Vysvětlete dítěti finanční gramotnost hravou formou, než vyrazí bez dozoru do světa. Jen s jeho kapesným
Který rodič nebo potomek by neznal kapesné? Vždyť se jedná o první finanční obnos v životě téměř každého člověka. Obvykle se první zmínky o kapesném v rodinách objevují s nástupem dítěte do školy.
Pro některé rodiče a jejich děti je zkrátka nemyslitelné, aby se nechali zahanbit svými bohatšími spolužáky, kteří si z domova přinášejí do školy peníze na různé laskominy a další „zbytečnosti“, některé děti zase jejich rodiče pomocí kapesného vedou k omezení svých vlastních povinností. Jaká je ale opravdová úloha kapesného?
Kapesné má být skvělou učební pomůckou
I když se to zdá možná neuvěřitelné, kapesné doopravdy vzniklo především jako učební pomůcka pro děti, aby se během svého bezstarostného školního života naučili alespoň v minimální míře zacházet s penězi. Souvisí to přímo s tzv. finanční gramotností, definovanou právě jako soubor znalostí a dovedností jak správně nakládat s penězi, kterou by se rodiče měli snažit dětem vštěpovat již od dětství.
Jen tak na okraj, problematika finanční gramotnosti u dětí je aktuálně tak závažná, že se již na vybraných základních školách dostává do učebních osnov.
Mnozí rodiče si však tuto skutečnost neuvědomují nebo o ní dokonce sami nemají potuchy, proto podporují své děti vysokými obnosy kapesného jen kvůli tomu, aby v očích ostatních vypadali zkrátka tak, že „na to mají“. Pokud totiž jen tak obětují pár stovek měsíčně pro své dítě, které stejně bez uvážení všechny peníze utratí za hlouposti nebo sladkosti, s rodinným rozpočtem to mnohdy moc nezamává. Jenže samotnému dítěti to může uškodit, ačkoli by kapesné mělo převážně pomáhat.
Co má kapesné naše děti naučit?
Kapesné totiž má svůj (skrytý) význam. Zejména napomáhá dětem pochopit strukturu financí, hodnotu peněz, poměry mezi příjmy a výdaji, také pomáhá rozlišovat potřebné od nepotřebného, zbytné od nutného atd.
Nestačí dítěti poskytnout almužnu (ať už jakkoli vysokou) a vyslat ho do světa. Ke kapesnému se váže také nezbytná teorie (a pravidla), s níž by rodiče měli svého potomka seznámit dříve, než ho pošlou na vlastní pěst na nákupy.
Teorie kapesného
A jak že teorie kapesného zní? Především je potřebné donutit dítě naslouchat. Pokud se to povede, vložit dítěti do ruky určitý (ne příliš velký, ale ani ne příliš malý) peněžitý obnos a vybavit ho radami, za co by dané peníze měl nejlépe utratit. Samozřejmě, že můžete svého potomka ujistit o tom, že tyto peníze jsou čistě jeho a dělat si s nimi tedy může, co uzná za vhodné. Je však dobré mu také připomenout, že základem úspěchu je vytvoření si rozpočtu, byť i na ty nejmenší částky.
Hravá forma
S pomocí tužky a papíru mu ukažte, jak vypadá váš celkový domácí rozpočet. Uveďte ho hravou formou do problematiky. Ukažte mu, kde se berou příjmy, kam se zapisují výdaje, které položky jsou nezbytné, jaké máte potřeby (elektřina, voda, jídlo atd.) a kolik vám zbývá na zábavu a věci pro radost. Také nezapomeňte dítě upozornit, že správný hospodář si dává pravidelně určitý obnos stranou, aby měl peníze k dispozici také v případě vyšších nenadálých výdajů. A opět můžete uvést příklad s rozbitou pračkou. Dítě však možná zaujmete více, pokud uvedete jako příklad nefunkční počítač či mobilní telefon.
Nakonec dítě s kapesným vyšlete do světa
Teprve, jakmile si odbudete tuto svou povinnost, pošlete dítě bez dozoru do světa – jen s jeho kapesným. Chvíli mu nejspíše potrvá, než si uvědomí, že to, co jste mu doma ukazovali, vůbec není zbytečné a snadno získané peníze utratí za ledacos. Nakonec ale určitě přijde na to, že vaše úsilí mělo svůj smysl. Jen to chce čas a vy musíte být trpěliví. Bystrý potomek s vaší pomocí brzy sám zjistí, jak to s penězi ve světě chodí a díky vaší zodpovědnosti bude na finanční problematiku připraven i do budoucna.
Zdroj: raisingchildren.net.au, theguardian.com, ubs.com