Toyota nechala Teslu Model Y rozebrat do posledního šroubku. Její zaměstnanci neskrývali obdiv
Toyota rozebrala Model Y úplně na součástky, aby se něco naučila z jeho konstrukce, a přítomní zaměstnanci neskrývali svůj údiv. Prozradíme vám „tajemství“. Něco podobného dělají všechny automobilky navzájem, takže rozebírání Tesly není specialitou Japonců, stejně jako rozebírání Mercedesu nedělá jen Audi. Vytahování znalostí z konkurence je běžná věc, ale interakce mezi Toyotou a Teslou má ještě jedno zajímavé pozadí, jak píše server Automotive News.
Ještě na začátku minulého desetiletí koupila Toyota za 50 milionů dolarů (v přepočtu 1,1 miliardy Kč) 2,4% podíl v automobilce Elona Muska a vypadalo to, že obě společnosti budou společně vyvíjet a vyrábět nové elektromobily. Přesto byl začátek jejich partnerství velmi neformální.
V roce 2010 pozval Musk do svého kalifornského sídla významného hosta, aby si prohlédl jeho elektrický Roadster. Tímto hostem nebyl nikdo jiný než Akio Toyoda, a protože na něj vůz udělal dojem a padli si do oka, uzavřeli dohodu. Během několika týdnů Toyota získala výše zmíněné akcie a prodala svou zavřenou kalifornskou továrnu společnosti Tesla za výhodných 42 milionů dolarů, v přepočtu za cca 941 milionů Kč.

A skutečně, koncem téhož roku se na autosalonu v Los Angels objevil koncept nového elektrického SUV Toyota RAV4 EV s bateriemi a hlavními komponenty pohonného ústrojí od Tesly a v roce 2014 byla dokonce vyrobena omezená série 3 000 vozů. Pak se však cesty obou značek začaly rozcházet.
Problém byl v tom, že vůz stál 50 000 dolarů (v přepočtu cca 1,1 milionů Kč), což je dvojnásobek ceny benzinové verze a daleko více, než Musk navrhoval. Navíc měl teoretický dojezd jen 160 kilometrů, maximální rychlost omezenou na 137 km/h a jednalo se výhradně o vůz s pohonem předních kol. Není divu, že se prodalo jen asi 2 000 vozů.
Druhý háček spočíval v tom, že japonští inženýři se od počátku nedokázali se svými americkými kolegy dohodnout na kvalitě některých dílů. Nelíbila se jim například ochrana baterie RAV4, a tak místo ní navrhli vlastní zesílený panel.
Paradoxně také Tesla musela o něco později začít montovat silnější desku baterie do Modelu S kvůli několika smrtelným nehodám, při nichž došlo k proražení krytu článků a následným požárům.
Výhodná svatba a rozvod
Vzájemné neshody však byly širší. Automobilky se neshodly na rekuperačním systému, parkovací brzdě a dalších detailech a Toyota se navíc rozhodla, že její prioritou budou hybridy nebo vozy s palivovými články. Musk s tím nesouhlasil, takže spolupráce mezi oběma společnostmi postupně ustala.
Japonci se v roce 2014 zbavili části svých akcií, ale zřejmě nebyli v červených číslech. Ve skutečnosti jejich hodnota od té doby vzrostla na 700 milionů dolarů (v přepočtu cca 15 miliard Kč). Poslední cenné papíry Tesly prodala Toyota na začátku června 2017.
Na začátku tohoto článku jsme naznačili, proč o této anabázi píšeme. Je to proto, že se začínají objevovat informace, že se přístup Toyoty k elektromobilům změnil po odchodu Akia Toyody z výkonné do kontrolní funkce.

Možná na tom něco bude, ale neměli bychom zapomínat, že to byl právě Toyoda, kdo na konci roku 2021 představil 16 nových konceptů poháněných bateriemi s logy Toyoty i Lexusu a oznámil, že do roku 2030 konglomerát uvede na trh až 30 nových elektromobilů. Není tedy pravda, že by bateriovou mobilitu zcela odmítal, jen ji nepropaguje zdaleka tak, jako ostatní.
Další zajímavou zprávou, která se aktuálně objevila je informace, že Toyota rozebrala Teslu Model Y, aby se dozvěděla něco o její konstrukci. Webové stránky věnované elektromobilům nadšeně interpretují slova nejmenovaného vysoce postaveného zaměstnance“japonské značky, který se údajně o americkém elektromobilu vyjádřil, že je to „umělecké dílo„.
Automobilky nakupují a doslova rozebírají konkurenční produkty do posledního šroubku zcela běžně, takže nejde o ojedinělou iniciativu Toyoty. To, že se jednalo o vůz bývalého technického partnera, který Japonci kdysi částečně vlastnili, také není až tak neobvyklé.
Překonal žák učitele?
Celý ten povyk je v podstatě jen o tom, že se příznivci elektromobility snaží vykřičet do světa zatím nevyslovenou větu: „Podívejte, žák překonal svého učitele!“.
To se samozřejmě skutečně stalo. Tesla nepochybně vyrábí lepší elektrické pohonné ústrojí než Toyota. Na tom však není nic zvláštního ani překvapivého. Automobilka Elona Muska se intenzivně věnovala pouze tomuto typu pohonu, zatímco Japonci dominovali a stále dominují ostatním segmentům a globálně celému světu.

Nikdo neprodává více aut než Toyota. S velkým náskokem. A to, že se nyní chtějí poučit z výsledků práce svých studentů, je jen jejich plus a ne důvod k posměchu, jak to někteří prezentují. Zvláště když si Toyota tuto cestu nevybrala sama, ale byla k ní donucena zelenou politikou.
Zdroj: redakce, automotivenews.com, driven.io