Tyto špatné řidičské návyky mohou zničit každé auto. Kontrolky na palubovce nebo jízdu na rezervu bychom neměli podceňovat

Přidat na Seznam.cz

Někdy stačí odložit tankování na poslední chvíli a po jedné jízdě se zapnutou rezervou dojde k velké poruše. Existují návyky, které by se řidiči odnaučit.

Začíname návykem, který může způsobit vážné poškození motoru. Řidiči někdy rádi přivírají oči nad kontrolkami. Na přístrojové desce je desítka až dokonce desítky kontrolních světel. Liší se barvami, kterými sdělují důležitost problému. Zelené kontrolky jsou informační, např. pro světlomety nebo směrová světla. Žluté kontrolky již informují o konkrétních problémech, na které je třeba dávat pozor. Může jít o informace o nízké hladině kapaliny v ostřikovačích, rezervě paliva, ale také o nízké hladině motorového oleje.

Ignorování kontrolek

Nejzávažnější žlutou kontrolkou je tzv. kontrolka motoru. Obvykle hlásí chybu, kterou počítač obdržel od některého ze snímačů. Odpověď je třeba hledat v servisu s vhodným diagnostickým počítačem. Ignorování této kontrolky motoru může vést k vážné poruše nefunkčního systému a následně i k poškození motoru. Červená kontrolka signalizuje závažné problémy, jako je ztráta tlaku oleje v motoru nebo příliš vysoká teplota chladicí kapaliny. Ty se nesmí ignorovat.

Jízda s rezervou

Jízda na rezervu jednou za čas je neškodná, ale mělo by se jednat o výjimky a občasné situace. Častá jízda na rezervu může skončit poruchou vozu. Mechanici doporučují nenechat kontrolku prázdné nádrže rozsvítit vůbec. Prevence je lepší než léčba. Bez ohledu na typ motoru a stáří vozu je třeba se vyvarovat dlouhodobé jízdy na prázdnou nádrž. V zájmu bezpečnosti mechanických součástí a jejich životnosti se doporučuje doplnit nádrž, když je její hladina již 20-25 %. Vyhnete se tak řadě nepředvídaných závad a nemalým výdajům.

Dojde-li u přeplňovaného agregátu k náhlému poklesu kvality směsi paliva se vzduchem, může v extrémním případě vysoká teplota ve spalovacím prostoru vést k vyhoření pístu, což je spojeno s nákladnou generální opravou motoru.

Extrémní jízda může mít katastrofální následky

Extrémní jízda, tedy prudké zrychlování, brzdění, průjezdy zatáčkami na hranici přilnavosti, ignorování výmolů, atakování obrubníků nebo silnic s extrémně špatným povrchem ve vysokých rychlostech, má za následek především zrychlené opotřebení komponentů (brzdový systém, odpružení, spojka, pneumatiky), ale nejen to.

Ostrá jízda znamená zrychlené opotřebení převodovky a může také vést k poruchám součástí a různým typům úniků. U některých typů motorů může v důsledku přehřátí dojít také k poškození hlavy válců nebo vložky válců méně chlazených válců.

Extrémní jízda za studena? Pro motor není nic horšího. Po nastartování potřebuje motor čas, aby se olej dostal ke všem jeho částem, a ještě lépe, aby se alespoň zpočátku zahřál. Prvních několik minut po nastartování je lepší vyhnout se vyšším otáčkám a vysokému zatížení. Jinak se motor rychle opotřebovává. Co se může pokazit? Seznam je dlouhý: zrychlené opotřebení součástí vozu a motoru, riziko poškození motoru.

Zdroj: redakce, CarsGuide