Tři generace modelu Volkswagen Passat. Který se vyplatí koupit?

Přidat na Seznam.cz

Ne vždy platí, že když je něco novější, je to lepší! Moderní technologie jsou sice zábavné, ale často nedostatečně vyvinuté. A jak je to s Volkswagenem Passat? Je lepší vsadit na levný a všem mechanikům dobře známý Volkswagen Passat B6 nebo na přechodnou verzi Volkswagen Passat B7? A nebo si snad trochu připlatit a zamířit pro Passat B8?

Magazín Gebrauchtwagenberater se na tento problém podíval zblízka. Začněme nejstarším, nejlevnějším a nejznámějším Volkswagenem Passat B6. Pod tímto označením se skrývá Volkswagen Passat z let 2005-2010, jehož ceny začínají těsně pod hranicí 54 tisíc Kč, i když nadějné exempláře budou stát spíše 80-100 tisíc Kč.

Obecně byl Volkswagen Passat B6 jako nový vůz ve střední třídě téměř bezkonkurenční. Široká nabídka motorů, výkonné diesely, moderní benziny s přímým vstřikováním (nejprve FSI, později TSI), rychlý automat DSG, skvělá použitelnost a mnoho dalších předností určovaly popularitu tohoto vozu. Dnes, tucet let po debutu, působí technická kanonáda Volkswagenu groteskně, protože můžeme doporučit pouze jeden benzinový motor ve Volkswagenu Passat B6 a to pouze motor 1.6 MPI.

Jednotky 1.4 TSI mají velký problém s pohonem rozvodů. Motory 1.6 FSI a 2.0 FSI (verze s přímým vstřikováním, ale bez turba) mají problémy s usazováním karbonu na sacích ventilech a v sacím potrubí. Naproti tomu motory 1.8 TSI a 2.0 TSI jsou rozenými žrouty oleje kvůli výrobní vadě. Dvoulitrové TSI se objevilo také ve starší verzi, která sice není bez chyb, ale je o něco lepší. Největšími motory jsou 3.2 VR6 (250 koní) a 3.6 VR6 (280 koní nebo 300 koní), u nichž je třeba počítat s opakovanými poruchami těsnění hlavy, rozvodového mechanismu a zapalovacích cívek.

Volkswagen Passat B6 – pozor na diesely!

Doporučili bychom obrněný diesel 1.9 TDI, ale ojetý Volkswagen Passat s dieselem bude mít skutečný nájezd 300-400 000 km a takový diesel bude vyžadovat značné investice. Kromě toho se u nejoblíbenějšího dvoulitrového dieselu se vstřikovacími čerpadly vyskytla řada závažných poruch kvality, včetně praskajících hlav, poruch pohonu olejového čerpadla a poruch vstřikovacích čerpadel. Rozumnějším řešením je získat více peněz a koupit Volkswagen Passat z posledních let výroby s jedním z dieselů se vstřikováním common rail 1.6 TDI (od roku 2009) nebo 2.0 TDI CR (od roku 2008), ale i v jejich případě máte co do činění s exempláři, které mají za sebou mnoho tisíc kilometrů.

Kromě poruch motoru se často objevují problémy s elektronikou, řídicího modulu, elektrické parkovací brzdy, řídicí jednotky převodovky DSG a automatické klimatizace. Problémy s korozí jsou také častým problémem.

Volkswagen Passat B7 – benzínová auta s problémy

Vzhledem k velkému počtu kvalitativních přešlapů se od nástupce, Volkswagenu Passat B7 (roky výroby 2010-14), hodně slibovalo. Bohužel ani tuto generaci rodinného Volkswagenu nemůžeme s čistým svědomím doporučit. Zdánlivě vše mělo být lepší než u předchůdce, objevily se lepší motory a auto je modernější.

Ale měli byste vědět pár věcí. Zaprvé se ve skutečnosti nejedná o nový vůz, ale o důkladně modernizovaný model předchozí generace (řada B6), tedy vůz starý 16 let. Vzhledem ke stále vysokým cenám Volkswagenu Passat B7, pěkné vozy stojí 200-280 tisíc Kč, tak stojí za zvážení, zda tak vysokou částku neutratit za modernější vůz.

Jistě, Volkswagen Passat B7 dostal nové asistenční systémy, je bezpečnější než předchozí generace a vypadá lépe, ale základ je opravdu starý. Za druhé, motory. Benzinové motory mají buď problémy s časováním (1.4 TSI) a praskáním pístů (1.4 TSI Twincharger) nebo s výrazným vypalováním oleje (1.8 a 2.0 TSI Gen. 2). Oprava včetně instalace nových pístů stojí obvykle od 40 tisíc Kč.

A turbodiesely? Ano, mají vstřikování CR a byly zbaveny problémů verzí s čerpadlem a vstřikovačem, ale všechny také dostaly podvodný software (kauza Dieselgate). Po nahrání nového se obvykle zvýší spalování a rychle se objeví problémy. Dalším problémem Volkswagenu Passat B7 je skutečnost, že mnoho exemplářů dostupných na trhu s ojetými vozy bylo upraveno až do té míry, že se jedná o obscénnost. Důrazně doporučujeme opatrnost!

A to zejména proto, že to nejsou jediná nebezpečí, která na potenciálního kupce Volkswagenu Passat B7 číhají. Zamlžené xenony jsou na denním pořádku, problémy jsou s LED denními světly a zadními svítilnami, zadní dveře kombi mohou korodovat (stejně jako u předchůdce) a tovární navigační systém má občas problémy se zobrazením.

Volkswagen Passat B8 – nejlepší ze všech

Proč tedy neutratit 300-350 tisíc Kč za nákup a nezaměřit se na Volkswagen Passat B8, který se na trhu objevil v roce 2014? Vždyť během devíti let, kdy Passaty B6 a B7 sjížděly z montážní linky, měl výrobce dostatek času na důkladnou přípravu a zdokonalení technických řešení použitých ve Volkswagenu Passat B8. Dnes, kdy je nejstarším Passatům B8 téměř sedm let, můžeme s rukou na srdci potvrdit, že Volkswagen tento čas nepromarnil. Výsledkem je, že Volkswagen Passat B8 je opět na špičce segmentu nejen z hlediska vnitřního prostoru a objemu zavazadlového prostoru (650-1870 litrů u kombi je v tomto segmentu těžko uvěřitelný výsledek), ale také ve skupině vozů, které jsou poměrně odolné a jejich používání není příliš únavné.

Co se týče motorů, zážehové i vznětové verze Passatu B6 a především Volkswagen Passat B7 jsou z nové generace. Motory TSI již neberou olej, není problém s rozvody, zatímco varianty TDI již nevyužívají ošizený software. Jistě, k některým závadám, zejména po vysokém počtu najetých kilometrů dochází, ale jejich intenzita je mnohem nižší než u verzí B6 a B7. Dvoulitrové verze TSI jsou velmi oblíbené, zatímco vrcholná varianta s 280 koňmi dělá z Volkswagenu Passat závodní vůz.

Přední odpružení však může způsobovat určité problémy a převodovky DSG jsou známé tím, že po určité době začnou znatelně cukat (pokud nejezdíte poměrně opatrně a nehlídáte intervaly výměny oleje). Diesely bez výjimky používají AdBlue (problémy s čerpadlem), zatímco benzinové verze od roku 2018 mají na palubě filtr pevných částic (GPF).

Zdroj: Gebrauchtwagenberater.de