Velká novinka. Křižovatky se změní díky čtvrtému semaforu. Víme, jak to funguje

Přidat na Seznam.cz

Vědci navrhují čtvrté světlo na semaforech pro budoucnost, kdy zintenzivní provoz autonomních vozidel. Stále více se ukazuje, že autonomní vozy budou mít vliv i na celkové fungování silničního provozu. Vědci z univerzity v Severní Karolíně v USA otestovali pomocí počítačových simulací nový typ semaforu se čtyřmi barvami a došli k zajímavým výsledkům, jak píše server Future Zone.

Červenou, oranžovou a zelenou barvu samozřejmě není třeba představovat, ale pokud se zeptáte, jaký význam by měla mít bílá barva na semaforu, většina lidí by odpověď pravděpodobně neznala. Přitom to není vůbec složité. Bílé světlo má přece řidičům signalizovat, že mají na křižovatkách jednoduše sledovat autonomní vozidla. Dopravní simulace ukázaly, že tímto způsobem lze výrazně snížit dopravní zácpy i spotřebu paliva.

Takzvaná „bílá“ fáze křižovatky je postavena na využití výpočetního výkonu autonomních vozidel. Když by se ke křižovatce přiblížil dostatečný počet autonomních vozidel, aktivovalo by se v tu chvíli bílé světlo. Autonomní vozy by mohly komunikovat bezdrátově mezi sebou i s centrálním řídicím prvkem (počítačem), který koordinuje danou křižovatku.

Pro autonomní vozidla by bílá barva byla signálem, aby koordinovala svůj pohyb. Auta řízená řidičem tradičním způsobem by pak jednoduše následovala vozidla před sebou. Když autonomní auto před vámi zastaví, zastavíte i vy. Pokud autonomní vůz projede křižovatkou, projedete jí také.

Je samozřejmě otevřenou otázkou, co když před vámi žádné autonomní auto nejede, a sami autoři studie také přiznávají, že chodce nebo cyklisty prozatím ze studie z velké části vynechali. Jedná se tedy stále o prvotní model, který ještě nebyl vyzkoušen v praxi.

Řešení dopravních zácp

V každém případě by se autonomní vozidla mohla stát příležitostí, jak do značné míry vyřešit problém dopravních zácp. Čím více takových aut bude, tím plynulejší mohou být podle amerických odborníků silnice. Výzkumné počítačové simulace ukázaly, že díky nové barvě na semaforech by se zpoždění způsobená stavem silnic mohla snížit o 40 až 99 procent.

Vědci již představili model bílé barvy na semaforu v roce 2020. Zatímco však původně se počítalo s tím, že se o plynulost dopravy bude starat centrální počítač napojený na semafory, v nejnovější studii vědci spoléhají i na to, že potřebný výpočetní výkon poskytnou samotná autonomní vozidla.

„Bílá fáze“ se má spustit, když podíl autonomních vozů na křižovatce překročí 30 procent. Výzkumníci nyní chtějí celý systém otestovat v reálném provozu. Jako jedna z možností se uvádí testování v přístavech, kde je vysoký podíl užitkových vozidel, a tedy obecně vyšší míra akceptace autonomních vozidel.

Zdroj: redakce, futurezone.at