V ČR má stočený tachometr každé 10. auto. Riziko podvodů stále roste

Přidat na Seznam.cz

Řidiči obvykle mění auta každých 3 až 5 let. To znamená, že proces nákupu vozu probíhá dvakrát za deset let nebo ještě častěji a riziko, že budete podvedeni, se pokaždé zvyšuje. Nedávno se platforma carVertical, která prodává přehledy historie vozů, pokusila zjistit, jak se liší míra podvodů se stáčením kilometrů v jednotlivých zemích, jak píše server carVertical.

Společnost provedla průzkum na základě téměř 900 000 kontrol historie vozů z roku 2021 a výsledky ukazují, že stáčení tachometrů je stále na denním pořádku.

Přetáčení tachometrů je nejčastější ve střední a východní Evropě

Z údajů vyplývá, že stavy tachometrů se nejčastěji mění v Lotyšsku. Více než 24 % vozidel kontrolovaných na carVertical mělo stav tachometru zapsaný v Lotyšsku. Toto ohromující číslo naznačuje, že každý čtvrtý lotyšský kupec ojetého vozu obdrží vůz, který byl upraven zločinci.

Rumunsko má druhý nejvyšší podíl podvodů se storny ujetých kilometrů. Každý pátý ojetý vůz, tedy téměř 20 % vozů zkontrolovaných na carVertical v Rumunsku, vykazoval nesrovnalosti v počtu najetých kilometrů.

Situace nevypadá dobře ani v ostatních pobaltských zemích: Estonsko je třetí zemí s nejvyšším podílem ojetých vozů s podvodným počítáním ujeté vzdálenosti a Litva je čtvrtá. Mezi země s vyšším procentem vozidel s počítadlem ujeté vzdálenosti patří také Rusko a Ukrajina.

Na druhou stranu situace v některých zemích střední a jižní Evropy vypadá mnohem lépe, ale i na těchto „čistších“ trzích je stále možné najít mnoho vozů, jejichž kilometrový proběh byl pozměněn. Každé desáté ojeté auto zkontrolované na carVertical v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku, Chorvatsku a Srbsku má falešné kilometry. V Polsku a Maďarsku dosáhl podíl vozidel s tímto počtem najetých kilometrů 12 %, resp. 14 %.

Vedlejší škody pro evropské hospodářství

Tiskový mluvčí společnosti carVertical Matas Buzelis upozorňuje, že problémy s transparentností v Evropě stojí ročně miliardy eur. Při levné koupi si zákazníci myslí, že našli výhodnou nabídku, ale ve skutečnosti, pokud má vůz pochybnou historii, mohou takoví kupující utratit za opravy mnohem více.

„Hlavními zdroji ojetých automobilů pro východoevropské trhy jsou Německo, Francie, Belgie, Nizozemsko a Itálie. Přeshraniční transakce s automobily jsou nejrizikovější, protože zde dochází k častému falšování údajů o počtu najetých kilometrů. Překročení povolené rychlosti je tzv. neviditelný trestný čin. Podle některých vědeckých studií způsobuje jen v Evropě ekonomické ztráty ve výši více než 9 miliard eur ročně,“ vysvětluje Buzelis z carVertical.

Problém je v tom, že úřady nejsou schopny účinně vypátrat pachatele, kteří stočili tachometr, a pak je tu otázka právních předpisů, které určují tresty za takový přestupek. Zatímco některé západoevropské země jsou známé tím, že podvodníkům ukládají vysoké pokuty a dokonce i tresty odnětí svobody, na slabších trzích, kde jsou parkoviště v průměru starší, obvykle není dostatek prostředků na řešení těchto problémů.

Auta s falešnými údaji o počtu najetých kilometrů se mnohem hůře prodávají

Rok 2021 byl pro automobilový průmysl obtížný kvůli pokračující krizi na trhu s polovodiči. Nikdo se nechtěl zbavit auta, které měl na leasing, protože nebylo čím ho nahradit. Kupující ojetých automobilů se stále potýkají s mnoha problémy, protože na trhu ojetých automobilů je citelný nedostatek bezvadných vozů.

Podle carVertical nás bude rok 2022 trápit stejnými problémy i po zbytek roku. Buzelis upozorňuje, že při koupi ojetého vozidla je důležité zkontrolovat jeho historii. „Je pravda, že kvůli všem narušením v dodavatelském řetězci v posledních několika letech je vozidel bez závad málo. To však není dobrý důvod, proč se pro tyto problematické vozy jednoduše rozhodnout. Kontrola historie vozidla může eliminovat mnoho běžných podvodů, které se na trhu vyskytují, a mezi nejčastější patří podvody spojené právě s přetáčením kilometrů.“

Vozidla se stočenými počítadly ujeté vzdálenosti jsou nejen problematičtější a dražší na údržbu, ale mohou být také velmi obtížně prodejná za původní cenu nebo dokonce levněji. Podle odborníka na automobily kupující často přeplácejí auta s nesprávným stavem tachometru až o 25 %. S rostoucí transparentností trhu bude stále obtížnější takový vůz prodat.

Sankce za přetočení tachometru

V českém právním řádu je zakotven trestný čin změny stavu tachometru, zásahu do správnosti měření přimění jiné osoby ke změně stavu tachometru nebo zásahu do správnosti měření.

Podle trestního zákoníku je tento trestný čin trestán odnětím svobody až na pět let a v případě tzv. menší závažnosti až na dva roky.

Podle stávajících právních předpisů není nutné podvod nikomu prokazovat. Už samotná manipulace s měřidlem je trestným činem. Stejně jako je zakázáno měnit jakýkoli dokument za jakýmkoli účelem, je zakázáno měnit taxametr automobilu. Přestupku se dopouští nejen osoba, která měřidlo otáčí, ale i osoba, která takovou změnu nařídí.

Zdroj: carVertical, Wikipedia