Víte, co znamenají barvy směrových sloupků? Na silnicích potkáte bílé, modré i červené
Sloupky podél silnic většinou nevzbuzují velkou pozornost. Přesto jsou pro bezpečnost dopravy důležitější, než se na první pohled zdá.
Jejich hlavní úlohou je vymezovat okraj vozovky, ale někdy prozradí i další informace – třeba o tom, co vás na daném úseku čeká. A to jen díky jednoduchému barevnému kódu, který dokáže číst každý řidič, pokud ví, na co se dívat.
Proč tam vůbec jsou
Směrové sloupky jsou součástí systému dopravního značení. Jejich vzhled i rozmístění určuje legislativa, takže vypadají stejně na všech silnicích v republice. Standardizace má jediný cíl – aby řidič okamžitě rozpoznal, co sloupek znamená, a nemusel přemýšlet nad tím, jestli se třeba v jiném kraji používá jiný typ.

Díky odrazkám, které jsou na každém sloupku, je možné orientovat se i v noci, za hustého deště, v mlze nebo při sněžení. V zatáčkách a nebezpečných místech jsou sloupky umístěny blíže k sobě, aby vás opticky vedly. Na rovných a přehledných úsecích jsou naopak dál od sebe.
Bílé – orientační jistota
Nejčastěji potkáte bílé sloupky s černými pruhy. Ty slouží k běžné orientaci a mají odrazky – bílá ukazuje pravý okraj silnice, červená levý.
Možná to působí jako detail, ale v nepříznivých podmínkách, kdy zmizí vodorovné značení pod sněhem nebo vodou, se podle těchto odrazek můžete držet bezpečně na vozovce. Kdo princip zná, získává výhodu – dokáže se zorientovat i na neznámé cestě bez jediného světla navíc.
Červené – pozor na traktory
Červené směrové sloupky nejsou tak časté, ale když je potkáte, zbystřete. Znamenají, že v úseku je zvýšené riziko výjezdu zemědělské nebo lesní techniky.
V praxi to může znamenat, že z nenápadné polní cesty nebo přímo z pole vyjede traktor, kombajn či jiný stroj. A nemusí to být jen v létě při sklizni – zemědělci pracují i na jaře, na podzim nebo po deštích. Takové vozidlo bývá pomalé a často od bláta, což může znamenat kluzký povrch.

Modré – hrozí kluzko
Modré sloupky upozorňují na místa, kde se častěji tvoří námraza. Typicky jde o mosty, úseky v údolí, místa v blízkosti vody nebo části silnice, kde je méně slunečního svitu. Řidič, který ví, co modrý patník znamená, automaticky zpomalí a počítá s tím, že povrch může být kluzký i tehdy, když jinde v okolí žádný led není. Je dobré držet větší odstup a neprovádět prudké manévry.
Výhoda barevného značení spočívá v tom, že působí na řidiče okamžitě. Není potřeba nic číst – barvu zaregistrujete periferně a mozek vyšle signál k reakci. Na neznámé trase, v noci nebo v mlze je to neocenitelné. A když se k tomu přidá i správné rozmístění sloupků, máte na silnici o něco větší pocit jistoty.
Co říkají předpisy
Technické normy stanovují nejen výšku, tvar a odrazky, ale i význam jednotlivých barev a to, kde se mají používat. Díky tomu můžete věřit, že červený sloupek znamená vždy to samé – riziko výjezdu techniky – a modrý vždy varuje před námrazou.
Pro řidiče z toho plyne jednoduché doporučení: všímat si barev, reagovat na ně a nepodceňovat jejich význam.
Možná se zdají jako bezvýznamná drobnost, ale směrové sloupky jsou v krizových situacích nenahraditelné. Upozorní, navedou, a když je potřeba, i varují. Příště, až pojedete po známé trase, zkuste si jich všímat – možná zjistíte, že vám prozradí víc, než byste čekali.
Zdroj: garaz.cz, auto.cz, Auto Živě