Tříválcový motor vs. čtyřválcový motor: Co je lepší? Stačí umět počítat
Víte vše o tříválcových a čtyřválcových motorech? Který z nich je lepší? A jsou i lepší než šestiválce?
Pokud jde o automobily vyráběné v Indii, je přechod na tříválcové motory v plném proudu. Mezi kupujícími však panuje mylná představa, že 3válcové automobily jsou ve srovnání se 4válcovými nevýhodné kvůli menšímu počtu válců, píše server Car and bike. A také že se používají pouze v levných hatchbacích. Zda je jeden typ vozu lepší než druhý, je však poměrně diskutabilní. Dnes se chystáme vyvrátit všechny mýty spojené s touto záležitostí pomocí podrobného přehledu o obou typech motorů.
Pokud vás zajímá, k čemu slouží válec v motoru, pak je to skutečná pohonná jednotka automobilu. Jedná se o komoru, kde se spaluje benzín nebo nafta a přeměňuje se na mechanickou energii, která pohání vozidlo vpřed nebo vzad. Jak asi tušíte, tříválcový motor má v sobě tři válce a čtyřválcový motor čtyři. Výkon závisí na pořadí zážehu neboli pořadí zapalování jednotlivých válců přítomných uvnitř motorů, a právě tím se oba tyto typy motorů liší.
Výhody tříválcových motorů
Kompaktní rozměry: Díky tomu, že mají výrobci k dispozici o jeden válec méně, mají výhodu většího prostoru v motorovém prostoru. To také znamená, že zbývající prostor lze využít pro zvětšení prostoru v kabině.
Lepší palivová účinnost: Čím méně válců, tím menší je plocha pro kontakt kovu s kovem a čím menší je tento kontakt, tím lepší je palivová účinnost vozu. Totéž platí i pro menší počet kloubů, které jsou součástí tříválcových motorů ve srovnání se čtyřválcovými motory.
Menší spotřeba surovin: Čím menší je počet válců, tím menší je celková spotřeba materiálu potřebného k výrobě motoru. To přináší výrobci velkou výhodu v podobě úspory nákladů, které může přenést na snížení ceny vozu.
Nižší hmotnost: To je celkem jasná výhoda. Motor se třemi válci bude samozřejmě vážit méně než motor se čtyřmi válci. To vede k nižší pohotovostní hmotnosti vozu, což je dobrá zpráva pro jeho hospodárnost.
Výhody čtyřválcových motorů
Lepší kultivovanost: Motory pracují na jednoduchém čtyřdobém principu, který zahrnuje sání, kompresi, výkon a výfuk. Počet těchto zdvihů je u 4válcových motorů roven počtu válců, a proto je jejich činnost vyváženější. Zatímco 4válcový motor generuje výkon po každém otočení klikového hřídele o 90 stupňů, 3válcový motor generuje výkon po každých 120 stupních. Tento rozdíl vede k hlučnějšímu provozu, který se u čtyřválcových motorů vyskytuje jen zřídka.
Rovnoměrné rozložení výkonu: Tříválcové motory mají ve svém cyklu oblast bez zážehu, kdy se klikový hřídel otáčí na hybnost generovanou setrvačníkem. To znamená, že při nižších otáčkách nemůže 3válcový motor generovat velký výkon. Naproti tomu čtyřválcový motor se s tímto problémem nepotýká, protože u něj nedochází k prodlevě v pořadí zážehu.
Který motor je zde tedy lepší? Odpověď není ani jeden. Pokud vám jde o nízkou spotřebu paliva, pak je pro vás tříválcový motor tou nejlepší volbou. Pokud však hledáte kultivovanost motoru a průrazný výkon, pak je pro vás tím pravým čtyřválcový motor. Nicméně díky tomu, že některé automobilky přidávají do svých motorů turbodmychadla, poskytují i některé tříválcové motory poněkud průrazný výkon.
Zdroj: carandbike.com