Už žádné další elektromobily na palubě trajektů. Firmy zakázaly jejich přepravu z bezpečnostních důvodů
Elektromobily na palubách lodí zřejmě představují zvýšené bezpečnostní riziko. K tomuto závěru dospěla norská lodní společnost Havila Kystruten, která se rozhodla zakázat na svých trajektech provoz vozidel poháněných bateriemi, což se týká nejen běžných elektromobilů, ale také plug-in hybridů a modelů s vodíkovými palivovými články. Důvodem je analýza, kterou si nechali vypracovat Norové v zájmu ochrany posádky a cestujících, a její výsledek hovoří zcela jasně.
Předpokládáme, že si pravděpodobně vzpomínáte na loňský případ nákladní lodi Felicity Ace. Pokud ne, nebo pokud ne, tak vám jen připomeneme, že poblíž Azorských ostrovů shořely asi čtyři tisíce vozů Volkswagen (včetně 85 Lamborghini) v hodnotě asi 360 milionů eur, v přepočtu cca 8 miliard Kč.
Příčiny požáru se nepodařilo zjistit, ale problém spočíval v tom, že na palubě byly mimo jiné elektromobily a záchranné složky jednoduše neměly k dispozici žádné technické prostředky k uhašení jejich lithium-iontových baterií, jak píše server Safety 4 Sea.
Felicity Ace nakonec musela shořet a při pokusu o odtažení se potopila do Atlantického oceánu, který je v těchto místech hluboký až 3000 metrů. Dno je navíc tvořeno strmými svahy a kameny, takže šance na záchranu ostatků je v tomto okamžiku prakticky nulová.
Také kvůli této nehodě se začalo diskutovat o tom, zda elektromobily představují bezpečnostní problém na palubách trajektů, a přinejmenším jedna společnost po provedení vlastní analýzy dospěla k závěru, že tomu tak skutečně je.
Paradoxní je, že se jedná o společnost Havila Kystruten z Norska, tedy ze země, která nejrůznějšími sankcemi za vozidla se spalovacím motorem a naopak daňovými a jinými výhodami ve prospěch bateriových vozů vedla k tomu, že většina motoristů dnes kupuje pouze elektromobily.
Společnost Havila Kystruten provozuje menší lodě plující podél pobřeží z Bergenu do Kirkenesu, vzdáleného 3 300 kilometrů od ruských hranic. Na jejich palubě může být méně než tucet osobních automobilů a podle nejnovějšího nařízení to již nemohou být modely s přídavnými bateriemi nebo čistě elektrické vozy.
Bezpečnost je nejdůležitější
Norové samozřejmě netvrdí, že auta na baterie hoří častěji, ale jsou si vědomi toho, že jejich hašení je mnohem složitější než u běžných vozidel.
Podle generálního ředitele společnosti Havila Kystruten Benta Martiniho dospěli k tomuto rozhodnutí „po vyhodnocení bezpečnostní analýzy, která ukazuje, že případný požár elektrického, hybridního nebo vodíkového vozidla by vyžadoval externí záchranné práce a mohl by ohrozit osoby na palubě i samotnou loď,“ říká a dodává: „Bezpečnost bereme vážně a toto je samozřejmě riziko, které nejsme ochotni podstoupit za žádných okolností.“
Ještě zajímavější na tomto případu je skutečnost, že společnost Havila Kystruten lze jen stěží podezřívat z méně šetrného přístupu k životnímu prostředí. Norská společnost totiž při plavbě podél pobřeží využívá hybridní trajekty kombinující LNG a… elektřinu. Plně nabitá loď, která doplňuje energii z vodní elektrárny, je schopna plout na baterie více než čtyři hodiny.
Kromě toho postupně nahrazuje kapalný zemní plyn přimícháváním bioplynu a časem plánuje přejít na vodík. Lodě mají samozřejmě na palubě lithium-iontové baterie, které dodává společnost Corvus a jejichž kapacita dosahuje až 6100 kWh. Jedná se o největší sadu baterií na světě dodávanou pro osobní lodě. A proč tyto baterie, na rozdíl od těch v osobních automobilech, nevadí stavitelům lodí? „Naše baterie jsou v izolovaných, ohnivzdorných místnostech se speciálními protipožárními systémy,“ připomíná Bent Martini.
Zdroj: redakce, havilavoyages.com, safety4sea.com