V roce 2022 překonali svůj rekord. Obliba společnosti AAA Auto roste
Síť autobazarů AAA auto a Mototechna dosáhla v posledním roce svého 30. výročí na trhu nejlepšího prodejního výsledku ve své historii. Prodali celkem 89 100 vozů, čímž překonali svůj vlastní rekord. A to navzdory přetrvávajícím problémům ve výrobě nových automobilů, válce na Ukrajině, rostoucí inflaci a nedostatku ojetých vozů.
Rekordních prodejů dosáhla skupina díky své silné pozici na trhu v kombinaci s unikátní technologií získávání vozidel přímým nákupem od spotřebitelů a také díky uvedení značky Driverama na německý trh. V loňském roce skupina překonala hranici 2,8 milionu zákazníků, které obsluhuje od roku 1992.
„Těší mě, že i přes zhoršující se ekonomickou situaci a nedostatek ojetých vozů na trhu v celé střední Evropě se nám opět podařilo prodat více vozů než před rokem. Celkový výsledek 89 100 prodaných vozů ve čtyřech zemích považuji vzhledem k obtížným podmínkám na trhu za velmi dobrý. Děkujeme našim zaměstnancům, ale především našim zákazníkům, kteří nám i v uplynulých dvanácti měsících zachovali přízeň, stejně jako v uplynulých 30 letech,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO, autocenter Mototechna.
Nejoblíbenějšími vozy na Slovensku jsou Škoda Octavia a Fabia.
Není divu, že první místa mezi modely obsadily Škodovky. Na prvním místě je Octavia a na druhém Fabia. Na třetím místě za modely Octavia a Fabia je Superb. Ačkoli je Škoda Superb mezi Slováky až na šestém místě, její prodeje rok od roku rostou. Velký zájem je také o model Rapid, který se již druhým rokem nevyrábí a byl nahrazen nepříliš úspěšným modelem Scala. Naopak v Polsku vede Opel s modely Astra a Insignia.
„Zatímco během pandemie lidé hledali prostorné vozy, s válkou na Ukrajině a nárůstem cen pohonných hmot museli hledat způsoby, jak ušetřit. Proto si někteří zákazníci začali pořizovat druhé a třetí auto pro rodinu, a to malé a úsporné na provoz. Často se jednalo o starší vozidla s nižšími pořizovacími náklady, které se s rostoucími cenami energií vyplatí i přes rostoucí náklady na další služby, jako je pojištění nebo například nákup na úvěr. V naší síti autocenter vzrostl zájem o nákup vozidel na splátky. Nejvyšší podíl má na Slovensku, kde tvoří 41 % prodejů. To je nejvíce za posledních několik let,“ upozornila Karolína Topolová.
10 nejprodávanějších aut v síti AAA AUTO a Mototechna v roce 2022
Česká republika | Slovensko | Polsko | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Ford Focus |
3. | Škoda Superb | VW Passat | Opel Insignia |
4. | VW Passat | VW Golf | Škoda Octavia |
5. | VW Golf | Kia Ceed | Dacia Duster |
6. | Ford Focus | Škoda Superb | VW Passat |
7. | Hyundai i30 | Kia Sportage | Renault Megane |
8. | Kia Ceed | Hyundai i30 | Škoda Fabia |
9. | Škoda Karoq | Opel Astra | Kia Sportage |
10. | Hyundai Tucson | Suzuki Vitara | VW Golf |
Benzínové vozy jsou stále oblíbenější
„Ať už u nás na Slovensku nebo v sousedním Polsku či České republice, obliba benzinových vozů ve všech zemích výrazně posílila a prodeje těchto vozů byly vůbec nejvyšší v naší třicetileté historii. V Polsku dosahuje tento podíl až jednasedmdesáti procent, na Slovensku jsou tyto vozy již několik let na prvním místě – s více než polovičním podílem. V České republice tvoří padesát čtyři procent tržeb. S růstem cen pohonných hmot se zvýšil zájem o vozy s benzinovým motorem, který je doplněn vyšší poptávkou po karoseriích hatchback, kde je stále primárním pohonem,“ vysvětlila Karolína Topolová. Ačkoli zájem o alternativní paliva také roste, stále tvoří menšinu do 1 % celkového prodeje. Společnost AURES Holdings se však na rostoucí zájem v nadcházejících letech připravuje a čistou mobilitu zahrnula do své strategie ESG do roku 2030.
Obliba automatů roste
Zákazníci si každoročně kupují více vybavených vozidel. Příkladem jsou převodovky, kde v posledních letech ve všech zemích, kde skupina působí, neustále roste obliba automatických převodovek. V loňském roce si v České republice koupilo vůz s automatickou převodovkou více než 27 % zákazníků, zatímco na Slovensku jen o jedno procento méně a v Polsku více než 18 %. Roste také zájem o vozy s pohonem všech kol, a to díky vyššímu podílu prodaných vozů SUV. V České republice bylo více než 17 % prodaných vozů s pohonem 4×4, na Slovensku 16 % a v Polsku již 10 %. Co se týče barvy, Češi a Slováci nejčastěji volí stříbrošedou nebo bílou, na druhém místě je černá a stříbrošedá.
Zdroj: redakce, AAA Auto