Úspěch ve třech dějstvích: O tom, jak se Octavia stala nejoblíbenějším modelem v historii značky Škoda

Přidat na Seznam.cz

Jedná se o model, který nejlépe reprezentuje hodnoty této české značky. Hodnoty založené na spravedlivém poměru ceny a výkonu a vždy o něco větším vnitřním prostoru, než nabízejí konkurenti. To, co bylo dříve možné považovat za „aspirace“ značky Škoda v regionu, symbolizuje nyní globální úspěch a konkurenceschopnost společnosti transformované koncernem VAG. Octavia se přirozeně stává jedním z tvůrců trendů v automobilovém průmyslu z hlediska designu a technologií, napsal server Škoda Storyboard.

Octavia byla prvním vozem Škoda, který vyvinuli mladoboleslavští inženýři od A do Z, ale již pod vedením Němců z koncernu Volkswagen. V roce 1996, kdy vstoupila na trh, byla dvojčetem modelu Golf IV a využívala jeho podlahovou plošinu a motory (od osmiventilové 1.4 s výkonem 60 k až po verzi RS s výkonem 180 k).

Již tato první inkarnace modelu Octavia byla vytvořena podle předpokladů, které jí měly v následujících letech přinést velký úspěch na trhu: osvědčené komponenty německého koncernu v kombinaci s konkurenceschopnou cenou, solidní kvalita, neutrální vzhled a především o půl čísla větší rozměry, než jsou standardní rozměry v segmentu, a o něco více místa v kabině a v zavazadlovém prostoru. Už tehdy Octavia vynikala schopností pojmout až 528 litrů, které jsou snadno přístupné velkým víkem zavazadlového prostoru verze liftback. Octavia Combi, která byla v nabídce od samého počátku, zvýšila tuto hodnotu o dalších 20 litrů.

Octavia však brzy ukázala, že konkurenceschopná cena není jejím jediným benefitem: nabídka byla doplněna o verzi s pohonem všech kol, na jejímž základě vznikla nezapomenutelná Škoda Octavia WRC, která s několika skvělými úspěchy startovala na nejvyšší úrovni mistrovství světa v rallye. Úspěchy v rallye pravděpodobně přispěly k velké oblibě modelu po celém světě: během výroby v letech 1996 až 2010 (s faceliftem v roce 2000) se pro něj rozhodlo až 1,4 milionu zákazníků.

Druhá generace

Ta přišla v roce 2004 a nemusela dělat nic jiného, než posilovat silné stránky osvědčené formule. Díky novému podvozku Golfu V mohla Octavia poskytnout ještě více prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Měla také modernější vybavení. Velký pokrok byl zaznamenán také v oblasti motorů, jejichž nabídka se postupem času omezila na jednotky TDI a benzinové jednotky s vícebodovým nebo přímým vstřikováním.

Poptávka po škodováckém bestselleru rostla tak rychle, že kromě českých závodů v Mladé Boleslavi a Vrchlabí se Octavia druhé generace vyráběla také v Bratislavě a Šanghaji a montovala se v dalších šesti různých koutech světa. Během devíti let bylo vyrobeno rekordních dva a půl milionu kusů druhé generace.

Vyzrálý design již dobře známé Octavie se dočkal faceliftu v roce 2008, kdy český kompakt poprvé získal možnost volby moderní dvouspojkové převodovky DSG, kterou v té době měly k dispozici pouze nejvýznamnější modely v celém impériu Volkswagen.

Tato zvláštní a stále důležitější role modelu Octavia v koncernu VAG se potvrdila na samém konci roku 2012, kdy světlo světa spatřila třetí generace tohoto modelu. Jedná se o dosud největší skok v kvalitě za celou kariéru modelky – radikálního pokroku bylo dosaženo prakticky ve všech myslitelných oblastech. Změněný, vyzrálý a stále odvážnější design předznamenal proměnu, která měla v následujících letech změnit celou značku.

Nová kabina znamenala významný krok vpřed z hlediska kvality, zatímco řada moderních motorů a dlouhý seznam systémů, které zabraňovaly nebo zmírňovaly následky nehod, posunuly tento model na špičku automobilové techniky. Octavia se stala něčím opravdu velkým – a to i doslova, díky rozměrům, které se zvětšily o dalších 9 cm na délku a 4,5 cm na šířku.

Díky rozvoru prodlouženému o další centimetry si Octavia udržela status nejprostornějšího zadního sedadla a největšího zavazadlového prostoru v segmentu, ale moderní podvozek MQB (vyvinutý za miliardy eur vynaložené koncernem Volkswagen) přinesl kromě ještě efektivnějšího uspořádání interiéru další snížení hmotnosti až o 102 kg. Nižší hmotnost, zejména s ohledem na neustále se zvětšující rozměry, je pro konstruktéry svatým grálem – zlepšuje nejdůležitější parametry z hlediska jízdní dynamiky, spotřeby paliva a emisí výfukových plynů.

Třetí model

Důkladně modernizovaný třetí model, který debutoval v Ženevě, potvrzuje, že Škoda přesně ví, co dělá, a k novým rekordům jí stačí jen drobné korekce kurzu. Třetí Octavia vás možná překvapí svým odvážným designem, ale přesně taková je nyní česká značka – ještě výraznější a vzrušující. Inovativní systémy s rozšířenou nabídkou Škoda Connect v čele potvrzují novou multimediální tvář modelu Octavia, což má samozřejmě dopad na celou značku.

Český bestseller je již nejen aktuální, ale dokonce začíná předbíhat současné trendy a posiluje svou pozici na světovém trhu. Od listopadu 2012 do konce roku 2016 bylo vyrobeno celkem 1,4 milionu kusů nejnovější generace modelu Octavia, což je stejně jako u první generace za celou její 14letou kariéru. Úspěšný příběh nejoblíbenějšího českého vozu tak ještě zdaleka není u konce…

Zdroj: skoda-storyboard.com