Víme, která značka aut nejvíce ničí životní prostředí. Greenpeace zveřejnili žebříček
Výrobci byli v roce 2022 hodnoceni za postupné vyřazování vozidel se spalovacími motory, dekarbonizaci dodavatelských řetězců a snižování zdrojů a efektivitu. Toyota se již podruhé za sebou umístila na posledním místě, Honda a Nissan se umístily na dalších dvou místech od konce.
V každoročním průvodci Greenpeace pro životní prostředí v automobilovém průmyslu pro rok 2022 získala Toyota již podruhé za sebou celkově nejnižší hodnocení, na dalších příčkách se umístily značky Honda a Nissan, které si oproti loňskému roku pohoršily o tři příčky.
Pořadí je založeno na pokroku výrobců v dekarbonizaci jejich dodavatelských řetězců, postupném vyřazování vozidel se spalovacími motory (ICE) a snižování zdrojů a účinnosti, uvádí web The National News.
V roce 2021 se prodej elektromobilů více než zdvojnásobil a přesáhl 5 % celosvětového trhu. Podle dnešní zprávy však tento nárůst nebyl rovnoměrně rozložen mezi všechny výrobce automobilů.
V kategorii přechodu na „vozidla s nulovými emisemi“ byly společnosti seřazeny podle toho, jaký podíl jejich celkových prodejů tvořily plně elektrické vozy nebo vozy na vodíkové palivové články.
Toyota prodala z deseti největších světových automobilek nejnižší počet plně elektrických vozidel v poměru k celkovému prodeji.

„V roce 2021 bylo 499 z každých 500 prodaných vozidel Toyota poháněno fosilními palivy,“ uvádí zpráva.
Ačkoli Toyota prodává značný počet hybridních vozidel, tyto vozy kombinují elektromotor se spalovacím motorem, a proto stále produkují emise, uvedla Violette Snowová, pracovnice kampaně Greenpeace.
„Vozidla s nulovými emisemi tvořila v roce 2021 0,2 % prodejů Toyoty,“ uvedla Snowová.
Na druhém konci žebříčku se elektromobily podílely na celkových prodejích společností General Motors, Mercedes, Renault, Volkswagen a Hyundai více než 3 %. Podle Greenpeace bylo více než 8 % vozidel prodaných společností General Motors (GM) plně elektrických. Velká většina elektrických vozidel GM byla prodána v Číně, uvádí zpráva.
Mercedes si oproti loňskému roku polepšil o pět míst na druhé místo v žebříčku, ale i ti výrobci, kteří se v oblasti klimatu chovají nejlépe, stále nedosahují mezinárodních klimatických cílů, uvedla Snowová.
„Nahoře jsou General Motors a Mercedes Benz, ale obě společnosti stále pokračují v prodeji vozidel na fosilní paliva v míře, která překračuje cíle Pařížské dohody,“ uvedla.
„Řekněte Toyotě a světovým automobilkám, aby skoncovaly s auty na fosilní paliva, “ uvádí Greenpeace na svém webu.
Žebříček 10 největších světových výrobců automobilů (Global green car rankings) dle Greenpeace seřazený sestupně:
- General Motors
- Mercedes-Benz
- Volkswagen
- Ford
- Hyundai-Kia
- Renault
- Sellantis
- Nissan
- Honda
- Toyota
Toyota reaguje na „poslední místo“ v žebříčku
Toyota v reakci na zprávu uvedla, že se zaměřuje na dosažení dlouhodobé a udržitelné budoucnosti a má konečný cíl uhlíkové neutrality. Přestože Greenpeace přikládá elektromobilům význam, Toyota uvedla, že se neomezí na jediné technické řešení.
Zdroj: redakce, greenpeace.org, thenationalnews.com