Velká ikona odchází. Po dvaceti letech končí motor W12

Přidat na Seznam.cz

Z výroby odchází další dvanáctiválcový motor, ale Bentley W12 odejde verzí s výkonem 739 koní.

Bentley ukončí výrobu motoru W12 v dubnu 2024, čímž po 20 letech a více než 100 000 jednotkách ukončí výrobu tohoto vlajkového motoru ve Velké Británii. Dvěma turbodmychadly přeplňovaná varianta ikonického motoru Bentley se poprvé objevila v modelu Continental GT z roku 2003 a později našla uplatnění v dalších modelech Continental, Flying Spur a Bentayga. Na oslavu úspěchu tohoto motoru poskytne divize Mulliner společnosti Bentley 18 kusům poslední a podstatnou modernizaci pro použití v mimořádně limitované sérii Batur, čímž se stane nejvýkonnějším dvanáctiválcem Bentley všech dob.

Mulliner zapracoval na sání, výfuku, turbodmychadlech a chlazení, aby motor vyvinul 739 koní a 738 Nm točivého momentu, což představuje nárůst o 89 koní a 74 Nm ve srovnání se současným Continentalem GT Speed. Tyto extrémní maximální výkony však nejsou na úkor trakce nebo odezvy na plyn, neboť maximální točivý moment je k dispozici již od 1750 otáček za minutu a zůstává stabilní až do 5000 otáček za minutu. Nejvyšší výkon je udáván o 500 otáček výše při 5500 ot/min.

Změny zahrnují nové kompresory uvnitř obou turbodmychadel, které jsou napájeny o 33 % větším potrubím. Aby byl vzduch vstupující do systému chladný a hustý, jsou nové plnicí chladiče o 10 mm hlubší a mají novou vnitřní strukturu – ty jsou o 35 % účinnější. Turbodmychadla jsou pak napojena na přepracovaný výfukový systém a pro řízení toho všeho je k dispozici zcela nová kalibrace motoru.

Bentley původně sdílelo velkou část konstrukce a architektury s přirozeně nasávaným agregátem W12 koncernu Volkswagen, který se nacházel v modelech Phaeton a Audi A8, ale v roce 2015 tento agregát téměř kompletně přepracovalo pro vlastní použití. Přestavba přinesla nejmodernější technologie, jako je deaktivace válců, turbodmychadla typu twin-scroll a systém dvojitého vstřikování a přímého vstřikování, který byl za dobu své životnosti vyladěn tak, aby produkoval o 37 % vyšší výkon, o 54 % vyšší točivý moment než původní jednotka z roku 2003, a to při snížení emisí o 25 %.

Bentley ukončí výrobu modelu W12 ve své továrně v Crewe v dubnu 2024 a využije tento prostor jako další montážní závod pro své plug-in hybridní pohonné jednotky, které se brzy rozšíří do všech modelových řad. Až do ukončení výroby bude standardní produkce W12 pokračovat až do zmíněné uzávěrky v dubnu 2024, britská značka však již nyní upozornila, že počet míst pro stavbu je již nyní extrémně omezen, takže pokud si chcete zajistit jeden z posledních dvanáctiválcových Bentleyů, měli byste si pospíšit.

Zdroj: redakce; EVO