Ujedete s vozem 400 km při 10minutovém nabití baterie, slibují Číňani. Pohled na podrobnosti však nadšení zchladí

Přidat na Seznam.cz

Čínský konglomerát CATL nazval baterii Shenxing Superfast Charging Battery a tvrdí, že nový akumulátor zajistí dojezd až 400 km za 10 minut na rychlonabíječce. Celkový dojezd nové baterie je prý 700 kilometrů, teoreticky by ji mělo být možné nabít za čtvrt hodiny a pozoruhodné je i to, co dokáže v mrazu. Čínská média uvádějí, že i při teplotách deset stupňů pod nulou ji lze dostat z 0 na 80 procent za půl hodiny. To jsou skvělé parametry, jenže tady něco nehraje.

Aby nedošlo k omylu, hned na úvod bychom rádi upozornili, že nehodláme zpochybňovat výrobek jako takový ani práci vývojového oddělení CATL Group. Máme příliš málo podrobných informací o konstrukci, respektive o principech, díky nimž čínská společnost deklarovaných parametrů dosáhla. Nelíbí se nám však dvě věci.

Jednak způsob, jakým CATL prezentuje údaje o nové baterii, ale především forma, jakou její údaje přebírají média.

CLTC není WLTP

Dosažení dojezdu 400 km za 10 minut je vzhledem k dosud používaným bateriím fantastický výsledek. A přestože je to stále mnohonásobně delší doba než tankování benzinu nebo nafty na stejnou vzdálenost, byl by to obrovský pokrok. Nabíjení by se tak stalo triviálně rychlým procesem, při kterém by vám téměř chyběla káva. Možná by ale bylo dobré zmínit několik důležitých faktů.

Společnost počítá oněch 400 km za méně než čtvrt hodiny podle poměrně optimistické čínské metodiky CLTC (China Light Duty Vehicle Test Cycle). Přesný přepočet mezi měřením podle WLTP a ještě přísnějším měřením podle US EPA neexistuje, ale velmi zjednodušeně řečeno… 400 kilometrů se stane v Evropě při měření zhruba 300 kilometrů a v USA dokonce jen asi 270 kilometrů.

400 km v čem?

Necháme na vašem posouzení, zda jsou snížené výsledky podle realističtější normy stále výborné, slušné nebo jen průměrné za 10 minut nabíjení, ale ještě více nás zaráží něco jiného. Vážně nikoho nenapadne, že uvádění dojezdu v „km“ bez konkrétních technických údajů o voze, v němž bude dotyčná baterie namontována, nedává vůbec žádný smysl?

Protože je to stejné, jako kdybyste tvrdili, že 50kilowatthodinová baterie (nebo 50litrová nádrž benzinu) zajistí stejný dojezd městskému mini a 2,5tunovému SUV.

A životnost?

Můžete samozřejmě namítnout, že čínská firma musela mít na mysli nějaké průměrné auto, ale pak se nabízí otázka: Měla by mít? A jaký? Sedan nižší střední třídy s hmotností 1,8 tuny, nebo vysoký crossover se stejnou hmotností? Ani ty nebudou mít stejnou spotřebu a dojezd.

Ještě jednou pro pořádek: nová baterie společnosti CATL může vážně nabídnout superrychlé nabíjení. Bylo by však moudré zachovat v prezentaci smysl pro realitu a místo jednoho „bombastického čísla“ uvést to, co je skutečně důležité. Například kolik kilowatthodin dostanete do článku za oněch zmíněných 10 min, při jakém výkonu nebo jak tento způsob nabíjení ovlivní životnost baterie. A pokud něco takového výrobce ve snaze zaujmout (což se mu skutečně podařilo) zanedbá, pak by to mělo zajímat alespoň média. Zbytečně totiž sráží to, co by mohlo být opravdu zajímavou novinkou.

Každopádně společnosti CATL zahájí výrobu nové baterie koncem roku a na trh ji uvede začátkem roku 2024, takže pak si o jejích schopnostech budeme moci říci něco víc.

Zdroj: autorský článek, Inside Evs