Velká EKO lež o elektromobilech, v Německu smrdí uhlím stále více
Elektromobily jsou i dnes mylně označovány jako bezemisní. To je často opakovaná lež o elektromobilech. Pravda je jinde a Německo ji zná také. Současná energetická politika Německa zhoršuje ekologickou bilanci automobilů. Francouzi se na to mohou dívat s úsměvem nebo přímo s údivem. Stejná elektrická vozidla ve francouzských městech vypouštějí jen zlomek emisí. Důvodem je vysoký podíl jaderné energie.
Fakta jsou jasná, bez ohledu na to, co si myslíme o jaderné energii a jak bezpečná podle nás je. Přestože se EU zavázala k postupnému vyřazení spalovacích motorů z provozu od roku 2035, již nyní se objevují otázky, zda tato strategie skutečně přispěje k dosažení cílů v oblasti klimatu. Elektromobily nejsou (a nikdy nebyly) ekologicky „čisté“. Naopak, přispívají k produkci CO2. Nyní hovoříme nejen o jejich výrobě a likvidaci, ale také o jejich provozu. Válka na Ukrajině tento problém ještě více prohloubila.
V Německu se sešla řada negativních faktorů. Němci se loučí s provozovanými jadernými elektrárnami a zároveň se dramaticky snížil objem plynu dodávaného z Ruska. To znamená, že země zažívá renesanci uhlí. Ministr hospodářství Habeck tvrdošíjně vylučuje návrat k jaderné energetice. Tento „mix“ je nejlepším receptem na to, jak elektřinu nejen zdražit, ale také znečistit. Na nabíjecí stanici může být stále nálepka „zelená energie“, ale už dávno víme, že v případě Německa to prostě není pravda, jak píše server Focus.

Profesor Thomas Koch z Technologického institutu v Karlsruhe se podrobně zabýval provozem elektromobilů a přišel se špatnou zprávou.
Odborník vypočítal průměrnou spotřebu elektromobilu 18,4 kWh na 100 kilometrů, ale jak zjistil, tato hodnota zdaleka neodpovídá konečnému číslu, protože elektrárny musí po započtení různých ztrát vyrobit podstatně více energie. Koch došel k závěru, že elektrárna musí dodávat celkem až 23,6 kWh, aby elektromobil ujel 100 km.
Do svého výpočtu zahrnul také faktory, jako jsou ztráty v distribuční síti nebo ztráty při nabíjení vozidel a další nepříznivé vlivy. Stále však nebere v úvahu různé specifické podmínky, jako jsou velmi nízké teploty, takže v praxi může být rozdíl v závislosti na ročním období ještě propastnější.
Rovnováha se zhorší
Pravdou je, že celková ekologická bilance elektromobilů nebyla nikdy tak optimistická, jak se často tvrdí. Proč? Emise CO2 nelze měřit pouze na základě obnovitelných zdrojů energie, jako je voda, vítr nebo slunce. Ty nestačí na pokrytí základních potřeb země. Ano, čtete správně, ačkoli je v Německu obecně vysoké povědomí o ekologii a klimatické krizi, elektřina z obnovitelných zdrojů ani zde v praxi nepokrývá velkou část potřeb obyvatelstva.

Německo si musí vypomáhat jadernou energií, plynem a v současné době stále více uhlím, aby uspokojilo poptávku po energii nad rámec základních potřeb svých občanů.
V každém případě musíme při výpočtu výsledných emisí jednoduše zohlednit zdroj energie. Odborník z Německého technologického institutu dospěl k závěru, že průměrné emise CO2 u kompaktních elektromobilů v Německu činí 175 gramů CO2 na kilometr. Tento údaj se týká prvních dvou čtvrtletí roku 2022.
Již dnes však víme, že Německo tohoto čísla v budoucnu nedosáhne, naopak, země na tom bude ještě hůře. V první polovině roku 2023 dojde k výraznému nárůstu emisí z elektromobilů, a to především v důsledku „stop-start“ pro vybrané jaderné elektrárny od 15. dubna 2023. Výsledkem by mělo být odhadem 184 g CO2/km.
To však není vše. Podle odborníků se toto číslo ještě zvýší, a to na 196 g CO2/km, až budou jaderné elektrárny v roce 2024 zcela odstaveny. Zde ústav počítá s desetiprocentním rozšířením větrných elektráren a fotovoltaických systémů oproti podzimu 2022. Pokud se to nepodaří, bude bilance elektromobilů ještě horší. Sen o bezemisních bateriových automobilech je však již na míle vzdálen realitě.
Zdroj: redakce, focus.de