026. V přípravě je toho ale mnohem více, včetně tichého hybridu pro armádu.
Teprve nedávno jsme psali o doslova zlatém období Tatry, a pak přicházejí další dobré zprávy z Kopřivnice. Česká automobilka myslí na budoucnost a její vývojová centra už usilovně pracují na alternativních pohonech pro své vozy.
„Tématu alternativních pohonů se aktivně věnujeme již více než tři roky,“ začíná Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks. Příznivce klasické tatrovácké koncepce s nosnou rourou a výkyvnými poloosami však uklidňuje tím, že pro Tatru nemá smysl vyvíjet speciální podvozek pro alternativní pohony a její filozofií zůstává využití současného tatrováckého podvozku, na který aplikují elektromotor s převodovkou, případně další typy nových pohonů.
Vodíková Tatra, elektromobil a vojenský hybrid
„Pracujeme na třech velkých projektech, ve kterých s konsorciem několika firem připravujeme Tatru na vodíkové palivové články,“ prozrazuje Radomír Smolka. Zároveň dodává, že vůz je již ve fázi stavby prototypu. Trakční elektromotor, vodíkové nádrže, trakční baterie a řídicí jednotky pohonu jsou již připraveny a v současné době se testují. Vývoj těchto komponent provádí firma Devinn z Jablonce nad Nisou. Mezitím Tatra začíná s kompletací podvozku, přičemž montáž vodíkového pohonu a jeho integrace do podvozku by měla začít již v polovině roku 2023 a na podzim by měly být zahájeny první praktické zkoušky předsériové vodíkové Tatry na kopřivnickém polygonu.
Dalším projektem je bateriové vozidlo s prodlouženým dojezdem. Smolka zároveň dodává, že spalovací motor se zatím používá v podobě range extenderu, ale nevylučuje, že by jej v budoucnu mohl nahradit právě vodíkový range extender. Třetí alternativou je hybridní pohon, který by měl najít uplatnění ve vojenském sektoru jako vozidlo s tichým pohonem (v režimu elektrického pohonu).
Dostat vodíkovou Tatru do prodeje nebude problém, vše je však otázkou ceny, která je v současné době vysoká. Nicméně automobilka předpokládá, že první sériové Tatry poháněné palivovými články se k zákazníkům dostanou na přelomu let 2025/2026. „Verze s palivovými články je z aktuálně vyvíjených alternativ nejdražší, což znamená, že se zatím bavíme o pěti až šestinásobku ceny Tatry s naftovým motorem. Sériový vůz samozřejmě nemůže být tak drahý, ale technologie se vyvíjí a my věříme, že cena půjde dolů,“ dodává Radomír Smolka na závěr.