V Kolíně začali vyrábět nejlevnější českou Toyotu. Na nový kus si ale počkáte dlouho

Přidat na Seznam.cz

Téměř všechny automobilky v segmentu A, tedy nejmenších městských vozů, to nesly s nelibostí. Zanikli také sourozenci ayga, Citroën C1 a Peugeot 108. Toyota se však modelu Aygo nevzdává a představuje její novou generaci. Jmenuje se Aygo X a je popsána jako kompaktní městský crossover, píše server World Today News.

Proč se Toyota drží v těchto patrech trhu, i když je se zpřísňujícími se pravidly pro bezpečnostní výbavu a emise stále obtížnější vůz nabízet a vydělávat na něm? „Segment A je pro nás velmi důležitý. Naplňuje naše poslání nabídnout každému to správné řešení mobility,“ komentuje novinku Andrea Carlucci, viceprezident Toyoty pro produkty a marketing.

Čím by tedy měla novinka zákazníky zaujmout? Kromě dnes již téměř samozřejmého vzhledu je crossover také větší – oproti předchozí generaci je delší o 235 mm, celkem 3 700 mm, a na šířku narostl o 125 mm na celkových 1 740 mm, takže uvnitř bude výrazně více místa. Také zavazadlový prostor se zvětšil na délku o 125 mm a o 60 litrů na celkový základní objem 231 litrů a maximální 829 litrů.

V závislosti na verzi nabízí aygo X až 18″ kola, převodovku CVT, plátěnou otevírací střechu nebo audiosystém JBL. Na palubě může být infotainment Toyota Smart Connect s možností pokročilého zrcadlení chytrého telefonu, připojení k internetu a spárovaná mobilní aplikace. A ve výbavě nebude chybět ani systém Toyota Safety Sense, který zahrnuje jízdní a bezpečnostní asistenty, jako je detekce chodců a cyklistů v kolizním pruhu, hlídání jízdních pruhů a dokonce i adaptivní tempomat.

Toyota ukázala hned čtyři varianty nového ayga, pojmenované trochu netradičně podle koření. Video ukazuje limitovanou edici Cardamom, která bude k dispozici až v první polovině roku po uvedení na trh. Její dominantou je matně zelená barva s oranžovými linkami a je to ona, kdo obsahuje již zmíněná 18palcová kola a plátěnou otevírací střechu.

Verze Red Chilli se vyznačuje červenou metalízou s modrými kovovými plátky a má především upoutat okolí. Béžový Ginger, tedy zázvor, je sofistikovaná béžová, která naznačuje ducha dobrodružství a konečně modrý Juniper, tedy jalovec, je mladistvý s nádechem mužnosti a jeho modrá barva má jemné podtóny červené.

Interiér

Barvy exteriéru se do jisté míry odrážejí i v interiéru, a to i kromě odhaleného plechu na dveřích. S tím koresponduje rám středového displeje a řadicí páky i design vnějších sedadel.

Na fotografiích je vidět volant známý z yarisu cross a jemu podobný, ale analogový přístrojový štít. Vidíme také vyhřívání předních sedadel, ale výdechy ventilace jsou pouze po stranách palubní desky. Sportovně vyhlížející sedadla s integrovanými opěrkami hlavy nemají žádné boční vedení, ale alespoň pro řidiče je k dispozici manuální výškové nastavení.

Vzadu jsou pouze dvě sedadla a z výbavy stojí za zmínku snad jen jeden držák nápojů uprostřed. Na loketní opěrku zapomeňte a dokonce i okna ve dveřích se pouze vyklápějí, nejsou stahovací. Aygo je ovšem v minulosti mělo.

Motor a převodovka

Víme, že vůz stojí na platformě GA-B, kterou sdílí s větším Yarisem. Nyní se dozvídáme, že pod kapotou bude litrový tříválec o výkonu 72 koní a točivém momentu 93 Nm. Bude moci spolupracovat s bezstupňovou převodovkou CVT nebo s pětistupňovým manuálem.

S manuálem nabídne zrychlení na stovku za 15,6 s, maximálku 158 km/h a spotřebu 4,7 l benzinu na 100 km podle měřícího cyklu WLTP. S převodovkou CVT jsou tato čísla 15,5 s, 151 km/h a 4,9 l/100 km.

Cena základního modelu Toyoty Aygo je 327 000 Kč. Výroba má začít někdy v příštím roce. Na nové auto si ale počkáte i několik měsíců. Historicky první vyrobený kus Ayga X však zamířil k českým zákazníkům, kteří si jej předobjednali – stejně jako tři stovky dalších Čechů. Manželům z Moravskoslezského kraje jejich nové červeno-černé Aygo X předal přímo v továrně šéf evropské Toyoty Matt Harrison.

Zdroj: world-today-news.com, Toyota