Toyota Mega Cruiser. Když Japonci chtěli vlastní Hummer

Přidat na Seznam.cz

Už samotný název Mega Cruiser dává jasně najevo, že Toyota při navrhování tohoto obřího terénního vozu nešetřila. Navzdory svým rozměrům se však osvědčil jak ve stísněných městských ulicích, tak na bojišti, kde byl dokonce platformou pro protiletadlová odpalovací zařízení, jak píše server Drive.

Vypadá jako Hummer, ale je mladší, delší a širší než on. Toyota představila model Mega Cruiser v roce 1996 a stejně jako jeho americký protějšek byl i tento japonský terénní vůz určen především pro armádu. Toyota byla v té době na vzestupu a taková objednávka dávala tušit, jak by mohl Land Cruiser vypadat v budoucnu. K zákazníkům se dostalo jen několik civilních exemplářů maskovaných pod označením BXD20 a i zde se zdroje liší a kolísají kolem čísla 149. Jeden vůz se dokonce objevil v Rusku. Armáda a služby nakoupily celkem 1000-2000 kusů.

Mega Cruiser nebyl zkonstruován pro dovádění. Uveze celkem 6 osob (2 vpředu, 4 vzadu v jedné řadě), zavazadlový prostor je široký přes 2 metry a má nosnost 600 kg. To vše proto, aby se do něj vešlo těžké specializované hasičské nebo záchranářské vybavení.

Toyota se rozhodla využít všechny známé způsoby, jak se vypořádat s terénními podmínkami. Je samozřejmé, že Mega Cruiser byl vybaven reduktorem a uzávěrkami diferenciálů. Má také portálové nápravy a speciální pneumatiky určené pouze pro tento model. Světlá výška je 42 cm! Jako by to nestačilo, tlak v pneumatikách lze upravit, aniž byste museli opustit vozidlo.

Nezávislé zavěšení bylo navrženo tak, aby tlumiče byly umístěny co nejvýše a nedošlo k jejich poškození. Brzdy byly umístěny blíže k diferenciálu, aby se snížila neodpružená hmotnost. Navzdory rozvoru 3395 mm (delšímu než například u Audi A8) byl poloměr otáčení pouhých 11,2 metru, a to díky torzní odolné zadní nápravě, která umožňovala natáčení kol až o 12 stupňů!

Všechny tyto doplňky a příprava na tvrdou práci znamenaly, že Mega Cruiser vážil 2850 kg. Pod kapotou byl čtyřválcový turbodiesel s mechanickým přímým vstřikováním. Měl objem 4,1 litru a výkon 150 koní (později o něco vyšší), což je stejný výkon jako dnešní Toyota Hilux. Jeho točivý moment se pohyboval kolem 380 Nm a dosahoval ho již při 1800 otáčkách za minutu. Při konstantní rychlosti 60 km/h spotřeboval vůz přibližně 10 litrů nafty na 100 km.

Toyota ukončila výrobu modelu Mega Cruiser v roce 2002. Stejně jako většina experimentů a zajímavých vozů, ani tento se nestal finančním hitem jako Corolla. Konstruktéři však rozhodně udělali krok vpřed, pokud jde o vývoj technologií terénních vozidel.

Zdroj: drive.com