Toyota RAV4: Přezkoumáme třetí (2005-2012) a čtvrtou (2013-2018) generaci

Přidat na Seznam.cz

Mezi ojetými vozy jsou velmi oblíbené kompaktní vozy SUV, zejména japonské značky známé svou bezporuchovostí. Třetí a čtvrtá generace Toyoty RAV4 nachází nového majitele obzvlášť rychle.

Toyota je již řadu měsíců lídrem polského žebříčku prodejů. Nové vozy se prodávají jako po másle, ale neměli bychom zapomínat na ojeté vozy. Nabídka sekundárního trhu je i nadále obrovská a poskytuje široký manévrovací prostor. Toyota RAV4 třetí a čtvrté generace se těší neutuchající oblibě. Zejména benzínové verze se umísťují na předních místech žebříčků bezporuchovosti. Vyplatí se koupit asijské návrhy?

Toyota RAV4 III (2005-2012)

Všechny generace modelu RAV4 přesvědčují svou univerzální estetikou, dobrou kvalitou interiéru, dostatečným prostorem pro čtyři osoby a jednoduchou a odolnou konstrukcí. Třetí generace modelu RAV4 splňuje většinu těchto kritérií. Vyráběl se v letech 2005 až 2012. Tentokrát byla nabízena pouze pětidveřová karoserie, která má slušnou ochranu proti korozi. Rez nepředstavuje vážné nebezpečí u vozidel, na kterých nebyly prováděny větší karosářské práce.

Aby však byla karoserie v perfektním stavu, doporučují odborníci provádět pravidelnou antikorozní ochranu. Zaoblené tělo nevzbuzuje žádné emoce, ale v tom je síla modelu. Blednou pouze nelakované boční lišty a prvky nárazníku. Karoserie měří 433 cm na délku, 182 cm na šířku a 169 cm na výšku. Rozvor náprav je dnes nepříliš působivých 256 cm. Zajímavým prvkem je rezervní kolo připevněné na víku zavazadlového prostoru.

V interiéru je dostatek místa pro čtyři dospělé osoby. Kvalita a montáž použitých plastových dílů je na dobré úrovni. Plasty jsou částečně měkké a odolné vůči náročnému používání. Textilie jsou pevné, ale působí laciným dojmem.

Seznam příplatkové výbavy zahrnuje v závislosti na verzi a představách prvního majitele automatickou klimatizaci, kožené čalounění, barevnou navigaci, střešní okno, nastavitelný sklon opěradla druhé řady sedadel, automatickou převodovku, připojitelný pohon 4×4 a základní bezpečnostní systémy v čele s jednoduchým tempomatem.

Zavazadlový prostor není nijak ohromující, ale pojme slušných 450 až 1470 litrů. Víko se otevírá do strany, a pokud potřebujete převážet větší předměty, mohou vám překážet pronikající plastové kryty kol.

Sázka na benzinové jednotky se vyplatí

V případě třetí generace Toyoty sbírají nejlepší hodnocení benzínové varianty, které jsou považovány za bezúdržbové. Stačí jim pravidelné výměny oleje a rozvodů. Na výběr jsou čtyřválcové motory 2.0, 2.4 a 2.5 o výkonech 152, 170 a 181 koní. Na vrcholu nabídky je v zámoří nabízený motor 3.5 V6 s výkonem 273 koní.

Dostupné vznětové motory 2.0 a 2.2 D-4D o výkonu 116, 136-177 koní využívají přímé vstřikování common-rail, turbodmychadla s proměnnou geometrií a téměř vždy filtr pevných částic a dvouhmotový setrvačník. Bohužel ve srovnání s evropskými konkurenty trpí řadou potíží, a co je horší, náklady na průběžnou údržbu jsou výrazně vyšší. Nejvíce problémů způsobují nejsilnější verze.

Zde se mohou v bloku motoru objevit mikroskopické praskliny na vložce válce. V důsledku toho začne unikat chladicí kapalina a těsnění hlavy se může spálit. Budeme mít štěstí, pokud najdeme vozidlo, které bylo opraveno v rámci záruky, obvykle výměnou motorové jednotky na náklady výrobce.

Na druhou stranu jednoduchý pohon všech kol s připojeným pohonem zadní nápravy se ukazuje jako bezúdržbový. Obzvláště žádané jsou konfigurace s benzinovým motorem a automatickou převodovkou.

Toyota RAV4 IV (2013-2019)

Čtvrtá generace modelu RAV4 se vyráběla v letech 2013 až 2019. Tento model se opět stal celosvětově oblíbeným designem, který zákazníci oceňují. Místo oblých linií zaujaly futurističtější tvary, přičemž karoserie stále nemá problémy s korozí. V ceníku je opět pouze pětidveřová varianta. Vůz vyrostl ve všech rozměrech. Na délku měří 457 cm a rozvor je 266 cm. Zde již není rezervní kolo umístěno na víku zavazadlového prostoru, ale přístup k němu je hlídán volitelnými elektrickými pohony.

Interiér byl navržen mnohem zajímavěji a z kvalitnějších materiálů. Plasty i textilie jsou odolné a svědomitě sestavené. Pozice za volantem je uvolněná. Sedíte vysoko, což je skvělé pro viditelnost za všech silničních podmínek. Na lavici se pohodlně usadí dvě dospělé osoby nebo dvě dětské sedačky.

Další výbava zahrnuje mimo jiné dvouzónovou nastavitelnou automatickou klimatizaci, dotykový multimediální displej, kožené čalounění, kompletní elektrickou výbavu, otevírací střešní okno, připojitelný pohon 4×4 a automatickou převodovku. Je zde více místa než v předchůdci a také více elektroniky. Zvětšil se také zavazadlový prostor, jehož objem se pohybuje od 547 do 1746 litrů. Hybridní varianta má o něco méně místa.

Toyota RAV4. O něco lepší situace u dieselů

Ve čtvrté generaci je opět nejrespektovanějším motorem benzinový 2.0 s přirozeným nasáváním o výkonu 152 koní. Nehřeší šetrností, ale na oplátku nevytváří žádné problémy. K dispozici s manuální nebo automatickou bezstupňovou převodovkou. Úsporná i dynamická je hybridní varianta.

Srdcem systému je nepřeplňovaný zážehový motor 2,5 podporovaný dvěma elektrickými jednotkami – celkový výkon systému dosahuje 197 koní přenášených na všechna kola prostřednictvím bezstupňové převodovky CVT. Uživatelé si zatím nestěžovali na žádné závažné poruchy. Hybridní tandem vyžaduje pouze pravidelný servis oleje a filtrů.

Nabídka vznětových motorů se skládá z výrazně přepracovaných motorů 2.0 a 2.2 D-4D s výkonem 124 a 150 koní. Oba motory jsou vybaveny turbodmychadlem, filtrem pevných částic a přímým vstřikováním common-rail. Občas dochází k poruchám vstřikovacího systému a filtru pevných částic. U příležitosti faceliftu 2015 se v katalogu objevil surový motor vypůjčený od BMW. Má objem dva litry a výkon 143 koní. Nepatří mezi příliš odolné.

Shrnutí

RAV4 je kultivovaný vůz bez vážnějších nedostatků, a to bez ohledu na generaci. Třetí inkarnace je dobrým nápadem, jak vstoupit do světa vozů SUV. S cenou okolo 180 000 korun doporučujeme benzínové varianty bez LPG. Nástupce je mnohem dražší, ale také modernější. Obecný koncept zůstává podobný. V tomto případě se vyplatí vsadit na hybrid nebo benzinový motor. K dieselům je třeba přistupovat opatrně a pečlivě prověřit jejich servisní historii.

Zdroj: moto.pl