V Itálii ikona, ve Švédsku naprostý propadák. Saab Lancia 600 byl ostudou značky

Přidat na Seznam.cz

Možná jsou to silná slova, ale podivný hybridní Saab 600 byl skutečně vozem, na který chtěli všichni zúčastnění co nejdříve zapomenout. Že znáte tento „Saab“? Ikonická Lancia Delta? V žádném případě, tohle je Saab 600, vážení! Jedná se o výsledek spolupráce italské automobilky s konsorciem Saab-Scania a výsledek touhy Švédů po kompaktním Saabu, který by na trhu nahradil legendární Saab 96 a zaútočil na řadu 300 od Volva, jak uvádí server Saab Planet.

Nebylo by žádným překvapením, kdybyste o tomto voze dosud vůbec neslyšeli. Vlastně ani ne, na trhu byl krátce, trpěl typickou italskou „kvalitou“ té doby, prodával se pouze na skandinávských trzích a Saab rychle pochopil, že s tímto vozem šlápl vedle. Dnes je to jedna z největších automobilových rarit a memento, že některé věci prostě nikdy nefungují.

Připravte ho na zimu

Při zmínce o spolupráci Saabu s italským koncernem Fiat se mnoha fanouškům automobilové historie vybaví projekt slavných limuzín Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma a Alfa Romeo 164. Charismatické a pohodlné vozy měly úspěch a vlastně je lze považovat za úspěšné. Ještě před zmíněnými čtyřkami však Italové a Švédové zkoušeli štěstí s vozem, který dodnes považujeme za italskou ikonu.

Koneckonců švédský Saab nutně potřeboval nástupce stárnoucího modelu 96 (také jako protipól Volva řady 300). Italská Lancia by zase ráda pronikla na severské trhy se svou tehdy vyspělou Deltou, ale její vozy byly s místním prostředím jaksi neslučitelné. Slovo dalo slovo a zrodil se projekt Saab 600, jehož výsledkem měl být dokonalý vůz – technicky propracovaný a antikorozní kompakt, po kterém by se Skandinávci vrhli jako po uzeném mase. Někde se však stala chyba.

Italové dodali novou podobu Delty (Vůz roku 1980), zatímco Saab upravil její topení a ventilaci a opatřil karoserii dodatečnou antikorozní ochranou, aby Delta vydržela na sněhu a ve vodě déle než jednu sezónu. Novinka dostala v rodném listě jméno Saab 600 a na vybraných skandinávských trzích byla uvedena ve dvou verzích (GLS a GLE).

Dodatečné úpravy však nakonec zvýšily cenu vozu na úroveň, která byla prvním hřebíčkem do rakve spolupráce, dalším byla nespolehlivost „Delty“ v severských podmínkách a třetím (k velkému překvapení zúčastněných) nepřijetí ze strany fanoušků Saabu. Po necelých dvou letech tak severské dvojče Delty končí svou kariéru a s počtem 6 419 vyrobených kusů představuje jen dojemnou vzpomínku na nejzvláštnější Saab v historii automobilky.

Zdroj: redakce, saabplanet.com