Většině lidem hrozí, že jim zloději ukradou auto. Tato auta v primitivním testu vyhořela
Pokud jste si mysleli, že krádež auta je v dnešní době díky vyspělým technologiím malým rizikem, moderní inovace vás možná přimějí změnit názor. Takzvané bezklíčové odemykání a startování automobilů už dávno činí i z nových vozů snadnou kořist. Mnohé automobilky zatím nejednají dostatečně rozhodně, největší německý autoklub ADAC bije na poplach.
Čísla jsou znepokojivě špatná: Němci otestovali 567 aut a ukázalo se, že lepší ochranu proti krádeži má jen slabých pět procent z nich! Jinými slovy, pouze 29 modelů bylo chráněno proti krádeži tzv. prodlužovačem signálu. Systémy, které mohou nejúčinněji chránit před krádeží vozu, většina výrobců jednoduše neinstaluje.
Zloději často zjistí, že krádež je až příliš snadná, a funguje takto: nejprve musí být s malým zařízením v blízkosti klíče od auta a s druhým zařízením stojí u dveří auta. Tímto způsobem jsou schopni prodloužit dosah signálu o stovky metrů a auto lze otevřít a nastartovat nelegálně. Ale co je nejhorší – pokud byste si mysleli, že je taková technologie obtížně dostupná, mýlili byste se. Jednotlivé komponenty za přibližně 2 500 Kč se prodávají v obchodech s elektronikou.
Po nechtěném nastartování motoru lze často jezdit bez klíčku, pokud je v nádrži palivo. Pokud navíc zloději natankují s nastartovaným motorem, mohou ukradené vozidlo snadno „unést“ na delší vzdálenosti.
Ještě horší je, že majitelé vozů s bezklíčovým vstupem se mohou dostat do problémů s policií. Pokud je odcizené vozidlo nalezeno a prozkoumáno strážci zákona, obvykle nenajdou žádné známky vloupání. To může vést k problémům při vyřizování pojistné události a dokonce k podezření, že majitel krádež předstíral a dopustil se tak pojistného podvodu.
Které modely prošly testem?
Německý autoklub ADAC vyzval všechny výrobce automobilů, aby chránili vozidla v souladu s nejnovějšími bezpečnostními normami. Naštěstí není vše ztraceno a i automobily s bezklíčovým zamykáním mohou být bezpečnější díky technologii, která umožňuje s vysokou přesností určit skutečnou vzdálenost mezi klíčem a vozem. Konkrétně Jaguar Land Rover je první automobilkou, která jej od roku 2018 instaluje do novějších modelů, jako jsou Discovery, Range Rover, Range Rover Sport, Jaguar E-Pace a i-Pace.
Od roku 2019 bude v provozu také řada modelů koncernu Volkswagen, které jsou rovněž vybaveny novou bezpečnější technologií – konkrétně Audi (A3,Q4 e-tron), Seat (Leon), Škoda (Enyaq, Octavia) a Volkswagen (Golf 8, ID.3, ID.4, ID.5, Caddy, T 7). První modely s tímto druhem zabezpečení jsou nyní k dispozici také u značek BMW, Genesis a Mercedes.
Někteří výrobci spoléhají při bezklíčovém zamykání na snímač pohybu v klíči. Princip je následující: Pokud se s klíčkem po určitou dobu nepohne, rádiový signál se automaticky vypne a vozidlo již nelze nelegálně otevřít a odjet. Podle názoru německých odborníků ADAC je však tento způsob zabezpečení pouze částečný a ne zcela dostatečný. Ve skutečnosti může být vůz odcizen ještě před vypnutím rádiového signálu.
Zdroj: redakce, adac.de