Tyto 10 let stará auta jsou nejspolehlivější. Máte jedno z nich?
Vzhledem k tomu, že zpráva vychází pouze ze závad zjištěných při povinných pravidelných technických prohlídkách automobilů v Německu, nelze hovořit o úplném obrazu stavu každého vozu. Je však těžké popřít, že počet závad zjištěných na zkušebním stole, zejména těch závažných, do jisté míry určuje přístup výrobce ke kvalitě, jak píše server ADAC.
Na základě toho si může každý uživatel nebo potenciální kupující vozu z trhu s náhradními díly vytvořit názor na konkrétní model. Úvaha je jednoduchá – pokud komponenty a podsestavy testované během diagnostických kontrol vykazují jen málo závad, neměly by mít problémy ani ostatní. A naopak. Praxe ukazuje, že tento scénář skutečně funguje. Proto jsou zprávy, jako je například přehled TÜV, i přes určitá omezení vysoce ceněny mezi těmi, kteří to s koupí ojetého vozu myslí vážně.
TÜV seskupuje vozy podle stáří a určuje procento vadných kusů z celkového počtu vozů daného modelu a ročníku. Čím je nižší, tím je model spolehlivější. Instituce zohledňuje závady zjištěné při kontrolách, které představují vážné riziko pro bezpečnost provozu. Rozděluje auta do následujících skupin: dvouleté a tříleté děti, čtyřleté a pětileté děti, šestileté a sedmileté děti, osmileté a devítileté děti a desetileté a jedenáctileté děti.
Zpráva TÜV 2022: co z ní vyplývá?
Zpráva TÜV vychází z údajů shromážděných při pravidelných technických prohlídkách osobních automobilů ve stanicích technické kontroly v Německu. Největší podíl na těchto kontrolách má Německý svaz technických kontrol. Druhým největším subjektem v Německu z hlediska počtu provedených technických kontrol je DEKRA, Německé sdružení technických expertů, a třetím GTÜ, Sdružení pro technickou kontrolu. Kontroly provádějí i další subjekty v oblasti technických kontrol, ale jejich podíl na trhu těchto služeb je malý. Technické prohlídky automobilů jsou podobné jako v Polsku, ale jsou důkladnější a zahrnují větší počet kontrolních bodů.
Kontroluje se účinnost brzd, tlumičů, osvětlení, podvozku, pneumatik, výfukového systému a pozornost je věnována pokročilosti korozních procesů u bezpečnostně kritických komponentů. Je důležité, aby každý test probíhal stejným způsobem a zahrnoval stejný soubor kontrolních kroků. Tímto způsobem lze objektivně a zcela srovnatelně posoudit každý vůz, který opustí diagnostickou stanici. Pro statistiku se berou pouze údaje o závažných závadách a konečný výsledek je určen podílem vozů se závažnými závadami na celkovém počtu testovaných modelů.
Seznam vozidel
Model | Závady |
1. Audi TT | 12,5 % |
2. BMW X1 | 15,0 % |
3. Audi A1 | 16,1 % |
4. Honda Jazz | 16,2 % |
4. VW Golf Plus | 16,2 % |
6. Toyota RAV4 | 16,4 % |
7. Opel Meriva | 16,7 % |
8. Volvo XC60 | 16,8 % |
9. Mazda 3 | 16,9 % |
10. Mercedes E-Klasse Coupe | 17,1 % |
Takto se sestavuje zpráva
Ne všichni majitelé automobilů najdou své vozy v tabulkách zprávy TÜV. Ti, kteří plánují koupi ojetého vozu a chtějí si ověřit jeho pozici v žebříčku nehodovosti, mohou být překvapeni absencí konkrétního modelu. TÜV bere v úvahu pouze modely, které prošly nejméně 10 000 technickými kontrolami. Pokud tato podmínka není splněna, vůz se do zprávy TÜV jednoduše nezařadí. To se netýká pouze těch vozidel, která jsou na trhu vzhledem ke své elitnosti zastoupena v malém počtu. Problém se týká i vozů, které jsou populární na jiných evropských trzích, ale v Německu se oficiálně nenabízejí nebo jsou tam populární jen okrajově.
Zdroj: adac.de