Víte, jak zkontrolovat hladinu oleje? I automechanici se někdy spletou

Přidat na Seznam.cz

Zdá se to být jednoduché. Stačí vytáhnout měrku a podívat se na čáru indikující olej. Bohužel to ne vždy funguje. Neplatí například při výměně oleje za nový. V tomto případě vypadá kontrola trochu jinak.

Olej v motoru se často přirovnává ke krvi kolující v žilách člověka. A přestože toto přirovnání není zcela přesné, jeho role je stále obrovská. Umožňuje, aby kovové díly umístěné uvnitř pohonné jednotky pracovaly vedle sebe. Kromě toho je mazivo zodpovědné za odvádění přebytečného tepla z motoru, píše web Moto.

Špatné měření hladiny oleje. Ano, stává se to i mechanikům!

Myslíte si, že problém je v pravidelných kontrolách řidiče? Určitě ano. Ale nejen to. Protože někdy mají problém s kontrolou hladiny oleje i mechanici. Zejména pokud kontrolují hladinu ihned po výměně maziva. Situace je důsledkem schematického jednání a jedné z několika chyb. Níže se jednotlivým z nich věnujeme podrobněji.

Jaké chyby dělají mechanici při výměně oleje?

Nedokážou správně odhadnout kapacitu olejové vany.

Přestože mechanici najdou údaje v konfigurátoru nebo v návodu k obsluze, někdy se dívají na ukazatel uvedený například bez objemu filtru nebo jako první náplň ještě z výroby. A ty mohou být podhodnoceny až o 0,5 litru! To má za následek, že hladina oleje je bezprostředně po výměně příliš nízká.

Mechanik nevysál všechen olej.

To je případ, kdy se starý olej nevypouští přes vypouštěcí zátku, ale pomocí speciálního sacího zařízení. Špička zařízení nemusí dosáhnout dna olejové vany. Výsledkem je, že měrka ukáže přebytek oleje, ale například až několik hodin po výměně.

Někdy jsou na měrce ne dvě, ale tři značky!

Někdy není hladina oleje nad maximální hodnotou na škodu. Zejména u vznětového motoru vybaveného filtrem pevných částic, na jehož měrce se objevuje třetí hodnota, tzv. maximální nadnormální stav.

Který scénář je nejnebezpečnější? Určitě druhý. Když se mechanikovi nepodaří vysát z olejové vany všechno staré mazivo. Ta se smísí s čerstvým olejem a sníží tak jeho mazací vlastnosti. Výsledek? Nejrozumnějším řešením by nebylo přebytečný olej vypouštět, ale raději jej znovu vyměnit.

Na závěr jedna užitečná rada. Jak správně zkontrolovat hladinu oleje po výměně motorového oleje?

Naplňte vanu novým mazivem a… nastartujte motor. Po několika sekundách jej můžete vypnout a chvíli počkat. Teprve poté by měl mechanik vytáhnout měrku a zkontrolovat, zda mazivo označuje čáru mezi minimální a maximální hodnotou.

Zdroj: moto.pl