V Česku stoupl zájem o LPG. Nečekejte s rozhodnutím, říká odborník

Přidat na Seznam.cz

O víkendu 5.-6. března se čeští řidiči poprvé setkali u čerpacích stanic s cenami nad 40 Kč/litr. Mnozí z nich jistě záviděli řidičům, kteří tankovali LPG.

Začaly se nám hromadit dotazy našich čtenářů ohledně montáže LPG a možných nákladů. Proto jsme kontaktovali odborníka Luboše Janalíka, majitele autoservisu, který se specializuje na montáž LPG. „Po minulém víkendu se zájem o montáž pohonu LPG se výrazně zvýšil,“ říká odborník.

„Je však třeba zdůraznit, že ne všechny telefonáty jsou spojeny s rezervací termínu instalace, i když i počet těchto kontaktů se výrazně zvýšil. Kromě toho se objevuje mnoho dotazů, takže je zjevně velký zájem poté, co se ceny benzínu a nafty staly neúnosnými. Doporučuji, aby se s rozhodnutím příliš neotálelo, protože za chvíli se může stát, že se v dílnách budou tvořit fronty a čekací doba na instalaci LPG se může výrazně prodloužit,“ řekl redakci Luboš Janalík, majitel autoservisu, který se specializuje na montáž LPG.

V dílnách zvoní telefony jako o život

Ale abychom byli nestranní, obvolali jsme několik servisů, které se zabývají instalací LPG, a co se týče doby instalace, diář se začíná pomalu plnit. Čekací doba se prodloužila v průměru na 1 měsíc. Existují však i takové, které objednávají zákazníky až na květen.

Zde je však třeba poznamenat, že existuje určitá korelace mezi zájmem, tj. dotazy na možnost instalace a cenu, a skutečným rozhodnutím. Ne každý se rozhodne a samotné rozhodnutí trvá nejméně několik dní.

Ceny pohonných hmot jsou hlavním důvodem

LPG je nejen nejlevnějším palivem, ale také mnohem dostupnějším než benzín nebo nafta. Když se bezprostředně po vypuknutí války na Ukrajině tvořily u čerpacích stanic fronty, bylo možné se zcela běžně dostat pouze k výdejním stojanům LPG a prakticky na žádné z nich toto palivo nechybělo. Jako by to nestačilo, obrovský nárůst cen pohonných hmot se LPG nedotkl tolik jako základního paliva.

„Rozdíl v ceně mezi LPG a benzínem, natož pak naftou, je dnes stejně velký jako kdykoli předtím. Obvykle se ceny LPG pohybovaly kolem 50-60 % cen benzinu. V současné době je to méně než 50 % při ceně cca 17-19 Kč za litr LPG. To znamená rychlou návratnost takové investice,“ říká odborník.

Za zmínku však stojí ještě jeden aspekt. Míru návratnosti nákladů na ovlivňuje nejen poměr ceny plynu a ceny benzinu, ale také velikost tohoto rozdílu. I při stejném poměru cen pohonných hmot se při přiměřeně vyšších cenách instalace LPG prostě vyplatí.

Například s cenami paliv benzínu 43 Kč/l a LPG 17 Kč/l se návratnost investice projeví cca po 17 měsících, ale pokud paliva stojí 48 Kč/l, resp. 17,5 Kč/l, návratnost se projeví o dva měsíce dříve. Proto nejenže rozdíl v ceně obou paliv je větší, ale návratnost instalace LPG je rychlejší. Čím vyšší jsou ceny, tím rychleji se systém LPG zaplatí. Předpovědi bohužel nejsou optimistické. Benzín může benzín na přelomu března a dubna zdražit až na 55 Kč/l. A to nejsou dobré vyhlídky.

Samozřejmě není pochyb o tom, že LPG půjde také nahoru, protože se jedná o produkt získávaný z ropy, ale situace na trhu se na jaře mírně mění. Poté se poptávka po propanu na vytápění sníží, protože sezóna skončí. Právě z tohoto důvodu je plyn vždy na jaře a v létě levnější.

„Kromě toho nikdo nekupuje LPG jako benzín nebo naftu a nenalévá ho do kanystrů nebo velkých nádrží. Ani servisní vozidla netankují LPG. V současnosti je tedy nejspolehlivějším palivem,“ dodal odborník Luboš Janalík.