Tunel Blanka: Kontroverze nevyvolává jen cena za jeho vybudování
Když se řekne Blanka, mnozí si hned vybaví slovo „nejdražší“ tunel u nás. To ale není jediná kontroverze, která se s ním spojuje.
A právem. Tunelový komplex, který měl půlit dopravu v centru Prahy, stál skoro 43 miliard korun. Stavba se táhla roky, prodražovala se, někdy se nepracovalo vůbec, jindy se muselo předělávat. Ale debaty o Blance zdaleka nekončí jen u časových zpoždění nebo peněz.

Co očekáváte a co opravdu dostanete
Blanka měla ulevit přetíženým ulicím Prahy, zrychlit dopravu a pomoct lidem dostat se rychleji z jednoho konce města na druhý. V něčem se to povedlo. Ale taky se ukázalo, že tunel přitáhl ještě víc aut. Auta mizí z centra, ale objíždějí jinudy a zahušťují jiné oblasti. Což je klasický efekt „indukované poptávky“ – když uděláte silnici, lidé ji začnou používat, i když předtím jezdili jinudy.
Nedá se popřít, že Blanka byla taky silně politická. Během let se měnili primátoři, názory, rozpočty i zhotovitelé. Každý měl jinou představu, jak by měla doprava v Praze vypadat. Tunel se stával symbolem „tech před námi“. Místo aby se komunikovalo věcně, tahala se Blanka jako argument pro i proti ve volebních kampaních.
Bezpečnost a praxe
Jasně, Blanka je technicky vyspělá stavba, s moderními technologiemi, kamerami a řídícím systémem. Ale ani to nezabránilo dopravním nehodám, uzavřením či kolapsům, když něco selže. Ukázalo se, že tunel umí dopravu jak zrychlit, tak zaseknout. A co víc – část řidičů má z jízdy v tunelu obavy, jiným zas vadí zmatečné značení nebo špatné napojení na ostatní silnice.

V debatě o Blance se často mluví o autech, kilometrech a kamerách. Méně už o tom, jak celá stavba ovlivnila život lidí v okolí. Hluk, prach, uzavřené parky nebo úplné zmizení některých cest pro chodce a cyklisty. Ti, kteří si mysleli, že se jim po stavbě uleví, často zůstali zklamaní. Město zklidnění přišel větší ruch.
Co si z Blanky vzít?
Tunel Blanka není jen drahý technický projekt. Je to příběh o tom, jak složité je skloubit plány politiků, potřeby obyvatel a dopravní realitu. Učí nás, že infrastruktura není jen o asfaltu a betonu, ale taky o lidech, kterým má sloužit. A že i když něco vypadá jako výhra, může být v reálu mnohem složitější.
Zdroj: english.radio.cz, Blesk, iDnes, Radiožurnál