Údajně až 77 % řidičů sleduje testy pneumatik. Rozumíte jim?

Přidat na Seznam.cz

Blíží se období přezouvání na zimní pneumatiky a mnoho řidičů zvažuje, že si kromě samotného přezutí pořídí i novou sadu pneumatik, protože jejich stávající sada již nesplňuje například zákonem stanovenou minimální hloubku dezénu 4 milimetry.

Při výběru nových zimních pneumatik často pomáhají především testy pneumatik. Mezi nejznámější patří testy německého ADAC, rakouského ÖAMTC nebo AutoBild. Podle průzkumu společnosti Continental Barum Ltd. vnímá tyto testy až 77 % řidičů, kteří vyhledávají výsledky testů na internetu nebo v médiích.

Aby byla zajištěna relevantnost výsledků, procházejí pneumatiky v testech řadou speciálních testovacích kritérií. Continental popisuje, co znamenají a jaký mají význam pro koncového zákazníka. Švédsko, Finsko nebo Švýcarsko. V těchto zemích se nové zimní pneumatiky testují nejčastěji. Je to dáno příznivými klimatickými podmínkami, vybavením zkušebních středisek a charakterem silnic v těchto zemích.

„Ve švýcarském Ulrichenu mají několik tras horským terénem s ostrými zatáčkami a velkým stoupáním. Současně se zde nachází i rozsáhlá plocha vojenského letiště, speciálně připravená pro další testovací disciplíny. To vše činí tuto lokalitu naprosto ideální pro testování,“ říká Aleš Langer, vedoucí technického zákaznického servisu společnosti Continental Barum s.r.o.

Velký počet testovacích kritérií zajišťuje vysokou relevanci testů

Základem všech testů je měření brzdné dráhy na určitém povrchu – tj. na suchu, mokru a v případě zimních pneumatik zejména na sněhu a ledu. Kromě toho se při testech zkoumají jízdní vlastnosti pneumatiky a její schopnost reagovat na každodenní situace, se kterými se řidič za volantem nejčastěji setkává.

„Zrychlení a prokluz kol, stabilita při zatáčení a vyhýbacích manévrech, ovladatelnost na mokru, aquaplaning, tendence přecházet do protáčivého nebo nedotáčivého smyku, vibrace nebo chování na rychlostních limitech – všechna tato kritéria se u pneumatik testují především z bezpečnostních důvodů, ale také kvůli celkovému jízdnímu komfortu, který by měla pneumatika řidiči poskytovat,“ vysvětluje Aleš Langer.

„Zrychlení a prokluz kol, stabilita při řízení a vyhýbacích manévrech, ovladatelnost na mokru, aquaplaning, tendence k přetáčení nebo nedotáčivost, vibrace nebo chování na rychlostních limitech – všechna tato kritéria se u pneumatik testují především z bezpečnostních důvodů, ale také kvůli celkovému jízdnímu komfortu, který by měla pneumatika řidiči poskytovat,“ vysvětluje Aleš Langer.

„Zimní pneumatiky se testují také na spotřebu paliva (valivý odpor), hlučnost nebo míru opotřebení, které nejsou tak důležité a slouží spíše jako doplněk k hodnocení. Ve většině testů je nejdůležitějším kritériem pro celkový výsledek chování pneumatiky na mokru a sněhu, protože tyto dva povrchy jsou v zimě nejčastější a například v německých testech ADAC tvoří dohromady až 50 % celkového výsledku,“ dodává odborník.

Testy zimních pneumatik se téměř vždy provádějí v noci, přibližně od 22:00 do 2:00 hodin. Důvodem je stabilita vnější teploty i samotného povrchu, což je důležité zejména při zkouškách na sněhu, aby byl test co nejvýznamnější.

Nejmodernější technologie vs. lidský faktor

Testování zimních pneumatik se vždy dělí na dvě základní části tzv. objektivní a subjektivní. Objektivní část testů je založena na přesných měřeních jednotlivých sad pneumatik v disciplínách, jako je již zmíněná brzdná dráha od určité rychlosti a na určitém povrchu, zrychlení, opět do určité rychlosti, a v závislosti na vlastnostech povrchu také ovladatelnost, tj. rychlost průjezdu definovaným úsekem se zatáčkami nebo kopci. V objektivní části se používá řada moderních měřicích přístrojů (například speciální modul GPS), jejichž data se následně pečlivě vyhodnocují.

Subjektivní část naopak provádí zkušený testovací jezdec (často bývalý závodník), který, aniž by věděl, jaké pneumatiky jsou aktuálně na voze, hodnotí vlastnosti dané sady pneumatik na stupnici od 0 do 10 bodů na základě vlastních pocitů. Nejčastěji se opět hodnotí již zmíněné jízdní vlastnosti, stabilita při řízení a zatáčení, trakce a další důležité aspekty, které vytvářejí celkový dojem a hodnocení. „Jako testovací vůz se používá vůz vybavený výkonným motorem. To proto, aby bylo možné testované pneumatiky během každé jízdní situace vytlačit na jejich limit nebo dokonce trochu za něj,“ dodává Aleš Langer.

Zařízení AIBA jako budoucnost testování pneumatik

AIBA, neboli Automated Indoor Braking Analyzer, je název prvního plně automatického zařízení na testování pneumatik na světě, které patří do testovacího portfolia společnosti Continental. Zařízení AIBA se nachází v areálu společnosti Contidrom nedaleko Hannoveru v Německu, kde sídlí i samotná společnost, a je jedinečné tím, že může být testováno bez ohledu na venkovní počasí, bez vlivu člověka, protože vozidlo jezdí bez zkušebního řidiče a dalších vnějších vlivů.

Díky tomu je dosaženo maximální přesnosti výsledků za konstantních podmínek. Další výhodou je časová flexibilita, protože testy lze provádět doslova 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Podle odborníků bude tento typ testování v budoucnu převažovat a měl by plně nahradit některé externí testy.

Zdroj: continental.cz