Tři generace modelu Volkswagen Passat. Který se vyplatí koupit?
Ne vždy platí, že když je něco novější, je to lepší! Moderní technologie jsou sice zábavné, ale často nedostatečně vyvinuté. A jak je to s Volkswagenem Passat? Je lepší vsadit na levný a všem mechanikům dobře známý Volkswagen Passat B6 nebo na přechodnou verzi Volkswagen Passat B7? A nebo si snad trochu připlatit a zamířit pro Passat B8?
Magazín Gebrauchtwagenberater se na tento problém podíval zblízka. Začněme nejstarším, nejlevnějším a nejznámějším Volkswagenem Passat B6. Pod tímto označením se skrývá Volkswagen Passat z let 2005-2010, jehož ceny začínají těsně pod hranicí 54 tisíc Kč, i když nadějné exempláře budou stát spíše 80-100 tisíc Kč.
Obecně byl Volkswagen Passat B6 jako nový vůz ve střední třídě téměř bezkonkurenční. Široká nabídka motorů, výkonné diesely, moderní benziny s přímým vstřikováním (nejprve FSI, později TSI), rychlý automat DSG, skvělá použitelnost a mnoho dalších předností určovaly popularitu tohoto vozu. Dnes, tucet let po debutu, působí technická kanonáda Volkswagenu groteskně, protože můžeme doporučit pouze jeden benzinový motor ve Volkswagenu Passat B6 a to pouze motor 1.6 MPI.
Jednotky 1.4 TSI mají velký problém s pohonem rozvodů. Motory 1.6 FSI a 2.0 FSI (verze s přímým vstřikováním, ale bez turba) mají problémy s usazováním karbonu na sacích ventilech a v sacím potrubí. Naproti tomu motory 1.8 TSI a 2.0 TSI jsou rozenými žrouty oleje kvůli výrobní vadě. Dvoulitrové TSI se objevilo také ve starší verzi, která sice není bez chyb, ale je o něco lepší. Největšími motory jsou 3.2 VR6 (250 koní) a 3.6 VR6 (280 koní nebo 300 koní), u nichž je třeba počítat s opakovanými poruchami těsnění hlavy, rozvodového mechanismu a zapalovacích cívek.
Volkswagen Passat B6 – pozor na diesely!
Doporučili bychom obrněný diesel 1.9 TDI, ale ojetý Volkswagen Passat s dieselem bude mít skutečný nájezd 300-400 000 km a takový diesel bude vyžadovat značné investice. Kromě toho se u nejoblíbenějšího dvoulitrového dieselu se vstřikovacími čerpadly vyskytla řada závažných poruch kvality, včetně praskajících hlav, poruch pohonu olejového čerpadla a poruch vstřikovacích čerpadel. Rozumnějším řešením je získat více peněz a koupit Volkswagen Passat z posledních let výroby s jedním z dieselů se vstřikováním common rail 1.6 TDI (od roku 2009) nebo 2.0 TDI CR (od roku 2008), ale i v jejich případě máte co do činění s exempláři, které mají za sebou mnoho tisíc kilometrů.
Kromě poruch motoru se často objevují problémy s elektronikou, řídicího modulu, elektrické parkovací brzdy, řídicí jednotky převodovky DSG a automatické klimatizace. Problémy s korozí jsou také častým problémem.
Volkswagen Passat B7 – benzínová auta s problémy
Vzhledem k velkému počtu kvalitativních přešlapů se od nástupce, Volkswagenu Passat B7 (roky výroby 2010-14), hodně slibovalo. Bohužel ani tuto generaci rodinného Volkswagenu nemůžeme s čistým svědomím doporučit. Zdánlivě vše mělo být lepší než u předchůdce, objevily se lepší motory a auto je modernější.
Foto: Volkswagen
Ale měli byste vědět pár věcí. Zaprvé se ve skutečnosti nejedná o nový vůz, ale o důkladně modernizovaný model předchozí generace (řada B6), tedy vůz starý 16 let. Vzhledem ke stále vysokým cenám Volkswagenu Passat B7, pěkné vozy stojí 200-280 tisíc Kč, tak stojí za zvážení, zda tak vysokou částku neutratit za modernější vůz.
Jistě, Volkswagen Passat B7 dostal nové asistenční systémy, je bezpečnější než předchozí generace a vypadá lépe, ale základ je opravdu starý. Za druhé, motory. Benzinové motory mají buď problémy s časováním (1.4 TSI) a praskáním pístů (1.4 TSI Twincharger) nebo s výrazným vypalováním oleje (1.8 a 2.0 TSI Gen. 2). Oprava včetně instalace nových pístů stojí obvykle od 40 tisíc Kč.
Foto: Volkswagen
A turbodiesely? Ano, mají vstřikování CR a byly zbaveny problémů verzí s čerpadlem a vstřikovačem, ale všechny také dostaly podvodný software (kauza Dieselgate). Po nahrání nového se obvykle zvýší spalování a rychle se objeví problémy. Dalším problémem Volkswagenu Passat B7 je skutečnost, že mnoho exemplářů dostupných na trhu s ojetými vozy bylo upraveno až do té míry, že se jedná o obscénnost. Důrazně doporučujeme opatrnost!
A to zejména proto, že to nejsou jediná nebezpečí, která na potenciálního kupce Volkswagenu Passat B7 číhají. Zamlžené xenony jsou na denním pořádku, problémy jsou s LED denními světly a zadními svítilnami, zadní dveře kombi mohou korodovat (stejně jako u předchůdce) a tovární navigační systém má občas problémy se zobrazením.
Volkswagen Passat B8 – nejlepší ze všech
Proč tedy neutratit 300-350 tisíc Kč za nákup a nezaměřit se na Volkswagen Passat B8, který se na trhu objevil v roce 2014? Vždyť během devíti let, kdy Passaty B6 a B7 sjížděly z montážní linky, měl výrobce dostatek času na důkladnou přípravu a zdokonalení technických řešení použitých ve Volkswagenu Passat B8. Dnes, kdy je nejstarším Passatům B8 téměř sedm let, můžeme s rukou na srdci potvrdit, že Volkswagen tento čas nepromarnil. Výsledkem je, že Volkswagen Passat B8 je opět na špičce segmentu nejen z hlediska vnitřního prostoru a objemu zavazadlového prostoru (650-1870 litrů u kombi je v tomto segmentu těžko uvěřitelný výsledek), ale také ve skupině vozů, které jsou poměrně odolné a jejich používání není příliš únavné.
Foto: Volkswagen
Co se týče motorů, zážehové i vznětové verze Passatu B6 a především Volkswagen Passat B7 jsou z nové generace. Motory TSI již neberou olej, není problém s rozvody, zatímco varianty TDI již nevyužívají ošizený software. Jistě, k některým závadám, zejména po vysokém počtu najetých kilometrů dochází, ale jejich intenzita je mnohem nižší než u verzí B6 a B7. Dvoulitrové verze TSI jsou velmi oblíbené, zatímco vrcholná varianta s 280 koňmi dělá z Volkswagenu Passat závodní vůz.
Přední odpružení však může způsobovat určité problémy a převodovky DSG jsou známé tím, že po určité době začnou znatelně cukat (pokud nejezdíte poměrně opatrně a nehlídáte intervaly výměny oleje). Diesely bez výjimky používají AdBlue (problémy s čerpadlem), zatímco benzinové verze od roku 2018 mají na palubě filtr pevných částic (GPF).
Zdroj: Gebrauchtwagenberater.de