Víte, proč je pneumatika černá? Důvod vás překvapí

Přidat na Seznam.cz

Mnoho lidí se nad barvou svých pneumatik nezamýšlí. Je to stejně samozřejmé jako barva oblohy za horkého letního slunečného dne. Ale věděli jste, že pneumatiky se vyrábějí z bílé pryže? Proč je tedy jejich barva černá? V následujících řádcích se vám pokusíme tento problém vysvětlit.

První gumové pneumatiky, nebo lépe řečeno kola, byly vyrobeny již v roce 1895. Málokdo však ví, že jejich barva byla bílá, jak uvedl server BurtBrothers. Přesto tak výrazný barevný rozdíl není nic zastaralého. I současné pneumatiky by byly bez potřebné příměsi bílé. V přírodě se jejich základní látka, kaučuk, vyskytuje v mléčně bílé barvě. Nicméně několik let po uvedení prvních pneumatik se barva změnila na černou.

Klasická černá barva, jak ji známe dnes, se původně získávala přidáním sazí do směsi materiálu pneumatiky spolu s bavlněnými vlákny. Bavlněné nitě měly za cíl zvýšit pevnost pryže a tím i kola a zvýšit jeho stabilitu, zatímco uhlíková čerň měla chránit pneumatiku před teplem a zvýšeným opotřebením materiálu.

To byl začátek výroby pneumatik, jak je známe dnes. V průběhu let se tento proces samozřejmě zdokonalil a dnes se již do směsi pneumatik kvůli barvě saze nepřidávají. Dnešní výrobci se spoléhají na pigment, který se označuje jako „saze“. Díky tomu mají kola automobilů charakteristické zbarvení.

Důvodů je několik

Hlavním důvodem je, že černý pigment stabilizuje vlastní materiál použitý k výrobě. Kromě toho je do pryže přidána černá barva pro lepší odolnost proti UV záření. Je to proto, že bez přísad by materiál sám o sobě nereagoval tak dobře na UV záření a časem by degradoval nebo se dokonce začal rozpadat.

Bez přidaného pigmentu by bílý materiál brzy zežloutl, ztvrdl a začal praskat. A to rozhodně nechcete na jedné z nejdůležitějších částí svého vozu. Jinými slovy, zvyšuje také životnost pryže. Kromě toho pigment slouží také k odvádění tepla z povrchu pneumatiky během jízdy.

A pak je tu samozřejmě praktický důvod. Na černé pneumatice je vidět mnohem méně nečistot a opotřebení než na bílé. Přesto se v minulosti kola s bílými ráfky často používala na prémiových vozech. Jednalo se však pouze o estetický doplněk, který byl časem opuštěn.

Zdroj: burtbrothers.com