Věděli jste, že Porsche kdysi vytvořilo vlastní džíp? Byl obojživelný a měl pohon 4×4

Přidat na Seznam.cz

Porsche typ 597, pravděpodobně nejznámější jako „Jagdwagen“ nebo „lovecký vůz“, je obojživelný vojenský vůz 4×4 vyvinutý pro německý vojenský tendr na počátku 50. let 20. století.

Vůz, který zde vidíte, je podvozek č. 005, pátý prototyp, který byl postaven z celkového počtu 22 kusů. Jagdwagen je poháněn upraveným motorem Porsche 356, má volitelný pohon všech kol a utěsněnou monokokovou korbu, která sloužila dvojnásob jako korba pro obojživelné nasazení.

Během druhé světové války se vojenské americké vozidlo Jeep Willys osvědčiol jako jedno z nejužitečnějších vozidel v konfliktu. Jednalo se o pravděpodobně nejužitečnější vojenské vozidlo, jaké kdy bylo vyrobeno.

Během druhé světové války měli Němci Kübelwagen s pohonem dvou kol (vyrobeno 50 435 kusů) a obojživelný Schwimmwagen s pohonem čtyř kol (vyrobeno 14 265 kusů). V poválečných letech chtěla německá armáda spíše vozidlo podobné Jeepu, něco malého, lehkého, jednoduchého, s pohonem všech kol, levného a schopného vyrábět se ve velkých počtech.

Bylo vypsáno výběrové řízení, na které odpověděli tři výrobci: DKW (Auto Union), Goliath (dceřiná společnost Borgward) a Porsche. Zajímavé je, že největší německá automobilka Volkswagen nepředložila návrh designu, přestože měla se stavbou vozidel tohoto typu největší zkušenosti – možná proto, že se snažila udržet krok s poptávkou po Volkswagenu Brouk.

Výběrové řízení nakonec vyhrál model DKW Munga, jehož název Munga pochází z německého výrazu „Mehrzweck Universal Geländewagen mit Allradantrieb“, což v překladu znamená Univerzální terénní vůz s pohonem všech kol.

Porsche typ 597 „Jagdwagen“

Porsche typ 597 byl vyvinut s využitím předchozích zkušeností Ferdinanda Porscheho s vývojem vozů Kübelwagen a Schwimmwagen během druhé světové války. Mnohé z těchto poznatků byly zapracovány do typu 597, zejména poznatky z obojživelného Schwimmwagenu s pohonem všech kol, který měl být v podstatě přímým předchůdcem nového Porsche 4×4.

Typ 597 je historicky pozoruhodný hned z několika důvodů, nejvíce snad proto, že se jednalo o první Porsche s pohonem všech kol. O několik let později, v roce 2002, společnost uvede na trh model Porsche Cayenne, po němž bude následovat Porsche Macan. Tato dvě SUV se stala nejprodávanějšími vozy značky a pomohla jí zajistit přežití i do budoucna.

Typ 597 má podvozek z lisovaného ocelového monokoku, který byl navržen s využitím zkušeností z modelu Schwimmwagen. Karoserie v podstatě fungovala jako vodotěsný trup a některé rané vývojové verze byly vybaveny lodním šroubem a vesly speciálně pro použití na vodě.

O pohon se starala upravená verze plochého čtyřválce z vozu Porsche 356 umístěného vzadu. Zpočátku ve zdvihovém objemu 1,5 litru, pozdější modely dostaly verzi 1,6 litru. Výkon byl uváděn 50 k, což stačilo k tomu, aby typ 597 dosáhl maximální rychlosti 100 km/h a byl schopen překonat stoupání až 65 %.

Vpředu i vzadu bylo namontováno plně nezávislé zavěšení se zkrutnou příčkou a tlumiči, na všech čtyřech kolech bubnové brzdy a volitelný pohon všech kol. Pro případ nepříznivého počasí byla k dispozici skládací měkká střecha a rané verze neměly dveře, pouze vysoké prahy. Některé pozdější verze dostávaly ocelové dveře.

Když bylo jasné, že Porsche vojenský tendr nevyhraje, zkusili typ 597 prodávat pro lidi v přírodě a lovce, proto dostal přezdívku Jagdwagen neboli lovecký vůz. Do konce výroby v roce 1958 bylo vyrobeno pouhých 71 exemplářů (včetně 22 prototypů) a předpokládá se, že do dnešních dnů jich přežilo přibližně 50.

Zdroj: silodrome.com